Reklama

Reklama

Válečná generace

(seriál)
  • Česko Válka generací (více)
Trailer 1

Epizody(3)

Berlín roku 1941. Pět přátel se touží stát hrdiny v dobrodružství, které změní tvář Evropy - a navždy změní i je samotné. Vyrovnaný a uhlazený důstojník Wilhelm odjíždí na východní frontu spolu se svým mladším bratrem Friedhelmem, citlivým snílkem, kterého mnohem víc než válka zajímá literatura. Do Wilhelma je hluboce zamilovaná Charlotte, mladá zdravotní sestřička, která se rovněž těší na své působení ve Wehrmachtu na východní frontě. Greta je talentovaná zpěvačka toužící stát se další Marlene Dietrich - a její židovský přítel Viktor stále nedokáže přesvědčit své rodiče, aby opustili Německo. Z lidských hodnot se začínají drát do popředí odvaha a statečnost - ale také zrada. Friedhelm se stane bezduchým strojem na zabíjení. Wilhelm dezertuje a je postaven před vojenský soud. Charlottina nacistická ideologie se rozpadne, když prozradí židovskou sestřičku sloužící ve Wehrmachtu. Greta zařídí Viktorovi doklady nezbytné k odjezdu tím, že prodá své tělo důstojníkovi SS. Všech pět našich přátel - a miliony dalších - chtělo být hrdiny, ale nikdo z nich se nedokázal představit, co udělá válka s jejich životy a se zbytkem světa... (Filmbox)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (250)

Javert 

všechny recenze uživatele

Ať si říká kdo chce co chce, já si z těch čtyř a půl hodin užil každou minutu i sekundu. Ač by se tak dle námětu mohlo zdát, minisérie se nevyžívá v sentimentalitě a patosu, ale skutečně prezentuje krutost války z německého pohledu, což, přehlcen americkou a sovětskou/ruskou produkcí, vždy velmi ocením. Zvlášť, když je to tak povedené jako Unsere Mütter, Unsere Väter... ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Ve skutečnosti není zase takovou novinkou podobně postavený příběh z německé strany. Můžeme jmenovat klasika E. M. Remarquea a jeho Čas žít, čas umírat, či další podobně vynikající knihu od Dietera Nolla Dobrodružství Wernera Holta. A našly by se i další. Výše uvedené přece jen představují absolutní literární špičku, na kterou scénář Unsere Mütter, Unsere Väter nedosahuje. Na to je v něm místy až příliš prvoplánovosti, neuvěřitelných náhod, drobných, avšak nepřehlédnutelných chyb historického a technického charakteru. Ale přesto. I přesto jsem právě teď (a to právě znamená asi v půl čtvrté ráno) dokoukal po celovečerním zátahu poslední díl jedné z nejlepších a nejhodnotnějších televizních záležitostí poslední doby. Němci, musím jim to přiznat, zase zaváleli, po dílech jako Der Untergang, Baader Meinhof Komplex a dalších přišli opět s něčím ze špičky. Ano, výtky mám a s řadou toho, co napsal Zeck, souhlasím. Ale na druhou stranu jde o zachycení proměny člověka v šílené době a prakticky všichni z pěti hrdinů, vlastně paradoxně až na poručíka Wilhelma Wintera, spáchali něco, co se dá označit za sviňárnu. A zajímavý je, že většinou to postava spáchala ne v době bezbřehého nadšení, ale naopak deziluze. Z deziluze lidé dle mého konají jak to nejlepší, tak to nejhorší, záleží v tu chvíli jen na nich. Nejvíc patrné je to u Friedhelmovy postavy. Skvěle zahrané a přes zmíněné chyby tak působivě natočené, že mé počáteční rozpaky a představa, jak postupně začnu v komentáři vyjmenovávat, že tamhle nemůže bejt vrak T-34/85, že hodnosti SS se neoslovovaly "pane", ale pouze hodností a tak dále, nakonec naprosto ustoupily do pozadí. Scéna, kdy Viktor přijde po válce na úřad a najde tam pracovat bývalého nacistu pod vedením amerického důstojníka byla takovou třešničkou, velmi mi připomněla starý český vtip "to jste si spletla dobu babičko." - "Dobu možná, ale vás určitě ne." Jen jsem si nemohl nevšimnout, jak negativně z filmu vycházejí příslušníci Armije Krajowe. To bylo možná přece jen moc, a to nejsem zrovna fanoušek Poláků. Na druhou stranu nelze si zastírat, že válka není nikdy černobílá. Tak, že bychom konečně my taky něco...? ()

