Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Jed KurzelHrají:
Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)
(více)Videa (16)
Recenze (1 630)
"Jsou vymírajícím druhem žebrajícím o vzkříšení." Budu-li někdy něčím takovým, tak rozhodně nepoletím v hyperspánku na Origae 6 a užiju si poslední chvíle na Zemi rozmontováním robotů. Ale abych se vrátil na kosmickou loď, tak jsem tam našel posádku vhodnou spíše k sežrání než k zábavě. Patrně proto mě nedojímal jejich zmenšující se počet ani výkřiky hrůzy. Bylo mi prostě jedno, jestli někdo přežije. Mě bavila pouze navštívená planeta, intelektuálské rozhovory robotů a částečně taky hladové potvůrky. Rád bych si nyní zaspoileroval závěr, který mne donutil nevěřícně kroutit hlavou, ale neudělám to, jelikož k tomu nemám souhlas nadřízeného nebo stejně postaveného důstojníka. ()
Na konci titulků jsem si přečetl, že na filmu se podílelo 15 000 lidí. Vkrádá se ono Pelíškovské "a přitom taková blbost". Aneb jsme tam, kde jsme byli před pěti lety. Technická brilance vs. trhání vlasů nad hloupostí scénáře. Být kosmonaut, už snad vážně ty filmaře zažaluju za urážku mého povolání, protože tato individua by nikdo soudný nepustil ani do Hvězdné pěchoty. Leda že by ta kolonizační loď byla variací na Archu B ze Stopaře, to by pak dávalo smysl. Demence postav hraničí s absurdním dramatem, takže např. očekávejte, že první, co moderní nezávislá žena udělá v neznámém nepřátelském prostředí poté, co přijde o polovinu svých kolegů, je, že se půjde sama vykoupat. Jiné dvě ženy hned po sobě uklouznou v téže louži rudé krve na bělostně bílé podlaze (čili variace na: Blondýna vidí slupku od banánu a řekne si: "a jéje, zase upadnu"). Nebo klasické "počkejte, může to být nebezpečné, co kdybychom se rozdělili". To je tu na denním pořádku. A například když vám již odhalený padouch nabídne, abyste se podívali do podezřelého vejce (poté, co už pár vašich kamarádů za podobných okolností skončilo), prostě to neřešte a udělejte, oč vás žádá, asi jako když Edmund Černá zmije zlikvidoval soupeře tím, že ho nechal prohlédnout si dělo zevnitř. Zkrátka víc komediálních prvků nemá leckterá dobrá komedie. Ještě by to do soundtracku chtělo skladbu Když android políbí androida. Alespoň že demence je dle tvůrců tentokrát univerzální a týká se i mimozemšťanů (ta Davidova vzpomínka je ale fakt ještě debilnější než to ostatní). Jediná postava, která se během filmu chová jakž takž rozumně (Danny Mc Bride), je na plátně hrozně málo a jakože hrdinka se na konci stává vychtěnou hrdinkou čistě jen proto, že naplňujeme stejné schéma, které k tomuto světu patří, aniž by to logicky zapadalo do předchozího vývoje postavy. Na finální "překvapivý" zvrat musí divák čekat ještě půl hodiny, ačkoli je to jasné jako houska na krámě (čímž mimochodem Covenant hodně připomíná vlastní vykrádačku Life), atmosféra nefunguje, o partu Cardů Retardů se není proč bát, stejně jsou od sebe nerozeznatelní. Opakuji z komentáře k Prometheovi: "ve Vetřelcích i těch několik vojáků, kteří byli KIA hned po první scéně, mělo svojí osobnost a místo v posádce i ve filmu. Frost, Dietrichová, Drake, Wierzbowski, seržant Apone, člověk si jejich jména i tváře zapamatuje. Tady po úvodním nepředstavení se spousta postav na desítky minut ztratí, aby se odkudsi objevily v náhodném místě filmu a bídně či hrdinně zahynuly nepoznány, nerozeznány." Zkrátka nic než hloupý film navazující na jiný hloupý film. Stejné chyby, stejné známky. Sám vlastně nevím, proč to neopatřit zaslouženým odpadem, snad za toho Wagnera, který tam občas zazní. ()
