Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ten večer se malému Kevinovi jeho skříň na šaty nezdála. Ozval se prapodivný rachot a následně z ní vyběhnul kůň, na kterém seděl jezdec v brnění. Když se Kevin probral z leknutí a vystrčil hlavu zpod peřiny, tak byl jezdec pryč a pokoj byl úplně normální. Stejně mu to nedalo a druhý večer si přichystal baterku a foťák. Už téměř spal, když se mu ze skříně vyhrunulo do pokoje šest malých trpaslíků, kteří ukradli Nejvyšší bytosti Mapu, podle níž se dá cestovat v čase. Chtě nechtě se Kevin stává účastníkem jejich výpravy, po jejímž skončení by se ze šesti malých trpaslíků měla stát legendární loupežnická banda. A nebo ne, když by se jim podařilo okrást Napoleona nebo mykénského krále Agamemnona? O mapu však má zájem i samotný představitel Zla, který touží zničit svět a Nejvyšší bytost ji chce taky vrátit zpět. Teď je na Kevinovi a jeho (stejně vysokých) společnících, jak se s nastalou situací dokáží vypořádat. (Isherwood)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (148)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Bohužel po dlouhém shánění tohohle filmu se mi podařilo vidět verzi s naprosto příšerným českým dabingem, před kterým varuju všechny soudné diváky. Ale ani ten mi nedokázal zkazit tuhle skvělou fantazii Terryho Gilliama s tím nejlepším Robinem Hoodem, Agamemnonem a hlavně bohem, jaké jsme kdy na filmovém plátně mohli vidět. Navíc potěší tradičně působivým vizuálním pojetím (temná věž na konci by klidně mohla "hrát" bez studu i v Pánovi Prstenů) a hudbou z pera Trevora Jonese a na konci i George Harrisona. ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

Jako už je u Gilliama standartem i tentokrát jeho film híří nápady a je zajímavě zpracovaný po výtvárné stránce. Co ale kulhá je samotný příběh. Námět je zajímavý a skýtá celkem dost možností k fajn taškařicím. Jenže bandě trpaslíků je věnováno až moc času. Respektivě jejich žvatlání a nevtipnému popichování. A co se týče návštěv do jednotlivých historických období jsou dost nevyrovnané. Třeba exkurze k Robinu Hoodovi v podání skvělého Johna Cleeseho je k popukání. Horší je to už třeba s Agamemnonem a Napoleon byl vyloženě trapný. Vůbec některé části Zlodějů času jsou jakoby točeny jen pro děti a jiné pasáže mi zase naopak přijdou až moc na dětský film temné. Vyvrcholení v pevnosti zla mi přišlo docela utahané. Vůbec film trpí nevyrovnaností tempa a odfláknutím některých částí. Škoda i malého rozpočtu. 70%. ()

Reklama

Lavran 

všechny recenze uživatele

Příběh o moci představ a možném původu "zla" v našem světě, jehož fantasmagorická podoba je - podobně jako u Krajiny přílivu - plně podřízena optice ústředního dětského hrdiny, který rád fantazíruje, miluje a zná staré příběhy a jejich hrdiny. Kevin (jak zní jeho jméno) ve svých zhmotněných snech a představách objeví nouzový východ z nepříznivé rodinné „reality“. Jeho rodiče mu totiž doslova ukradla moderní technologie zjednodušující život - tráví apatické večery u hloupých televizních soutěží, nejsou schopni svému synovi naslouchat a debatují pouze o nejnovějších domácích spotřebičích a banalitách. Jednoho večera - jako předzvěst budoucího dobrodružství - vyrazí na (snícího?) Kevina z jeho vlastní skříně středověký rytíř na koni. Fascinován tímto zážitkem se Kevin následující den vybaví polaroidem a co nejdříve se uloží ke spánku. Skříň tentokrát vyvrhne skupinu trpaslíků s tajemnou mapou, kterou ukradli ještě tajemnějšímu Vševědoucímu. S tou se mohou orientovat v časoprostorových trhlinách a jimi procházet do různých období lidských dějin (resp. do jejich zjednodušených, pohádkových podob založených na dětských stereotypech a míšení faktů s mytickým). Zpočátku je konečný cíl dobrodružství, resp. možné vyústění zápletky nejasné. Trpaslíci se ženou pouze za vlastním obohacením a Kevin, který se k nim náhodou přidal, je chtě-nechtě vláčen časem s nimi, přičemž jsou bez ustání pronásledování původním majitelem mapy. Postupem "času" však dostává zápletka ucelenější podoby a smysl celého putování je konkretizován. Na scéně se totiž objeví zosobněné Zlo (notně stařecké), které není ničím jiným než synekdochickým a zrcadlovým obrazem zla ze "skutečného" světa, jak jej chápe Kevin. Právě od této chvíle již není pochyb o tom, že celá zřeštěná štrapáce je reflexí jak chlapcových niterných (abstraktních) obav a tužeb, tak i reálných obrazů, které mají původ v jeho každodenním životě - tedy obecného přediva snů. Gilliam průniky představivosti do reality podává velmi rozostřeným způsobem, takže je možné spekulovat o tom, zda mezi oběma světy existuje definovatelná dělící čára. Tento velmi "asijský" způsob smýšlení (realita není striktně oddělována od iracionálního a naopak) se ostatně prolíná celou jeho tvorbou. Kardinálně problematickou otázkou, která se jako Damoklův meč vznáší nad celým filmem, však zůstává, zda oním explicitním konfliktem s technologií nelze film vykládat jako zarytě technofobní. I na tuto domněnku má ale Gilliam - minimálně do úrovně fabule - neprůstřelné alibi. Celý příběh, jak už jsem nepřímo poznamenal, je koneckonců zveličen dětskými očima... Proč ale pouze tři hvězdičky? Zloději času doplácejí na epizodičnost, která rozbíjí strukturu celého díla. Tu lze chápat jako jasný přežitek z „montypytonovských“ skečů. Je ale poněkud smutné, že zrovna přímé průniky milované absurdní komiky (společné scény Shelley Duvall a Michaela Palina a hoodovské cameo Johna Cleese) působí proti křečovitému zbytku dojmem jako by pocházely z jiného světa (času). Zloději času jsou tak trochu nesourodý mišmaš, který je sice posvěcen mnoha závažnými tématy (ztráta komunikace, eskapismus...) a nečekaně vybízí diváka k hlubšímu zamyšlení, ale pranic to nemění na tom, že společně s Kletbou bří Grimmů zastupují nejméně povedený Gilliamův film. () (méně) (více)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Pythonovský humor, táhnoucí se celým příběhem, tohle celé neutáhne. Zdařilé frky ubíjí kupa nepovedených, a příšerný dabing (televize Prima, 2001) přihazuje svou hrst hlíny. Vydal bych zákon (navrhovatelem by mělo být Ministerstvo kultury ČR), že všechny zahraniční akvizice, která už někdy měly český dabing, jsou pro další pokusy o nadabování navždy zapovězeny (rozumějte, zákonem zakázány). ()

