Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
Sice to není až taková pecka. Ale je zde naprosto úchvatně ztvárněno prostřední kanceláře a obchodního tlaku versus život na lodi s piráty a boj o přežití. Napětí by se dalo opravdu krájet a každým záběrem je vše ještě napínavější, herci jsou víc bez života a bez naděje. Jak už to bývá, konec je naprosto nepředvídatelný. Čekala jsem trochu více, ale i tak sever opět nezklamal. ()
Dánská kinematografie se dokáže vypořádat snad s každým tématem, i když třeba zdaleka přesahuje zeměpisné šířky této evropské zemičky. Únos podává strohou zprávu o únosu nákladní lodi somálskými piráty, sleduje jak zdlouhavé vyjednávání v Kodani, tak dění na palubě, v němž se rozhodně nevytvoří atmosféra dvou nepřátelských táborů a stálého ohrožení. V této ambivalentnosti není místo pro apriorní odsudky a předvídatelnost jednání kohokoliv ze zúčastněných. Právě díky tomu film získává body za přesvědčivost a vytváří ze zdánlivě statické situace na lodi skutečné drama. Přesto valnou část děje tvoří telefonáty a dohadování o peněžních cifrách. Neustálé přesuny mezi lidsky nevděčnou situací vyjednávačů a syrovým zachycením rukojmích strádajících v absolutní nejistotě však přináší oživující napětí, jehož plnou tíží v nečekaném vyústění převezme na svá bedra hlavní postava. Skandinávci si hold poslední políček do divákovi tváře neradi odpustí a i v tomto případě musela jít dosavadní střízlivost stranou. Což je ale spíše konstatování, než výtka. ()
Únos vypráví příběh unesené nákladní lodi ze dvou úhlů pohledu - zajmuté posádky a ředitele firmy, které loď patří. A kupodivu je to právě ta ředitelova část, která mi přišla zajímavější, protože je neokoukaná a nabízí jiný pohled na věc. Film se snaží být autentický, ale to drama se tam jaksi nestupňuje a ke konci vychází trochu do prázdna. Když to porovnám s emocionálním kolotočem, které nám na konci Kapitána Phillipse předvedl Tom Hans, tak tenhle film mě prostě nechal chladnou. Myslím, že zajímavější by byl film natočený podle téhle skutečné události: posádku (nebělošskou) plující pod vlajkou Emirátů na 33 měsíců (!) zajmula parta tupých somálských kovbojů. Společnost s únosci jakkoli odmítla vyjednávat, tak si to piráti pěkně vybili na posádce (bičování, psychický teror atd.). Po skoro třech letech pak byla posádka osvobozena díky malé organizaci na podporu únesených. To by panečku bylo drama, ze kterého by šel mráz po zádech. ()
Výborné ve všech směrech. Autentický, pravdivý, brilantně natočený film. Popis únosu téhle lodi působí velmi věrohodně a asi nějak tak, jak se mohlo stát. Nestraní žádné straně konfliktu a je jen na divákovi, na jakou, se nakonec přikloní. Dost opravdu emočně vypjatých scén, (třeba, i ta úplně poslední), plus výkon hlavní mužské dvojice, to jsou všechno faktory, které nemohu a ani nechci ignorovat. ()
Dobrý příběh je konstrukce, opravdu dobrý příběh je ten, kde si konstrukci neuvědomujete. Parafráze režijního scenáristického kréda Tobiase Lindholma naprosto vystihuje Únos. Záleží, co vnímáte jako dramatické - pokud scény s kroužícími čluny, střelbu a potyčky, logicky vás tenhle procedurálně laděný snímek zklame. Pokud dovedete docenit minuciózně vystavěný (a přitom přirozeně působící) děj, dokonale odpozorované situace a opět výtečně obsazené civilní postavy (Roland Møller se dostává na můj top severských bestií), je tenhle film správnou adresou. Je na něm cítit, že byl natáčený přímo v daném prostředí, že režisér spolupracoval s lidmi, kteří podobný problém zrovna řešili a především, že Lindholm je nezvykle chytrý filmař. Nic nepodsouvá, nikoho neodsuzuje, studuje a předestírá. Už ani nevím, kdy jsem byl tak napjatý, co vyleze z faxu. Asi nikdy. Společně se seriálem Borgen ultimátní ukázka schopnosti Dánů "čelit" geopolitické realitě. ()
Reklama