Reklama

Reklama

Gangsterská retrokomedie Výstřely na Broadwayi je v tvorbě Woodyho Allena určitou odbočkou. Známý americký komediograf se i zde zabývá newyorským intelektuálským prostředím (který tu reprezentují osoby spjaté s divadlem), ale konfrontuje ho s drsnou realitou gangsterského polosvěta. Navíc svůj příběh, na jehož scénáři nepracoval sám, ale s bývalým novinářem Douglasem McGrathem, zasadil do dvacátých let a sám v něm herecky nevystupuje. Mladý divadelní autor David Shayne (John Cusack jako Allenovo alter ego) se zoufale snaží prosadit se svojí novou hrou, na niž nemůže sehnat finance, a tak uzavře faustovskou smlouvu s mafiánem Nickem Valentim (Joe Viterelli), který je ochoten poskytnout potřebné prostředky za drobnou službu – jeho nová milenka, ukřičená sboristka Olive (Jennifer Tillyová), totiž touží po jevištní kariéře. Bouřlivě probíhající zkoušky nového kusu, jež bedlivě sleduje Olivin bodyguard Cheech (Chazz Palminteri), komplikuje především účast herecké primadony Helen Sinclairové (Dianne Wiestová), která neustále mění svůj text. Zabiják Cheech projeví nečekané dramatické nadání a začne Davidovi upravovat dialogy i děj podle životní reality, kterou sám zná. Navíc i jemu rychle dojde, že Olive na svoji roli v žádném případě nestačí, a rozhodne se pro radikální řešení. I přes lehkou, veseloherní notu se Allen několikrát dotkne vážnějších problémů, jako např. co je to vlastně umění (Jestli prostý člověk nerozumí tvému dílu, jsi génius!) nebo jak dalece lze ohnout umělcovo svědomí. (Česká televize)

(více)

Recenze (98)

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Pravdepodobne úplne najhoršia snímka Woodyho Allena. Respektíve najnudnejšia. V gangsterskej retrokomédii prelína Allen prostredia manhattanských umeleckých kruhov dvadsiatych rokov so zákulisím newyorskej mafie. Obaja svety pritom odvodzuje z obrazu, ktorý je o nich zafixovaný v americkej kinematografii. Využíva typizované postavy a klasické dramatické situácie. Chápem, čo chcelo byť vyjadrené a iste sa tak aj stalo, len ten oblúk, čo míňal moju predstavu o kvalitnej zábave, tentoraz opísal veľký kruh. Úvod Výstrelov na Broadwayi nás privádza do New Yorku dvadsiatych rokov, prvé obrazy filmu ukazujú prostredie zóny Times Square a ide o autentické fotogramy z dobového filmovania, ktoré Allen upravil a digitálne zafarbil. Áno - vizuálna stránka sa podarila. Do tohto filmársky vďačného obdobia sú Výstrely na Broadwayi zasadené; do bláznivých rokov, kedy gangstri bohatli, vysmievali sa prohibičnému zákonu a vedľa nich prežívali herci a zboristi z Broadwaya svoje najlepšie časy v zlatom veku Broadwayu. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Mezi tvůrčí vizi "umělce" a premiéru na prknech, co znamenají svět, se vždycky nesčetněkrát vklíní neodbytný mizera zvaný Kompromis. A nebo v horším případě amatérský dramatik z Palerma zvaný Cheech.. Living in Oblivion, In the Soup, Barton Fink. Mám rád tyto filmy, kde autorská nezávislost pod tíhou producentských bankovek a hereckých rozmarů odchází do kytek a nastupuje umělcovo tu bolestné, tu krásné, vystřízlivění. Allen u mě zabodoval jemnou (sebe)ironizací kavárenských intelektuálů a tvůrců snobských "vykleštěných" her, filmu prospěšným setrváním jen na té správné straně kamery a taky tradičně skvělou prací s herci. D.Wiest se přehráváním na druhou dostala k Oscarovi, J.Tilly (Olive) hlasem vytrhává parkety, čím dál kulatější "dám si jen horkou vodu s citrónem" J.Broadbent exceluje s kuřecím stehnem v ruce a nad všemi ční C.Palminteri, jakožto autorská múza s nabitým revolverem v kapse a s mozkem Eugena O´Neilla v hlavě. Definitivně můj nejoblíbenější Woody.. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Myslím, že pro umělce Woodyho kalibru, vlastně pro jakéhokoliv umělce, je asi nejhorší, když divák jeho dílo (ať už to je film, divadelní hra, či písnička) pochopí, ví, co se tím dotyčný snažil říct, ale stejně ho to nijak neohromí. Tak přesně takhle to mám já s Bullets over Brodwayi. Vím, co Woody chtěl říct, viděl jsem, jak Woody oslavuje umění (zde především divadlo) ale nějak mě to nesebralo i přes ten skvělý casting (Chazz, Diane a John) mě to neoslovilo. Nicméně tohle je jeden z mála filmů, které si nechám a pustím si za nějakou dobu, abych viděl, jestli jsem měl pravdu. Něco mi totiž říká, že jsem možná tento film se svými 60 % trochu podcenil. Uvidíme… ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Woodyho dobové příběhy už jsou mojí velkou jistotou. Budu při nich mít na tváři úsměv, občas široký, občas lehce zkřivený onou všudypřítomnou tesknou náladou. A určitě se nakonec vyhnu všem prohlášením o tom, že se "tentokrát pan režisér opravdu předvedl", protože lásku k umění, ironii k herečkám a nepostradatelnost romantiky jsem u něj naštěstí viděl vždycky a je jen náhoda, že to právě tady na Broadwayi přišlo všechno ruku v ruce v tak neopakovatelně pomalém tempu. Jako celek jsou totiž Výstřely tradičně skvělá a zřetelně promlouvající allenovština jak vyšitá. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Mám nějaké potíže s firmou.“ – „Opravdu? Jakou pak máte firmu, Nicku?“ – „Stavební, jmenuje se: Nestrkej nos do cizích věcí, a buď rád, že jsi naživu.“ Pohodová, úsměvná a atmosférická komedie o 1 divadelním tvůrci a jeho peripetiích. Sem tam nějaká ta hláška, super dobová hudba, ale především kvalitní dialogy a výborně napsané i zahrané postavy, nad kterými ční geniální mafiánský bodyguard-spisovatel Cheech, scény s ním (včetně té poslední) byly na filmu vůbec nejlepší. A povedený je i konec odstartovaný diskuzí s otevřeným oknem. Škoda jen toho na krátkou stopáž povážlivě kolísavého tempa a faktu, že co se týče humoru, mohl Woody také trochu víc přitlačit. Za mě to budou solidní 4*. „Perly jsou bílý.“ – „Tyhle jsou černý.“ – „Hele nekecej! Já ještě neslyšela o černejch perlách.“ – „To, že jsi o něčem neslyšela, ještě neznamená, že to neexistuje.“ – „Kdo si myslíš, že sem? Totální husa? Jsou tutově ze zkaženejch ústřic!“ ()

Galerie (38)

Zajímavosti (4)

  • Americký filmový institut AFI zařadil snímek mezi 10 nejlepších filmů o gangsterech. (Terva)

Reklama

Reklama