Režie:
Henri VerneuilKamera:
Jean PenzerHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Charles Denner, Adalberto Maria Merli, Rosy Varte, Jean Martin, Giovanni Cianfriglia, Maurice Auzel, Lea Massari, Albert Delpy (více)Obsahy(1)
V pařížských ulicích řádí vrah, který si své oběti pečlivě vybírá. Říká si Minos, podle postavy z Dantovy Božské komedie, a svými zločiny chce očistit společnost od bahna, které představují ženy žijící amorálním způsobem. Nejdříve jim vyhrožuje po telefonu a pak udeří. Vyšetřování vede inspektor Le Tellier, který je znám svými poněkud netradičními způsoby a především svou buldočí povahou, s níž se honí za „svými“ zločinci. V tomto případu nemá Le Tellier příliš času, neboť Minos stále uniká a nechává za sebou oběti doslova inspektorovi pod nosem... Strach nad městem byl již šestou spoluprací režiséra Henriho Verneuile a Jean-Paula Belmonda. I zde je Belmondo šarmantní, svůdný a neúprosný. Jeho kaskadérské kousky ho v tomto filmu málem stály život. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (239)
Hned na úvod musím zmínit, že film trpí strašlivými scénáristickými krpami. Začíná to vrahovým hlasem, kterého nikdo nedokáže identifikovat a končí vrtulníkem, kterého vrah neslyší, a to nemá jen oko, hluchý není. V parodii by to byla docela prdel, tady to však vadí až moc. Mezi tím jsou další kiksy, nad kterýma jen kroutím hlavou. Tak to dopadá, když na scénáři pracují tři lidé (že by to bylo Francisem Veberem, který je přeci jen zatížen jen na komedie?). Je to velká škoda, film to posouvá do nechtěných rovin. ALE!! Je tady jedno velké ALE! A to je akce, krvavé střílečky, automobilové honičky v plném provozu, nádherné masivní záběry na Paříž a v neposlední řadě hlášky a hlavně kaskadérské kousky mistra Belmonda, přičemž někdy málem i zařval. Mazec co tady předvádí, scény na střechách budov nebo na střeše jedoucího metra jsou prostě geniální a nepřekonatelné!!! Film má perfektní tempo od začátku do konce a výbornou hudbu Ennia Morriconeho. Snímek má dvě dějové roviny, ve kterých komisař Lettelier (Belmondo) jde po krku zločinci Marcucciovi (Cianfriglia) a zároveň nahání psychicky vyšinutého mordýře žen, říkající si Minos (A.M.Merli). Tahle linka mě evokuje kultovní italská gialla, bohužel ten scénář tomu podráží nohy. Přesto, všechno nelogické musím hodit za hlavu a nevšímat si toho. Jednooký Minos je dokonalá bizarní hříčka a hlavně Bébel je ikonická postava francouzského filmu a který bohužel 6.9.21 zemřel ve věku 88 let. Nikdy nikdo tady takový nebyl a už ani nebude. Čest jeho památce, odešla legenda a proto s čistým srdcem a vědomím pálím za 5!!! Jeho filmy nikdy nezestárnou!!! Jsou nesmrtelné, tak jako Jean-Paul Belmondo v diváckých srdcích nesmrtelným zůstane. ()
Tradiční francouzská napínavá kriminálka s Belmondem v nejlepší formě. V Paříži zabíjí maniak ženy, které nežijí zrovna vzorným manželským životem a sem tam si dopřejí nemanželské avantýrky. Vrah přezdívaný Minos si však neměl se zkušeným a vše schopným kriminalistou nic začínat. Film má výborné kaskadérské Belmondovy kousky, více akčních scén by mu však prospělo. Hudba: Ennio Morricone ()