Reklama

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Hodnocení stále zvažuji, neb si s tímto dílem nějak nevím rady. Za jedno nemám ráda, když cítím, jak mě tvůrci táhnou, postrkují a podsouvají mi ty "správné myšlenky". Jsem dost stará na to, abych měla svoje vlastní. Za další nemohu přehlédnout či nevnímat, jakým způsobem jsou nám tu hlavní postavy prezentovány (všichni jsou takoví milí a hodní, přitom klidně kuchnou přímého nadřízeného, zastřelí kohokoli na raz, dva, tři). Nebudu se pouštět do žádné větší kritiky hloupých rozhodnutí zúčastněné pětice či do nebe volajících náhod (jak o sebe na frontě navzájem pořád zakopávají), protože to nemá smysl. K tomu, co oceňuji... moc pěkně natočené, herci to výrazně popotáhli, zejména mě zaujali bratři, jejich vývoj a proměna, plus hudební podmaz skvělý. Skutečnost, že je válka krutá pro všechny strany, smete vše, co jí stojí v cestě, vím už přece jen delší dobu, stejně tak jako fakt, že je to vždycky všechno jen a pouze o lidech, o jednotlivcích. P.S. Pod slůvkem sebereflexe si představuji něco jiného a zcela určitě to není z viníka oběť mrknutím oka. P.P.S. Volker Bruch se o tu třetí (a u mě ne příliš jistou) hvězdičku postaral. ()

laik_60 

všechny recenze uživatele

Nemecká televízna produkcia (ZDF) na veľmi slušnej úrovni, rozprávajúca príbehy piatich mladých ľudí počas vojnových rokov. Strhujúce príbehy ľudí odchádzajúcich na front ako „víťazov blitzkriegu“ vracajúcich sa ako ľudské polotrosky poznačené krvou obetí vojny a zážitkami. Všetky hlavné postavy boli hercami veľmi dobre stvárnené. Zo všetkých najviac „vytŕčal“ herecký výkon mladého „haliera“ (Schiling) . Naviac filmové obrázky sprevádzal nádherný hudobný podmaz. A na margo historického pohľadu na dejinné udalosti, Ako „odchovancovi“ sovietskych Bondarčukovských filmov o Blokáde, Osvoboždenii, Sražális za rodinu, či dokonca nejakých poľských „Tankistov so psom“ dobre padlo videnie vojny aj „z druhej strany“. Veď na oboch stranách bojovali otcovia a synovia, ľudia a deti svojich rodičov. Bez ohľadu na to ako sa tá - ktorá strana pozerá na dejinné udalosti (oboch vojen dvadsiateho storočia), ako vníma „vyčíňanie vojny“ či vyčíňanie poľskej, ukrajinskej, (slovenskej) domobrany ... žiadna sebareflexia .... aj keď v podobe kultúrneho stvárnenia .... nezotrie spoluvinu a spoluzodpovednosť za to čo sa udialo. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Poutavé a vtahující. Příběhu však škodí množství "cliffhangerů" a jiného zneužívání nepravděpodobných náhod, takže divák časem hrdinům hrozící nebezpečí přestane brát vážně. A ani míra nenakaženosti hlavních postav nacismem nepůsobí věrohodně: že by Němka, která celé dospívání prožila v Hitlerově stínu, chodila bez mrknutí oka s Židem se mi jeví za vlasy přitažené. Takové skutečnosti žádají vysvětlení, jinak totiž působí jako pouhá úlitba (jistě správné) myšlence, že "nebyli všichni stejní". ()

Galerie (100)

Zajímavosti (37)

  • Pri nakrúcaní sa využilo 2000 komparzistov a 50 000 slepých nábojov (Platzpatrone). (Arsenal83)
  • Soud v Krakově nařídil německé televizi ZDF, aby se za seriál (který odvysílala i polská veřejnoprávní televize) veřejně omluvila polské i německé televizi a zaplatila pokutu v přepočtu 120 tisíc korun. Podle verdiktu dílo popisuje tamní odboj během druhé světové války neadekvátně jako antisemitský. Seriál se postaral o velmi negativní reakce i v ruských médiích. ZDF byla napadána (např. v televizním týdeníku Postskriptum na TV-Zentr) za zlehčování holocaustu a překrucování historie. Zobrazování brutálního chování sovětských vojáků zahrnující znásilňování v lazaretu prý zakrývá zločiny wehrmachtu na východní frontě. (Duoscop)
  • Historik Ulrich Herbert, ktorý bol profesorom moderných a súčasných dejín na Univerzite Alberta Ludwiga vo Freiburgu im Breisgau, film skritizoval: „Nie je tu nič z dôvery a lásky, ktorú Hitler dostával od svojej mladosti. Nič o pevnom presvedčení, že Európe musí dominovať Nemecko. A že by bolo lepšie, keby Židia boli preč. Nie že by mali byť zabití - ale mali by byť preč. A Židia neboli úplne normálni Nemci, ako sa tu opisuje, aj v očiach tých Nemcov, ktorí boli k nacistom zdržanlivejší. Naši otcovia a naše matky neboli len mladí ľudia, ktorí chceli len žiť, ale nemohli kvôli vojne, ako naznačuje film. Bola to vysoko ideologizovaná, spolitizovaná generácia, ktorá chcela nemecké víťazstvo, víťazstvo nacionálneho socialistického Nemecka, pretože verila, že je to správne.“ (Arsenal83)

Reklama

Reklama