Reklama

Reklama

X-Men: Budoucí minulost

  • USA X-Men: Days of Future Past (více)
Trailer 3
USA / Velká Británie / Kanada, 2014, 131 min (Special Edition: 148 min)

Zmutovaným hrdinům X-Men hrozí definitivní zánik. Jejich rasa byla vždy na pokraji vyhynutí, ale teď je ta hrozba ještě reálnější než kdy jindy. Jediná cesta ke spasení vede přes minulost, na samý začátek řetězce událostí, které stávající nebezpečí vyvolaly. K bytostem s výjimečnými schopnostmi se vrací režisér Bryan Singer, strůjce jejich mimořádného úspěchu. Spolu s ním ve filmu X-Men: Budoucí minulost přichází i nejvíc mutantů v historii této ságy. Díky tomu, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, objeví se v něm hned dvě podoby vůdce „hodných" X-Men, profesora Xaviera (Patrick Stewart, James McAvoy) a jeho protivníka Magneta (Ian McKellen, Michael Fassbender). Pouze Wolverine (Hugh Jackman) zůstává stále stejný díky schopnosti nestárnout a bleskurychle se uzdravovat. Právě on proto dostane zdánlivě šílený úkol, vrátit se v čase a zabránit tomu, aby se z bývalých přátel stali soupeři na život a na smrt. Jedině spolu totiž mohou v budoucnosti čelit síle, která předčí i jejich unikátní schopnosti. (Cinemart)

(více)

Videa (11)

Trailer 3

Recenze (1 388)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

X-MEN: BUDOUCÍ MINULOST je nejlepším příspěvkem do x-menovského universa a zároveň nejlepším snímkem ve filmografii původně indie režiséra Bryana Singera. Mohl bych následující řádky věnovat vymezení díla vůči jiným (předchozím mutantským dobrodružstvím, předešlé Singerově tvorbě), abych extatické hodnocení předchozí věty prokázal._____ Pak bych nejspíš psal, že BUDOUCÍ MINULOST je povedenější než PRVNÍ TŘÍDA. Na rozdíl od ní se vypravěčsky nerozpadá, postavy mají svou jasnou funkci v celkovém systému a významově se zvládá vztahovat jak k uměleckým dílům (reflexe žánrových schémat a stylistických postupů období, do kterého je příběh zasazen), tak i skutečnosti (hnutí za občanská práva ostrakizovaných společenských skupin). V porovnání s X-MEN 2 má BUDOUCÍ MINULOST vyrovnanější tempo a není natolik významově návodná (viz často citovaná věta "Zkoušel jsi nebýt mutant?" jakožto doklad toho, že jde o gay film a mutanti jsou zástupným symbolem pro homosexuály)._____ Především je ale z hlediska stylu nesmírně opojná, přestože předchozí filmy režírované Singerem až na několik montáží (každému nejspíš utkvěl v paměti závěr OBVYKLÝCH PODEZŘELÝCH a NADANÉHO ŽÁKA, že?) nebyly nijak výrazné. V tomto se přitom v úvodní čtvrthodině vytváří návaznost napříč časem a prostorem na základě podobných prvků v záběrech, později se mění formáty i kamery (užití šestnáctky) a stylizace koresponduje s tím, jak dle vzpomínek vypadala americká kinematografie 70. let._____ Byla by ale při vší komparaci škoda nevyjádřit se k nejčastější výtce, která na adresu mutantské týmovky padá. Je pravda, že první dva díly dopomohly k docenění komiksových adaptací jakožto svébytného žánru, jenž si zaslouží uznání. Stály mimo jakékoliv vývojové trendy, a tak je poněkud od věci vytýkat tento fakt BUDOUCÍ MINULOSTI. Už proto, že zapadá do obou dominujících poetik spojených s komiksovými adaptacemi. Je jak "marvelovkou", protože je místy sebeironickou pastiší jiných uměleckých děl a dobových postupů, tak "nolanovkou", zakládající si na vztažení komiksu k uznávanějším žánrům (politický thriller, útěkářské drama ad.) a vyjadřující se ke společenské problematice._____ BUDOUCÍ MINULOST je v linii v (ehm) minulosti zasazena do 70. let, kdy probíhaly protesty o zrovnoprávnění diskriminových skupin, a to zejména žen a homosexuálů. Obojí přitom kongeniálně spojuje do osoby Mystique (jíž se podřizuje i vyprávění, protože dílčí i větší strukturní body jsou odvíjeny od ní), jež prochází vývojem, který má mít obecnou platnost vzhledem k současnosti. Je to poprvé, co X-Meni nejsou filmem pro buzeranty vyznávajícím politiku asimilace (začlenění do společnosti, první dva díly se k tomuto přikláněly), ale queer snímkem stavícím se na stranu progresivnějšího a radikálnějšího názorového spektra žádajícího afirmaci (uznání jinakosti). A je to poprvé, co některý z příspěvků do x-meního universa není "gay", ale - v nejlepším slova smyslu - queer. Možná tato evoluce série je tím, co vadí spíš než údajná poetická vykořeněnost. () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