Scott stojí na hranici mezi duchovním pokračováním Promethea a poctivým přírůstkem do vetřelčích setkání. O něco úspěšnější je v prvním případě, kdy u dialogu dvou androidů zapomínám dýchat, mozek frčí v přemýšlivé atmosféře na plné obrátky a někde vzadu mi tichý hlas našeptává, že právě za ony klidné pasáže bude tuhle kapitolu spousta lidí nenávidět. Krvavá setkání s legendami opředeným nepřítelem nemají trochu překvapivě tolik prostoru, kolik slibovala trailerová kampaň, čímž si vysvětluji nepochopitelné odchody diváků ze sálu ještě dlouho před pravým začátkem nekompromisního střetnutí. Protože celou mytologii xenomorfů dlouhodobě obdivuji a Promethea jsem si tehdy před pěti lety střihl s radostí hned dvakrát, zůstávám spokojen. Přesto mě mrzí, že k nejvyššímu hodnocení chybělo tak málo, jmenovitě pak trochu smolná nutnost dramatického oblouku, která musí Covenant zavřít v samostatné kapitole. Nechal bych dějové i náladové nůžky rozevřené klidně ještě víc, ty střihačovy bych pak odložil úplně, protože dvě hodiny jsou na dokonalé nasátí vážně málo. ()
Nejprve velké nadšení, ovšem pak nám ty barevné balónky cestou z poutě postupně popraskaly. Revoluce to nebyla, k průšvihu se blížíme i podruhé. Prometheus byl minimálně rozpačitý. Dějově předcházel původnímu Vetřelci, někdejší svět rozšiřoval a měl nám představit, odkud se neznámý mimozemský organismus vzal a jak vznikl. Potenciál k rozvíjení mytologie tady tudíž byl, jenže.. Další vetřelčí zastavení britské legendy potěší skvostnou výpravou, velmi dobrými triky i hudbou. Atmosféře strachu z prvního (bezmála čtyřicet let starého) dílu se ovšem ani nepřiblížíme. Poměrně dlouho sledujeme osudy asi tuctu členů posádky lodi Covenant, která převáží v umělém spánku jedince k osídlení a vybudování lidské kolonie. O postavy se nebojíme, jsou zoufale zaměnitelné a k některým si cestu vůbec nevytvoříme. Melou filozofické bláboly, dělají pitomé kroky, za které by scénáristé zasloužili přes prsty. Ridley Scott, který letos oslaví osmdesáté narozeniny, navíc trestuhodně zeslabil vliv titulního monstra a žádných dramatických her na schovávanou se nedočkáme. A o ty tady přece jde, ne? ()
Týmto opäť srdečne zdravím, teraz do riadne vyhriatej Kalifórnie, všetkých maďarských pokryteckých riťopichov a chcel by som sa vážne uchádzať o to miesto akože PéHaPé programátorika. Najebal bysom hneď reklamy aj priamo do komentárov, aby si sa nabudúce mohol amatérsky tahať za lofasa aj na Bora Bora. *** Halo, Ich bin Helga aus Warnemünde, 18 Jahre, a ja byla poslana na hudebni tabor nach Tschehei, fedena faše slafna sbormeister, Herr Ferbal. Tabor to spezial, my musela nur dloucha dechova nastoj mitgebracht, že by my nautchit von Herr Ferbal sprafně foukat. Ihned po moje pšijezd ja aber sjistit, še alles falsch, Herr Ferbal außerordentliche hofado und nur lakat junge deutsche Mädschen zu ficken unter saminka hudebniho fsdělafani. Se mnou, Helga aus Warnemünde, fšak der Arschloch udělat die große Fehler und fest pšepotchitat! Meine