Reklama

Reklama

Nesahejte na prachy

  • Francie Touchez pas au grisbi (více)
Trailer

Měla to být poslední akce před odchodem z podsvětí. Jean Gabin volí mezi přátelstvím a penězi. Max je všemi uznávaný muž podsvětí, muž pevných zásad. Ve svém věku už chce mít klid a zajistit se na stáří. To mu má umožnit poslední akce – uloupení velkého množství zlata. Max je chytrý, nikomu nevěří, a tak o všem ví jen jeho nejbližší přítel Riton. Ale Riton je přesný opak Maxe, nemá jeho zásady ani vůli. Osud Maxova „důchodu" je ohrožen... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (55)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Klasická gangsterka s Gabinem a Venturou v hlavních rolích. Max je sice gangster, ale není lump a přátelství má pro něj velkou hodnotu. Angelo je mladý dravec, který nekouká nalevo, napravo, jde si za svým cílem. První setkání dvou velkých postav francouzského filmu dopadlo znamenitě. Gabin s Venturou rozehráli partii, při které se jiskří, paráda. ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Už to zní jako ohraná deska, ale na Jeana Gabina se vždycky opravdu těším. Tentokráte dokonce stál přímo u herecké kolébky Lino Ventury, který svůj filmový debut zvládl na jedničku, kdy jsem si říkal, že to je přesně ono. Ostatně neznám žádný jeho film, kde by nezahrál dobře. Přišlo mi to tak všechno fajn, v případě filmu Nesahejte na prachy, když ti dva spolu hrají. Film si nikdy nelze užít bez dobrých herců, a proto je zážitek především z nich. ()

Reklama

bloom 

všechny recenze uživatele

Stárnoucí gangster Jean Gabin se snaží zachránit svého přítele ze spárů hrabivého dealera (kupodivu debutující Lino Ventura). Kéž bych i já byl na počátku svého stáří takový frajer jako on, co se vlastně o peníze starat nemusí a padne mu do náruče (teda spíš do postele) ta první i poslední. Inspirace americkým noir-filmem je víc než zřejmá, ale zároveň je to starší člen rodiny francouzských gangsterek, které podobné téma ještě tolikrát později zpracovaly buď s Belmondem nebo Delonem. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Beckerova Diera patrí medzi moje najobľúbenejšie filmy vôbec, nie iba z väzenského prostredia. Nešiahajte mi na prachy ale patrí aj medzi gangsterkami iba k priemeru. Všetko ide podľa šablóny a na istotu. Množstvo žvanenia, Gabin iba prechádza z interiéru do interiéru a rvačka nikde. Dokonca aj záverečné zúčtovanie je skôr sklamaním a pôsobí tak trochu parodicky. Ventura nedostatočne využitý, ženy málo osudové. Z úcty k Beckerovmu spomínanému neskoršiemu majstrštyku a Gabinovmu slušnému výkonu zaokrúhľujem 50% hore. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Elegantní obleky, kravaty, krásné ženy a pistole nenápadně schovávané po kapsách. V 50. letech vyprodukovala francouzská kinematografie celou řadu titulů, které těžily z popularity amerických gangsterek a snažily se jejich atmosféru přenést na starý kontinent. Nesahejte na prachy je typický zástupce té doby, kdy režisér neexperimentuje, ale sleduje jednoduchou dějovou linku a sází na charisma osvědčeného Jeana Gabina. Padesátiletý Gabin cítí tíhu neúprosně pádícího času a při mejdanech se po půlnoci cítí, jako by dělal přesčas. Velká rána mu má zajistit odchod na zasloužený odpočinek, jenže vinou upovídaného komplice je najednou zájemců o kořist víc. Ve snímku jde víc o styl než o akci nebo rafinované scénáristické hrátky. Žádnou výraznější chybu mu ale vytknout nemůžu. Celkový dojem: 75 %. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (12)

  • Scénář napsal podle vlastní knihy Albert Simonin, jehož román je celý v argotu. Režisér sice např. "grisbi" jako "prachy" a mnohé další výrazy ponechal, ty nejméně srozumitelné však nahradil. [Zdroj: FNŘ] (hippyman)
  • V snímke je až v troch scénach použitá zadná projekcia. V štúdiu sú tak zachytené parížske ulice na pozadí za postavami, ktoré predstierajú, že idú autom po ulici. (Biopler)
  • Snímka sa odohráva na siedmich rôznych parížskych lokáciách, pričom jasne nedefinujú mesto, sú obyčajné, sú to akoby anonymné miesta. Becker vymyslel názvy ulíc ako „rue Alphonse Allais“, „rue des Détroits“ či „Hotel Moderna“, čo je v skutočnosti Perfect Hotel, na ulici Rodier č. 39. Reštaurácia „Bouche“ je mix štúdiových kulís a skutočného exteriéru tančiarne na Montparnasse, na ulici Blomet. Táto tančiareň bola známou v 20. rokoch ako „Bal Blomet“ či „Bal nègre“, jednalo sa o centrum karibskej jazzovej kultúry v Paríži. Film to však nezdôrazňuje a ignoruje, že dejisko filmového príbehu sa nachádza na opačnom konci mesta ako Pigalle. Na rozdiel od románovej predlohy teritoriálne rozdiely medzi jednotlivými časťami Paríža nie sú vo filme podstatné. (Biopler)

Reklama

Reklama