Dávam 80%, ale je to skôr o desať menej a s dodatkom, že univerzum X-Menov jednak nemá zmysel, logiku a jednotlivé filmy si navzájom brutálne odporujú (čo by teoreticky nevadilo...) a jednak, a to vadí, ma prestáva zaujímať. Postavy ma nebavia, zápletky ma nechávajú chladnejším ako bol T-1000 v T2. Občas príde dobrá akčná scéna, ale inak dosť bieda. Budúca minulosť je však predsa len niekde inde. Ponúka dve výrazné časové línie, pričom v jednej sa vracajú tváre zo "starej" trilógie (Stewart, Mckellen atď.) a v druhej sa k slovu dostávajú nové tváre v čele s Quicksilverom a s jeho úžasnou, fantastickou scénou z kuchyne (ktorú prekonal v Apokalypse). Ďalším výrazným plusom je Wolverine, ktorý bol taký dobrý naposledy v dvojke z roku 2003 a to už je čo povedať. ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

Singer si to v matrixovském Návratu do Budoucí minulosti dělá po svém. Ačkoli je narativně, stylově i významově odlišný od Vaughnovy První třídy, snaží se na ni přesto navázat, a hlavně pak napojit na původní x-menovský svět a vytvořit jeden funkční celek připravený na další pokračování mutantní odysey. Právě tento sjednocující přístup dvou odlišných vývojových větví je asi nejdiskutabilnějším a zároveň nejcharakterističtějším rysem celého díla. Zda pak výše zmíněné znamená klad či zápor, je čistě na subjektivním vnímání, resp. hodnocení každého diváka. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Mám rád Bryana Singera. Mám dokonce rád jeho jinými odmítané fetišistické vyznání lásky Supermanovi. Ale tohle prostě ne! Přední problém tohohle filmu je neexistující interakce postav. Veškerá komunikace mezi hrdiny probíhá na úrovni generických trailerových prohlášení, tomu filmu zcela chybí něco jako "lidskost" nebo "osobní rovina", což považuju za tím horší, že Singera jsem měl vždycky za toho, kdo má tyhle prvky v malíku. Příběh pak stojí na rozhodování Mystique, se kterou prakticky nikdo nepromluví slovo a která se nikam odnikud neposune, takže její dilema prostě tak nějak leží stranou a všichni máme asi předstírat, že nevíme, jak to dopadne. Protagonistou je Wolverine, ten zase nemá jinou úlohu než stát vedle Profesora X a říkat mu, ať něco dělá. Konflikt mezi X a Magnetem je tak mrtvý a neživotný, že tu vlastně ani není - nepamatuju si den po zhlédnutí, jestli mají ve filmu tihle dva vůbec nějaký dialog. Propojení dvou časových rovin je absolutně nefunkční - nic z něj neplyne, než rádobynapínavé situace, u nichž jen stěží vznikne napětí, když při našich zkušenostech s tímto typem filmů víme, kam směřují. Vše vede k jedinému - necítil jsem emocionální účast na ničem zobrazovaném a nenašel jsem žádnou nit, žádný náznak toho, o co bych se měl v tomhle líném filmu zajímat. Tak jsem se nezajímal. Bolí mě to jako kůl do srdce, ale nemůžu dát ani průměrné hodnocení. Já jsem v jádru hodný člověk a tohle si prostě nezasloužím! ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Uznávám jisté objektivní nedostatky z hlediska profilace postav a jejich vzájemných interakcí, kdy ne vždy je přesvědčivě osvětleno, proč někdo dělá, to co dělá. Film ale dokáže být dostatečně zábavný, napínavý a strhující, že jsem se nad podobnými výtkami začal zamýšlet až po příchodu z kina. V kinosále výborná nerušená zábava. Zkrátka velmi příjemně strávený čas se starými (i novými) známými, potěšil áháesácký Evan Peters coby Quicksilver, toho tam mohlo být klidně víc, scény s ním mají nadhled a vtip. Celkově jsem se bavil víc než u (imho) přechválené First Class. ()

Galerie (270)

Zajímavosti (79)

  • Kdy začne Wolverine (Hugh Jackman) mluvit s ochrankou, která vtrhne do jeho bytu, osloví jej dcera bosse jménem Jimmy, čímž odkazuje na skutečné jméno Wolverina - James Howlett. (Charpy)
  • Keď sa v lietadle Charles Xavier (James McAvoy) a Erik Lehnsherr (Michael Fassbender) medzi sebou rozprávajú a hrajú šach, má Erik šatku tak, že mu je vidieť časť hrude. V ďalšom zábere ju už má upravenú. (Hudakfilms)

Související novinky

Co se děje s X-Meny?

Co se děje s X-Meny?

10.11.2016

Třetí wolverineovská sólovka se jmenuje Logan, dorazí k nám 2. března a není tak úplně jisté, co se bude dít po ní. Hugh Jackman se tu rozloučí s rolí Wolverinea, zároveň by ale mohlo jít o částečné… (více)

McAvoy a invaze z vesmíru

McAvoy a invaze z vesmíru

12.09.2016

James McAvoy není ve sci-fi žánru zrovna nováčkem. V X-Men: Budoucí minulost nebo X-Men: Apokalypsa si ho užil dosyta, teď ho ale čeká velký test bez vyholené hlavy, kolečkového křesla a mutantích… (více)

Seznamte se s novým MacGyverem

Seznamte se s novým MacGyverem

22.03.2016

James Wan, režisér Saw nebo Rychle a zběsile 7, se řadu let snažil dostat MacGyvera na velké plátno. Seriálová klasika to tam nakonec nedotáhla, Wan ale rozjel alespoň televizní reboot, který právě… (více)

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

17.09.2015

Bryan Singer, režisér X-Men, X-Men 2 a X-Men: Budoucí minulost, nám příští rok představí X-Men: Apocalypse. Ano, čtyři z jeho (brzy) devíti filmů jsou z mutantí série, není tedy divu, že Singer… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno