Režie:
Robert EnricoKamera:
Étienne BeckerHudba:
François de RoubaixHrají:
Philippe Noiret, Romy Schneider, Jean Bouise, Joachim Hansen, Karl Michael Vogler, Madeleine Ozeray, Antoine Saint-John, Marie-Blanche Vergnes (více)Obsahy(1)
Blíží se konec války a Němci chvatně opouštějí okupovaná území jižní Francie. Městečko Montauban brzy volně vydechne, ale zatím se po ulicích ještě ozývá střelba a z poražených je cítit vztek a strach. Doktor Julien Dandieu se rozhodne poslat svou milovanou ženu a třináctiletou dceru Claru na venkov, na jejich starý zámeček, stranou od hlavního tahu německých vojsk. Když si ráno přijede pro svou rodinu, čeká ho nevyslovitelná hrůza. A Julien se rozhodne své blízké pomstít. (Levné knihy)
(více)Videa (2)
Recenze (231)
Film se silným tématem pomsty za smrt blízkých, kdy člověk necítí strach z vlastní smrti. Ovšem zpracování mi moc nesedlo. Často mi připadalo nenápaditý, navíc ani vizuálně to nebylo moc přesvědčivý (a to beru v potaz, že jde o třicet let starej film). Tvůrci až moc spolíhali na to, že maji působivou předlohu a suverénní herce, a trochu podcenili formu, zdá se mi, a to mě při sledování poněkud rušilo a bránilo mi naplno se ponořit do příběhu. ()
Ať se snažím, jak se snažím a hledám, jak hledám... každá minuta mi přišla falešná, flashbacky laciné a pointa nevýrazná. Výprava nedotažená a kontext té akce málo důrazný. Téma výborné, ale zpracování neodpovídající. A jestliže tohle patří mezi top 3 filmy Romy Schneider, tak se opravdu "těším" na ty další. Edit pro miláčka paaschu nebude ;) ()
Pomsta je sladká, francouzština elegantní, Romy Schneider okouzlující a nacisté jsou parta bezcitných bastardů - pokud se vším takto souhlasíte, Stará puška je filmem přesně pro vás. Neprávem zapadlá perla ve francouzské filmové pokladnici, která přitom disponuje snad nejvíce syrovým a autentickým typem akčních scén, jaké si lze v nekomerčně a psychologicky laděném díle vůbec představit. Zároveň přesně ten typ filmového umění, k jakému by se Hollywood nikdy nevzchopil - co do obsahu pacifistický a silně eticky podbarvený, avšak formálně dokonale nezávislý, osobitý, předem nerozluštitelný a vysoce umělecký. Vrcholné pasáže naprosto strhnou a pohltí až mrazivou, místy nepříjemně klaustrofobickou atmosférou (výtečná práce kamery), ale bohužel stojí v dosti nápadném kontrastu s řadou velmi pomalých, nezajímavých a ničím nepřekvapujících scén převážně z úvodní části. Být Robert Enrico trochu svižnější, mohlo se jednat o opravdu výstavně zvládnuté válečné drama - takhle to je "jen" 85%.. ()
Původně jsem si myslel, samozřejmě podle názvu, že film bude vyprávět o nějaké staré pušce (rozuměj staré rachejtli). Těsně před začátkem filmu jsem si ale přečetl obsah a byl v podstatě nadšen. Válečná tématika a ještě v rámci staré dobré filmařské Francie? To nemůže být zklamání. A také že ne. V první polovině Vám tvůrci vytvoří důvod se mstít a ve druhé půlce Philippe Noiret vytvoří postavu, kterou bych do něj nikdy neřekl. Postavu muže, který se začne mstít. A věřte mi, že potkat za války člověka, který se jde mstít, tak můžete počítat se štěstím, když si nepůjde pro Vás . Ve filmu je to samozřejmě něco jiného a tak sledujete a vlastně ani nemrkáte...až tak dokáže francouzská kinematografie sedmdesátých let být silná. ()
Marně jsem doufal, že se v zajímavostech dočtu, jak moc miluje Quentin Tarantino tenhle film. Stará puška chvílemi budí dojem, že snad člověk kouká na televizní seriál ČT o radostech a strastech jedné rodiny za protektorátu. Když se do toho všeho ale najednou ozve nepříjemné zasyčení plamenometu, zazní pár tónů hudebního doprovodu a hlavní hrdina se vydá na cestu pomsty, získává vizuální podoba snímku dost absurdní konotaci a Stará puška se stává opravdu zvláštní a podivnou tarantinovkou, jaká rozhodně nečeká na každém rohu. 7/10 ()
Galerie (22)
Zajímavosti (15)
- Robert Enrico na Romy Schneider při jejich prvním setkání, mnoho let před tímto filmem, dobrý dojem neudělal. Mladý režisér to neodhadl a příliš silně jí tehdy, v Moulin de Vende, stiskl ruku, přičemž jí rozlomil vzácný prsten od Viscontiho. „Na Vás hned tak nezapomenu,“ vyštěkla rozčilená Schneider. (theSaint)
- Ve finální scéně, kdy v pokoji šlehají plameny, se v záběru na zlomek sekundy objeví člen natáčecího štábu s hasícím přístrojem. Lze ho zahlédnout na pravé straně obrazovky. (Aelita)
- Hlavní role lékaře-pacifisty, který po brutální vraždě své dcery a ženy zaujme opačné stanovisko a začne jednoho po druhém likvidovat členy nacistického komanda na malém hrádku, se měl nejdříve, dle slov scenáristy Pascala Jardina, zhostit Yves Montand, jenže jemu se scénář ani role nelíbila, a tak odřekl. Dalším osloveným v pořadí byl Lino Ventura. Tomu se nabídka velice líbila, jenže konstatoval, že v jeho případě by jako pacifista u diváků neobstál, a sdělil Jardinovi, ať se poohlédne po někom méně nápadném, kdo si drží ve filmech úroveň nenásilného filosofského chlapíka s příjemným obličejem. Odmítnutí také okomentoval slovy: „Nejsem typ, který by spekuloval, jestli zabije všechny chlapy jednoho po druhém. Já je zabiju najednou a potom se uklidním.“ Scenárista tedy hledal a narazil na Philippa Noireta, který přijal. (LiVentura)
Reklama