Reklama

Reklama

Mapy ke hvězdám

  • Kanada Maps to the Stars (více)
Trailer 3

Dr. Stanford Weiss (John Cusack) a jeho manželka Christina (Olivia Williams) jsou typickými představiteli hollywoodské rodinné dynastie. Ale rozhodně nejsou typickou rodinou. On je psychoterapeutem pečující o hollywoodské hvězdy a také autorem úspěšných motivačních knih, které mají jejich čtenářům zajistit více dokonalý a šťastný život. Christina se zase snaží rozvíjet hereckou kariéru jejich třináctiletého syna Benjieho, který je dětskou hvězdičkou a zároveň byl od devíti let na protidrogové odvykací kúře. Kdežto dcera Agatha (Mia Wasikowska) byla pro změnu propuštěna z léčebny, kde se léčila z pyromanie a vrací se zpět do rodiny. Agatha se po návratu stane osobní asistentkou jedné z otcových hvězdných klientek, stárnoucí herečky Havany Segrand (Julianne Moore). Ta se neustále vyrovnává se slávou své mrtvé matky. I proto urputně usiluje o natočení remaku filmu ze 60. let, který její matku proslavil. A aby toho na ni nebylo málo, musí čelit nočním návštěvám matčina přízraku. Jediným, kdo vidí životy hollywoodských hvězd a hvězdiček s nadhledem, je řidič limuzíny Jerome (Robert Pattinson). Ale i on touží po filmové slávě. (Cinemart)

(více)

Videa (11)

Trailer 3

Recenze (257)

hansel97 

všechny recenze uživatele

Skvostné psychologické drama, které opravdu unikátním způsobem ukazuje onu odvrácenou stránku Hollywoodu. Nebudu lhát, že to je poměrně dost šílené a až za vlasy přitažené, ale nevadilo mi to a nemám, co tomuto filmu vytknout. Skvělé herecké obsazení, kterému vévodí Moore a Wasikowska, příjemné výkony Pattinsona a Cusacka. Pro mě bezchybné. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Secrets Kill.“ Americký filmový průmysl Cronenberg zkoumá jako zhoubný výrůstek kapitalistického systému. Vztahy mezi postavami jsou téměř výlučně zištné. Také rodiče s dětmi řeší přednostně byznys. Přátelé, i ti mrtví, slouží pouze k získávání známostí, potažmo rolí. Lidské tělo je vnímáno jako komodita, která může být rozličnými způsoby zpeněžena a v dobré kondici se udržuje aplikováním vhodných produktů. Patologicky narcistní, do sebe zahleděné postavy se řídí logikou „všechno musí zůstat v rodině“, která je zároveň definičním znakem Hollywoodu a ústředním tématem filmu. ___ Hollywood tady představuje model morálně rozložené společnosti, jejíž příslušníci ztratili povědomí o reálném světě i vlastní identitě. Stali se postavami omezeného množství neustále variovaných příběhů, v nichž účinkovali nebo by účinkovat chtěli. Cronenberg přitom sám znejasňuje, jaký typ příběhu sledujeme. Vyprávění je záměrně nejednoznačné a minimálně napoprvé neumožňuje rozlišit, kde končí krutá satira a začíná zvrhlé rodinné melodrama (teprve napodruhé oproti tomu oceníte, jak film od návštěvy pacientky s Non-Hodgkinovými lymfomem pracuje s motivem krve). ___ Příjezd Agathy do Beverly Hills slibuje naplnění „rise-to-stardom“ vzorce o dívce, která se postupně propracuje ke slávě (např. Vše o Evě). Jak ale napovídají její popáleniny (nejzřetelnější napojení filmu na Cronenbergovy tělesné horory), dívka světem šoubyznysu zcela nepoznamenaná není a zřejmě nebude ani pasivní pozorovatelkou okolních excesů, které by následně mohla přetavit v román nebo filmový scénář. ___ Poodhalování toho, jak přesně Agatha zapadá do sítě pokroucených vztahů, se děje přibližně ve třicetiminutových rozestupech (po půl hodině se nechává zaměstnat u Havany, po hodině navštíví Benjieho). Postupné dávkování nových temných tajemství a znepokojující soundtrack, který postavy propojuje dlouho před tím, než zjistíme, čím jsou propojeny ve skutečnosti (podobnou spojovací funkci plní také Éluardova poezie, recitována mrtvými a čtená živými), nás neustále drží v napětí navzdory (záměrné) formální strnulosti. Skoro celá první hodina filmu je vyprávěná statickými záběry mluvících postav. Ve druhé hodině pak mají větší dynamiku nejen vztahy mezi postavami, ale také kamera. Od začátku jsou formální jednoduchost a minimalistická mizanscéna vyvažovány výstředním chováním postav. ___ Abychom vytváření vlastní mapy vztahů mezi hvězdami neměli jednoduché, kromě toho, že film dlouho drží v tajnosti důležité informace o postavách, lžou postavy také sobě navzájem (Agatha například před Havanou zapře vlastního otce a vyfabuluje si, jak přišla k popáleninám). Jako pouhé mediální konstrukty nejsou postavy filmu o moc skutečnější než duchové minulosti, kteří je po nocích navštěvují a nutí ke konfrontaci s urputně zapíranou minulostí, s tím, kdo kdesi pod vlastními karikaturám, s nimiž se nezdravě sžily, skutečně jsou. Namísto toho, aby jim pomohl s hledáním odpovědí a nalezením vnitřního klidu, splní některým z nich Cronenberg v závěru jiné přání – hrát v ujetém artfilmu. Tímto škodolibým gestem zřetelně vyjadřuje nechuť hrát podle pravidel Hollywoodu (i pokud jde o hollywoodskou satiru) a zároveň konečně vychází vstříc svým fanouškům, kteří jej vnímají hlavně prizmatem jeho perverzní rané tvorby. Že jsou Mapy ve skutečnosti srovnatelně perverzní, jenom ne ve smyslu fyzických nechutností, pak nejspíš doceníte až po jejich druhém zhlédnutí. 75% () (méně) (více)