Strach nad městem je dnes již kultovní kriminálkou s Belmondem v hlavní roli. Svým způsobem se jedná i o jeden z jeho prvních filmů (mimo komediální žánr), který si získal všeobecnou popularitu. Henri Verneuil je zručný režisér, navíc skvěle buduje napětí, které spoluutváří především sugestivní tvář vraha Minose v kombinaci s děsivou hudbou Ennia Morriconeho. Belmondo zde snad vůbec poprvé hraje roli, jež ho nejvíce proslavila; drsného komisaře a neodolatelného svůdníka, který nejde daleko pro ránu, kaskadérské kousky ani svérázný humor. S odstupem času se ve filmu dají najít určité nelogičnosti, nicméně jako celek Strach nad městem nezastárl ani o den. Zejména při akční sekvenci v metru se mi stále tají dech. A i když jsem ho viděl mnohokrát, ve chvíli, kdy se zjeví psychopatický Minos se skleněným okem, mám pokaždé chuť zalézt pod křeslo. ()
(Nějaké spoilery) Kvalitní francouzská kriminálka s hutňáckou atmosférou, kterou zajišťuje psycho ženiální hudba mistra Morriconeho. Ta je opravdu nezapomenutelná a zneklidňující. Belmondo tu jako v některých dalších snímcích ztvárňuje komisaře s poněkud drsnými a nekonvenčními metodami...tentokrát je v roli dost cynický a spíše vážnější, i když nějakou tu klasickou vtipnou vsuvku zde taky najdeme. Vrah je takový slaboch, ale pro mne dostatečně děsivý. Jeho tvář známe od počátku a vidíme tedy, jak po něm Belmodo jde a jak případu nejdříve nepřikládá takovou hodnotu, protože chce dostat jiného zločince, se kterým má nevyřízené účty. Pamatuju, si jak mě to oko ve scéně na začátku filmu děsilo. Dnes už mi přijde trošku legračně namaskované, ale stejně...atmoška prostě dobrá. Plus já nevím nějaké to retro kouzlo sedmdesátkové Paříže, ty moderní věžákové byty a vybavená kriminálka. :) Kdo čte filmové zajímavosti nebo jako já přečetl nějakou tu knihu o Belmondovi :) ví, že kaskadérské kousky, které zde předvádí, byly skutečně nebezpečné a na střeše galerie LaFayette se při jednom z nich tak tak zachytil za okap, aby nespadl dolů. O tom metru už ani nemluvím. :) https://www.youtube.com/watch?v=jZs9WaSKhu4 ()
Typická akční kriminálka s charismatickým komisařem Jeanem Letellierem (opět velký sportovní výkon předvádějící Jean-Paul Belmondo), tentokrát s pravou rukou, inspektorem Moissacem (Charles Denner). Jeho hlavním rivalem je pokryteckou výchovou psychický schizofrenik Pierre Valdeck (Adalberto Maria Merli), kterého těšila moc, kterou měl nad svýma ženskýma oběťma, které vraždil ze své pokřivené morálky o cudném chování. Je tak sebejistý, že se pokouší si s Letellierem hrát, ale pýcha předchází pád. Ale Letellier mezitím stihne zatknout drogového překupníka Juliena Dallase (Jean-Francois Balmer), či dostane velkého lumpa Marcucciho (Giovanni Cianfriglia). Je to napínavé s automobilovýma honičkama, běháním na soupravě metra, různé pobíhání a lezení přes střechy a římsy a velká dávka střílení. To vše zvládá Letellier s velkou elegancí. A ještě je nám nabídnuto několik úchvatných pohledů na Paříž. Napínavé, zajímavé, ale nevybočující ze svého žánru. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (14)
- Ve filmu absolvoval Belmondo několik svých nejobtížnějších kaskadérských scén v životě. Při jízdě na střeše metra mu v tunelu kus železa probodl ruku a při běhu po střechách propadl skleněnou výplní. (Sifaka)
- Jean-Paul Belmondo se podílel i na produkci filmu prostřednictvím své produkční společnosti Cerito Films. (vesper001)
- Hodinky, které nosí Jean Letellier (Jean-Paul Belmondo), jsou Rolex Daytona Cosmograph. (kwaicheng)
Reklama