Groß Groß Groß Groß Groß Groß Großmutter byla totiš die berühmte Brunhilde aus Niebelungslied, und so ja se sebou nenechat, jak fy šikat, orat. Takše teď ten uchylna pedofil byt nahy sfasana nach kozelec, kouli v hubě a kfilenim bittet mich, še by ja pšestala ho bitchovat. Und fy sajiste chapat, še in diese poloha der Scheißkerl nemohla schreiben, und so muß ich ein Paar slof über film Der Fremde: Verbindlichkeit šeknout. Takše, Rydly uš byt stara zenil und langsam posila sfoje nejlepši dilo nach Fotze, nebo jak Herr Ferbal rad šikat, do pitche. Ušfaněna pohadka o jebla Android mit Gottkomplex (und ich meine der Gott, nein ta faše chnusna mumie, co fšdycky kurvit Einkesselbuntes) opsachovat siebzig procent nudna švastu und nur dreizig prozent Fetšelec. A to je na horor was? Na richtig, malo, kurfa, malo! Mischi, unserer großen Schauschpieler, sice sase hrat, jako by mu hošet koudel bei der prdel, aber difak sfědafa na Fetšelec a ne na zwei tepla plechofa huba, jak pul hodina … Moment mal, bitte. „Halte Maul, du verfluchter Pervert, to tfoje „hmmmgrrrrr“ ruschit mě pši moje erudofana Filmkritik. Ty chtit, še by ja tobě projit jehlofkama po koule, oder was?!“ … Takše Entschuldigung, ja muset učit der uchyl slušně chovat. Kde jsem to … ach so … jak pul hodina fedou kytchowita kokoti plky, jestli nas stfošit Buch oder nějaka skurfena Ity, a pšitom si fsajemně olisuji die Flöten. To je echt matrosch gerade für artofa hnědopich und intelechtulane pšechšaty buzeranten aus Philosophiefakultäten. A kdyš se endlich objevit nějaky ten obluda, je to rychle wie sračka, protože fšechna prachy sešral Mischi a nic nenechat na Effekten. I ten der Kosmos pak fypada jak in Stardrek s roku sechsundachzig. Kdyš fy k tomu ještě pšipotchitat posatku, co se mesi tim švaněnim chovat wie eine Kokotenbande, und außerordentlich hnusna babochlap v hlavni role, proti ktere je i Ryplyofa miss intergaylaktickych letu, a fy chcete lieber mit na xichte fejshhagra, abyste se na to nemusela difat, fyjde fam … Entschuldigung noch mal … „So was, du verdammter Ablenker, kolik ty chtit noch ran? Warte mal, fyndam ti s huby ta koule, aby ty mohla otpofidat … Pomoc, pomoc!!! Okamžitě mě rozvaž, ty zkurvená náckovská děv… mmmmgrrrr …“ Tak nichts, ještě budem musela hodně cvičit. So dame tši, aber nur aus soucit, toto Rydly ausgekurwt hat jako tehdy Hanibala. A jetzt ja si ein bischen zašadit s tim ostnata pšipinak. Mmmmmgrrrrrrchchch. () (méně) (více)
Galerie (117)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (45)
- Slovo "covenant" v překladu značí dohodu. V biblické tradici jde o smlouvu mezi bohem a člověkem. Stejný termín použil i Thomas Hobbes ve svém spisu "Leviathan". Hobbes je často označován za prvního moderního myslitele, protože vztah mezi člověkem a bohem převedl do úmluvy mezi lidmi ve formě společenské smlouvy - což se odráží v ději snímku. (ČSFD)
- Ridley Scott se vyhýbal sledování Vetřelce³ (1992) plných deset let po jeho premiéře. Když jej konečně viděl, vůbec se mu nelíbil. Později tedy sám s přišel s myšlenkou na pokračování/prequel, trvalo ovšem mnoho nástřelů a přepisů, než došlo k jeho realizaci. (griph)
- Favoritkou na hlavní roli (Daniels) byla Rebecca Ferguson, ale nakonec byla obsazena Katherine Waterston. (BloodMax)
Reklama