Obsahy(3)
Po katastrofických událostech, které Avengers prožili v New Yorku, žije Steve Rogers neboli Captain America ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera poklidně v ústraní ve Washingtonu, D.C. a snaží se přizpůsobit modernímu světu. Když ale dojde k útoku na jeho kolegu z organizace S.H.I.E.L.D., zaplétá se do pavučiny intrik, které ohrožují celý svět. Společně s Black Widow se Captain America pokouší odhalit stále se prohlubující spiknutí a současně se na každém kroku střetává s profesionálními zabijáky, kteří byli posláni, aby ho umlčeli. Když dojde k odhalení skutečné šíře zákeřného plánu, povolávají Captain America s Black Widow na pomoc svého spojence Falcona. Přesto se brzy ocitají tváří v tvář nečekanému a zdatnému nepříteli – Winter Soldierovi. (Falcon)
(více)Videa (27)
Recenze (1 416)
Druhý Kapitán Amerika v sobě jistě spojuje několik narativů mnoha uživateli zde zmíněných. Svým způsobem jde o něco, co provází celou americkou historii. Něco, co je v Američanech a jejich povaze hluboce zakořeněné. Touha být nejlepší, všechno a všechny ovládat, jasně se proti ostatním vymezit a jít „přes mrtvoly“. Když pak přijde něco, co může pevné hodnoty a vnitřní suverenitu ohrozit, vyvolá to paniku, paranoiu, hysterii, vznikne mnoho konspiračních teorií atd. A když nic takového nepřijde, nějaký vnitřní nepřítel se najde vždycky. Takovými jevy, tendencemi, obdobími je americká historie doslova prošpikovaná (zavraždění Lincolna, mccarthismus, vražda JFK, nixonismus a aféra Watergate, 9/11, WikiLeaks, Snowden a aféra NSA). Všechno tohle do sebe nový Kapitán Amerika tak nějak absorbuje a nastavuje Američanům ironické zrcadlo. A nastavuje ho velmi stylově – honbu za spravedlností a uchování těch pravých amerických hodnot odstartuje náborovou akcí. Nejdříve jako sám proti všem, později s jedním, dvěma a třemi parťáky, přičemž nakonec rekrutuje („I, CAPTAIN AMERICA WANT YOU!“) skoro celý S.H.I.E.L.D. Padouši, třeste se! ()
Jednička nás uvedla do tématu a umožnila nám poznat hlavního hrdinu v relativně zajímavém a nekonvenčním futuretro hávu, který se ale až přiliš držel pro komiks tak typické plytkosti a přímočarosti. Dvojka je komplexnější a daleko lépe funkční jako samostatný film. De facto upgrade o 100 procent. Spousta odkazů na válku a výzvědné služby, skvěle rozvržení záporáci, výtečný timing v záběrech a kupodivu i v akčních scénach. Akce sama o sobě fenomenální, skvělé sladěné obraz/střih/zvuk - formálně výborně podané/zobrazené nadpřirozené schopnosti hlavního hrdiny - šlo to dokonce i bez tuny zpomalených záběrů a různých dalších pomocných berliček. Zatahá za uši snad jen patos ke konci a klavír, který tam němel co dělat. Vynikající díl a skvěle padnoucí ochutnávka před dalšími Avengers atd. ()
Zhlédnuto v kině. Musím se přiznat, že po slabé jedničce jsem tomuto filmu moc nevěřil. Kapitán Amerika mi přišel jako charakter, který asi nikdy nedocením, speciálně proto, že nejsem Američan. Nicméně bratři Anthony a Joe mě... nalomili. Ještě neřeknu, že mě přesvědčili, protože i když musím uznat, že jsem si tento film užil, pořád je tam dost práce. Nicméně... oni by to mohli dokázat. Pokud někdo má tu moc ukázat, že Kapitán Amerika nemusí být jen nudná patriotická figurka, která patří do minulosti, jsou to pravděpodobně oni a jejich styl. K tomu bych prosil o něco lepší scénář (po prvním twistu bezpečně odhadnete ty další) a ještě více Scarlett a budu maximálně spokojený. Zatím jedno z největších překvapení roku 2014. 80 %. ()
-VYBRALA JSTE SI ŠPATNOU STRANU. -TO ZÁLEŽÍ NA TOM, KDE STOJÍTE. Dívám se dívám, že zaplaťpánbů zmizeli uživatelé, kteří vyčítají americkým filmům americký patriotismus, je to dobře, protože, pokud je patriotismus správně uchopen, ať je třeba albánský, má smysl. Těšil jsem se na to, jak si Steve bude zvykat na současnost a dočkal se, nečekal jsem, že pátrání po původu zla bude mít zlehka přednost před akcí a byl příjemně překvapen. Sympaťák Evans, sexy Scarlett na straně jedné, stylový SL Jackson a starosvětský, netypický Robert Redford na straně druhé. Fašouni jsou všude a dilema Kpt. Ameriky, zda spravedlnost s oběťmi či bez, už tématicky sahá až někam k dramatu. Stačilo by trochu zkrátit a já bych si lebedil absolutně. 90%. ()
Galerie (227)
Zajímavosti (140)
- Stan Lee si vo filme strihol cameo nočného strážnika. (Johnny_SVK)
- Kluk, který pozná kapitána Rogerse (Chris Evans), když se prochází muzeem, je synovec režisérů Anthony a Joea Russoových. (Dusty)