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

Souhlasím s tím, že zvláštní režisérský rukopis Davida Cronenberga je v Maps to the Stars jasně čitelný. Tady nemilosrdně s určitou dávkou satiry tepe do života lidí z filmařské branže a možná nejen do nich. Cynismus, deprese, zoufalost a ještě spoustu dalších negativních emocí v této neobvyklé až absurdní mixáži se na mě chrlilo pomalu, ale jistě, aby finále vyústilo jediným možným způsobem, který jsem víceméně očekávala. Těch kostlivců ve skříni se tam sejde víc než dost, ale já se od toho nedokázala odtrhnout a navíc jsem dostala prostor i pro sebe na přemýšlení o jednotlivých postavách a jejich pohnutkách, které je vedly k určitému jednání. Julianne jako Havana hrála sexyskvostně, ale Mia v roli Aghaty jí byla herecky rovnocennou partnerkou. A nedá se nic dělat, zamrzí to, ale Robert se tam mezi nimi přece jen trochu ztrácel. 75% ()

venus 

všechny recenze uživatele

Stojí za zhlédnutí už jen kvůli Julianne Moore, která dokáže excelovat i v tak choré spleti duševní vyšinutosti. Cronenberg se pouští do reflexe nemocných duší, kterým ale ani za mák nerozumí. Cestičky tak vůbec nenavazují a celý snímek dohromady vůbec nehraje. Skvělé téma chorobného Hollywoodu zůstává absolutně nevyčerpané. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Cronenberg vznešeně poskládal ne úplně těsně pasující mozaiku příběhů zbohatlíků v Hollywoodu, zdůraznil náléhavost jejich tužeb, postavil jim do cesty zeď v podobě jejich slabin a všemu dodal prapodivný nádech mysteriózna tak, jak to uměl velice dobře již před několika desítkami let. Podobně jako De Palmova Vášeň tento film rozhodně není pro všechny, mě se ale nádech podivna a nepochopení v téhle stále ještě mainstreamové podobě líbí. Cronenberg navíc vždy uměl skvěle vykreslit odvrácenou stránku lidské nátury a to se ukazuje i zde. Samotný závěr je pak nečekaným úkrokem a vlastně až dojemně romantickou tečkou za jinak chladným filmem... 7/10 ()

Galerie (102)

Zajímavosti (7)

  • Bruce Wagner napsal scénář již v roce 2007, ale kvůli problémům s financemi bylo možné film natočit až v roce 2013. (Ajjinka)
  • Film sa natáčal od 8. júla do augusta 2013. (Arsenal83)
  • Julianne Moore obdržela na 67. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Cannes cenu pro nejlepší herečku. (P. J. D.)

Související novinky

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

13.05.2022

Legendární kanadský režisér David Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí) letos po osmileté pauze od uvedení svého posledního snímku Mapy ke hvězdám z roku 2014 představí svůj nejnovější příspěvek do… (více)

David Cronenberg plánuje seriál

David Cronenberg plánuje seriál

02.09.2018

Režisér Východních příslibů nebo Dějin násilí David Cronenberg si poprvé vyzkouší televizní formát. Na festivalu v Benátkách to oznámil novinářům, podle jeho vlastních slov se pak jedná dlouhodobě o… (více)

Reklama

Reklama