Režie:
Martin MarečekScénář:
Martin MarečekKamera:
Jiří MálekHrají:
Tomáš TožičkaVOD (1)
Obsahy(1)
Milan a Tomáš, dva čeští rozvojoví experti, se naposledy vracejí do odlehlé zambijské osady Masuku, kde před čtyřmi lety elektrifikovali areál školy a nemocnice. Postupně zjišťují, proč některé části systému nefungují, a snaží se vše během hektických dnů i černočerných nocí opravit a finálně předat. Zažívají zkraty všeho druhu, míjení a prolínání různých světů, ale i oslavné rituály vděčnosti. Pod sluncem tma vtipně a naprosto otevřeně sleduje úskalí rozvojové pomoci. Je příběhem pokusu předání evropské technologie a odpovědnosti, ale i „zlatých českých ručiček“, které si dokáží poradit i uprostřed Afriky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (50)
Nadprůměrný dokument poukazující na to, jak funguje taková pomoc rozvojové zemi a také jak vypadá takový střet 2 odlišných kultur. Škoda, že těch problémů nebylo ukázáno ještě více, na druhé straně mi přišlo přehnané Tomášovo nadávání (i když obě okolnosti mi byly samotným režisérem po projekci v následné diskuzi částečně osvětleny). A rozhodně nesouhlasím s tím, že je dokument o ničem (kolik lidí toho skutečně ví o tom, jak je to s elektřinou v některých částech Afriky? A to opakování stejných činností či vět mělo svůj účel). Slušné 4*, spokojenost. ()
Martin Mareček upustil "ich formu" a nenápadně se přesunul za kameru. Zatímco v Auto*matu byl hlavní postavou, aniž by však svým egem převálcoval film samotný, tak tentokrát se v záběru mihne jen jedinkrát, a to očividně omylem. To na samotném sdělení neubírá, ale naopak Mareček nechává volné pole pro dvojici českých elektroinstalatérů. Pod sluncem tma tak není dokumentem o Africe, ale o Evropanech v ní. Konfrontuje myšlení diváků s africkými reáliemi přičemž potutelně ukazuje nepopulární přístupy k rozvojovému aktivismu. To, co na Marečkovi obdivuju, je naprosto pokora ke svému tématu, kterému pokaždé přizpůsobí i svůj dokumentární styl. ()
Trampoty dvoch českých elektrikárov, ktorí prinášajú svetlo do africkej noci. Solárny systém, ktorý nainštalovali pred rokmi bol dômyselný, ale ešte "dômyselnejšie" boli úpravy miestnych, ktoré ho doviedli do žalostého stavu. A tak bojujú s technickymi problémami a ešte viac s ľudským faktorom, ktorý to všetko dopustil. Africká mentalita je aj u vedenia obce taká, že ochotne nastavia ruku, ale postarať sa o veci hoci len organizačne je takmer nemožné. U dvoch chlapíkov obdivujem aj napriek nadávaniu ich božský kľud, s akým všetko prijímajú, asi po rokoch vedia, čo znamená This is Africa. Dokument mi dal všetko vo forme, ako som očakával, žiadne hovoriace hlavy a celkovo žiadne komentáre mimo tých autentických. ()
Špička mezi českými dokumenty - minimálními prostředky za co nejvyšší výpovědní hodnotu. Pozadí rozvojové pomoci vlídně ale bez příkras v case-study obrázcích. Silný základ pro výuku na školách i pro zpětnou vazbu státních i nestátních aktérů, která ve světě ritualizovaných projektů chybí a chybět ještě dlouho bude. Slunce-voda-škola...tma. 4-5* ()
Krásný, prostý dokument, ukazující (podle mého) spravedlivě "nasrané" české elektrikáře, kteří se vracejí do africké osady, kde před pár lety dělali elektřinu ve škole a nemocnici, teď je však skoro všechno zničeno různými úpravnými zásahy Zambijců. Dost mne překvapila problematika afrického plýtvání - vody je sice málo, ale kohoutek nejde pořádně zavřít a nádrž na vodu se udělala větší, i když ji systém nemůže stačit...Jak uvažuje jeden z mužů, tito Zambijci mají možná negativní postoj k šetření, jelikož, kdo je chudý má šetřit, a oni přece tak chudí nejsou...Krásné setkání dvou kultur z niž jedna elektřinu bere jako dar, který si můžou upravit podle své logiky a tedy pravděpodobně zničit a ta druhá, která pomalu vzdává pokusy jim něco vysvětlovat a hlavně spoléhá na svůj humor a brblání. ()
Galerie (2)
Photo © MFF Karlovy Vary 2011
Zajímavosti (4)
- Film získal cenu České filmové kritiky pro nejlepší dokumentární film roku 2011 (Terva)
- V roce 2011 zvítězil film na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v kategoriích nejlepší český dokumentární film a nejlepší celovečerní dokument. Na festivalu získal také Cenu díváků. (Tom_Lachtan)
- Jde o první český film natočený fotoaparátem. [Zdroj: deník Metro] (hippyman)
Reklama