honajz 

všechny recenze uživatele

V 80. letech, když jsme na to s německým dabingem koukali na ORF, nám to přišlo fantastické. Jen jsme se nikdy nemohli shodnout, o čem to vlastně bylo. A vlastně ani ty jednotlivé scény jsme si brzy moc nevybavovali. Dnes už vím proč. Ten film je pitomý, děj nemá, scénky jsou nudné a odnikud nikam nejdou (klidně z toho mohl vzniknout nekonečný seriál a trpajzlíci s Kevinem mohli stejně jako v seriálu Sliders vždy někam propadnout a prožít tam nějakou podle rejžy úžasnou bžundu) a jehož vyzněním je, že dítě za odměnu přijde o mámu a tátu (kteří jsou sice lidé válící se na gauči u televize, ale i tak). Ani ten humor mi nijak nepřišel dobrý - Robin Hood jako pitomec, pak ten pár, co si nikdy nevyzná lásku, Titanic, nic nic nic, co by bylo vtipné. A už vůbec ne Zlo a zcela přeplácaný boj s ním pomocí kovbojů, Římanů, tanku a kosmické asi lodi. Takže mne nakonec jen zaujalo, že na hudbě občas spolupracoval George Harrison z Beatles (který měl k Monty Pythonům blízko a který chtěl kdysi natočit něco jako oni, a tak vznikl halucinogenní paskvil Magical Mystery Tour - který se vlastně od Time Bandits moc neliší, především nekonečně natahovanou strukturou, že někdo někam přijede, odehraje se cosi pitomého a jde se dál). ()

Galerie (80)

Zajímavosti (12)

  • Oblek, který ve filmu nosí Ralph Richardson, je jeho vlastní. (MrCreosote)
  • Terry Gilliam řekl, že nízký úhel kamerových záběrů zvolil schválně, aby divák děj vnímal jako trpaslík. (Terva)
  • Natáčelo se ve Velké Británii v lokalitách Essex, Kent, Berkshire a Londýn, ve Španělsku v Andalusii a také se část příběhu natáčela v Maroku. (Terva)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Apple plánuje seriálové Zloděje času

Apple plánuje seriálové Zloděje času

30.07.2018

Apple ve spolupráci s Paramount Television a producentem Terrym Gilliamem (Muž, který zabil Dona Quijota, 12 opic) plánuje seriálovou verzi fantasy snímku Zloději času z roku 1981. Příběh sleduje… (více)

Zemřel Kenny Baker, R2-D2 ze Star Wars

Zemřel Kenny Baker, R2-D2 ze Star Wars

13.08.2016

Dva týdny před svými 82. narozeninami nás opustil představitel jednoho z nejznámějších filmových robotů. Kenny Baker si R2-D2 zahrál v prvních šesti epizodách Star Wars a u sedmé zastával pozici… (více)

Cestujeme v čase... zase?!

Cestujeme v čase... zase?!

31.10.2006

Remake. Slovo, které posledních pár let vyvolává nepříjemné chvění v žaludku a slabší migrénu téměř u každého filmového fanouška. A ještě aby ne! Na tento zhoubný nádor zemřelo již několik dobrých… (více)

Reklama

Reklama