- Nataša Romanoff (Scarlett Johansson) má v jedné scéně náhrdelník se šípem, čímž odkazuje na svého parťáka z Avengers (2012) Hawkeye (Jeremy Renner). (Polinecka)
Po prvních novinářských projekcích se ozývaly názory, že CAPTAIN AMERICA: NÁVRAT PRVNÍHO AVENGERA je nejlepší "marvelovkou". Z Fáze I ho ale překonávají AVENGERS , kteří jsou formálně opojnější (protože jsou soudržnější), a z Fáze II IRON MAN 3, který je důmyslněji odvyprávěný (protože většina dění je Starkova ne zcela spolehlivá retrospektiva). S velkou mírou nadsázky by se chtělo napsat, že pokračování nejpatriotičtějšího superhrdiny z marvelovského universa je alespoň nejlepším filmem o skoro stoletém panicovi, který na místo randění s kolegyní z práce honí svého bývalého přítele, s nímž měl blízký vztah založený na bázi dominance a submisivity._____ Sarkasmus a podvratné queer čtení - které se nabízí, jelikož film nenaplňuje normy klasického vyprávění - ale není fér. Přece jenom je CAPTAIN AMERICA s původním podtitulem WINTER SOLDIER třetí nejlepší marvelovkou (po Avengers a Iron Manovi 3), která potěší hlavně znalce hollywoodské kinematografie. Zatímco první díl byl stylizován do podoby retra napodobující a zároveň odhalující postupy americké válečné propagandy 40. let, druhý díl svou inspiraci čerpá především z thrillerů napříč filmovou historií. (Nechme stranou, jak se vztahuje k blaxploatacím, když dvě výrazné afroamerické postavy projdou vývojem a upomíná se v dialozích i na soundtracku k jednomu kultu, protože na tato béčka se u nás málokdo zaměřuje, přestože v USA může jít o způsob oslovení jednoho segmentu publika.)_____ CAPTAIN AMERICA přejímá vzorec vyprávění o neprávem obviněném muži na útěku (což je příznačné pro hitchcockovky 50. let), který zasazuje do širšího rámce nedůvěry vůči počínání státních institucí (což je příznačné pro paranoidní thrillery 70. let) a zabývá se snadnou dostupností veškerých informací a ztrátou identity v digitální éře (což je příznačné pro bourneovky a následovníky). V thrillerech je přitom napětí obvykle vytvářeno tím, že víme víc než protagonista, což v tomto případě tak úplně neplatí. Kombinace několika poetických tradic jednoho produkčního žánrového cyklu proto funguje spíše na úrovni jednotlivých scén obsahujících pomrknutí pro zasvěcené (všechny odkazy mířící k sedmdesátkám, zejména ironický casting Roberta Redforda), než že by obstála s ohledem na celek (některé zvraty jsou předvídatelné a ne vše do sebe zcela logicky zapadá)._____ Nesoulad se projevuje i na rovině stylu, a tak spíš než o nedostatek jde o (sebe)vědomou strategii díla. Míchání odlišných způsobů snímání, čerpající z různých kinematografických tradic, je nemálo opojné. Poučenému divákovi snad nebude vadit, že za bílého dne po Chrisi Evansovi nejde práškovací letadlo jako tehdy po Cary Grantovi, ale "letoun", přičemž akce je dokonale přehledná díky dominanci polocelků a celků. Znalý člověk se pousměje tomu, že rozmístění postav v předkamerovém prostoru a jejich snímání zpoza objektu (skla) upomíná na éru, které vládli idealističtí policisté a novináři, nikoliv superhrdinové. A není třeba být pamětník, aby roztřesená kamera, dezorientující rychlý střih, zvuk vytvářející kontinuitu a bližší rámování v kontaktních soubojích i přestřelkách dala vzpomenout na agenta bez minulosti._____ CAPTAIN AMERICA: NÁVRAT PRVNÍHO AVENGERA je nápodoba snažící se překonat své předobrazy (sprostým slovem se tomu říká "pastiš"), ale dělá tak formou hry na velmi vysoké úrovni. Hry s vyprávěním, které vedle proměňujícího se počtu protagonistů a způsobu uspořádání je rozprostřeno napříč několika médii. Do prequel komiksu ustanovujícím téma (např. zpochybňování autorit) i formální postupy (jako záchrana na poslední chvíli) rozvíjené dále ve filmu, jehož vyústění bude mít dopad na vysílaný seriál AGENTS OF S.H.I.E.L.D. Hry se stylem, kdy akční scény jsou i přes svou záměrnou podobnost pokaždé jinak natočeny a pořád přitom mají pevnou funkci ve vyprávění, protože je v nich příčinně rozvíjena proměna charakteru Kapitána Ameriky (v návaznosti na způsob jeho boje a vztah ke kostýmu a štítu jako symbolu). Hry, za kterou se ale něco skrývá, protože vede k poznání a jasně formulovanému stanovisku ohledně nedávných afér s WikiLeaks a NSA. Vyprávění a styl, dvě strany jedné mince, kterou nemá smysl si házet, protože černobílé dělení na "panna" a "orel" se smazává. () (méně) (více)