Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hrdiny příběhu je parta patnáctiletých školáků, kteří právě ukončili základní školu a prožívají své poslední prázdniny před tím, než se rozejdou na různé střední školy. Středobodem všeho je opuštěná vyschlá fontána uprostřed sídliště, u níž se všichni scházejí. Hvězdami party, která se tu schází, jsou dvě hezké dívky, Bela a Zuza. Film však sleduje nejen jejich osudy, problémy a pocity a chování v různých životních situacích, jejich lásky a nelásky, omyly a usmiřování. Mozaiku doplňují postavy jejich rodičů, sourozenců i dalších dospělých, mezi nimiž je výraznou postavou zejména starý pan Domorák, který mladé neustále kritizuje. Z party je největší pozornost věnována mladému budoucímu automechanikovi a muzikantu Olinovi, který se z lásky k Zuze rozhodne starou fontánu opravit. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

curfew77 

všechny recenze uživatele

Dojemná a místy i mrazivá generační výpověď, která mě vždycky dostane, přestože jsem v paneláku strávil v mládí jen první tři roky života a z toho jsem si moc pamatovat nemohl. Dnešní mp3 generace to samozřejmě nemůže chápat, ale v osmdesátkách a tehdejším ČSSR to byl svého druhu kult. Rapoš sice nikdy nebyl bůhvíjaký režisér, tady ho ale na uzdě držel scénář a dramaturg. Vejmělková nejhezčí, co kdy byla, ovšem nesmírně sexy scény (a na svou dobu veleodvážné) mají i ostatní sídlištní kočky - dneska prsa pod mokrým tričkem nebo dokonce natvrdo venku nikoho neohromí, ale on se tehdy opravdu psal rok 1986... ;) Vytkl bych snad jen dost rozlítanou představovačku hlavních postav, po které má člověk až do půlky filmu menší zmatek v Zuzaniných sestrách a kamarádkách, a trochu nejapnou drsňáckou stylizaci prostřednictvím jednotvárného break dance - ale i to se snad tehdy prostě takhle bralo :) A pochmurná šedá paneláková atmosféra "vrátane" nočních maďarských autobusů značky Ikarus v ulicích Bratislavy je prostě neopakovatelná a neodolatelná. 85 % a fakt je mi strašně líto, že tenhle film už dnes asi nikdo moc nechápe. PS: Je to tak samozřejmé, že bych na to málem zapomněl: hudba a texty jsou pochopitelně skvělé, Ak nie si moja je dodnes erbovní ploužák slovenské pop-music, Viem čo nechcem mile přímočará vypalovačka a Prvá láska z úvodních a závěrečných titulků zase pro mě jedna z pěti nejlepších věcí od Elánu - ačkoli to Elán není, to jen Ráž zpívá písničku od Patejdla :) PS2: Povšimněte si hlavního milovníka Jiřího Bábka, kterého (což jsem až dodneška VŮBEC netušil) najdete třeba ještě o 19 let později balit mladinkou Lauru v Renčově a Vieweghově Románu pro ženy! ()

mi_X_o 

všechny recenze uživatele

Hodnotenie tohto filmu je jedna veľká dilema. Subjektívne je to zábava, akú som už dlho nezažil (pri československej produkcii naposledy pri Řeke http://www.csfd.cz/film/7903-reka/ - mimochodom postava filozofujúceho pilota hĺbkou myšlienok pripomínala, či dokonca prevyšovala sedláka Sychru. ***"Čo je to vlastne láska?" "To čo sa deje medzi dvomi ľuďmi, ktorí sa milujú."***). Bohužiaľ s odstupom treba konštatovať, že je to moralistická kvázi muzikálová zlátanina - akási zabednená výpoveď o jednej generácii (kde bežne na sídlisku v noci a za dažďa tancuje polonahé dievča ). Keby to všetko bola "nadsázka" tak je to geniálne béčko (céčko) . Ale keďže tomu tak nie je a navyše tento "depešácko-motokrosový sajrajt" zožal nepredstaviteľný úspech, tak si môžeme urobiť obraz nielen o diletantstve režiséra, ale aj o väčšine národa. V tomto ohľade je možné vysledovať paralelu s českými Babovřeskami. ()

Reklama

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Tohle je pro mě neskutečná nejen nostalgická, ale i srdcová záležitost. Kdo (v té době) nežil na sídlišti, asi nepochopí. Mám tenhle film hrozně rád, protože je o ulici, o lidech, o prostoru a době. O tom kratičkém úseku v lidském životě, kdy mizí dětství a začíná mládí, který je zcela nevratný a poštěstí-li se, je hrozně fajn. Je o té zvláštní ponurosti lidské existence (prakticky žádná z výrazných postav filmu není šťastná, a celé to prostředí působí spíše chmurně - alkoholici, svobodné matky, dívky bez budoucnosti, prakticky robotické existence [ten zvláštní milostný párek motorkářů v černém, který možná je šťastný, ale jejich štstí postrádá jakýkoliv projev života], nešťastné matky, hledající se dívky a chlapec, který tvrdě naráží na realitu života - fotr chlastá, dívka zraje dříve než ona, vidina hudební kariéry se rozplývá, zůstává jen ta automechaničina. A kromě toho je ten film plný skvělých věcí. Ponurá a přesto živoucí sídlištní atmosféra. Parádní hudba a k příběhu padnoucí texty. Robo Grigorov drsný tak, že by se před ním Chuck Norris vyděšeně krčil v koutě. Holky se zarostlým podpažím. Tenisky, které má na sobě Vejmělková, když lezou do sklepa, pro které bych dneska zabíjel. Vejmělkové diskotékově-taneční choreografie. Když spustí TA píseň, nejlepší československý oplodňovák všech dob, vstávají mi i chlupy v nose a uších. A ten konec, ten konec!!! Prostě parádní záležitost, která vůbec nestárne a neokouká se. Rozhodně si chci přečíst román, podle kterého to bylo natočeno. ()

B3n 

všechny recenze uživatele

Neuveriteľne verne opísaná atmosféra Bratislavy 80-tych rokov spojená s výbornými pesničkami do celku, ktorý dnes už mladým (súdiac podľa príspevkov) nič nehovorí, ale pre nás, pamätníkov, bude mať vždy neopísateľné čaro. Pre mňa osobne je to jediný film Dušana Rapoša, ktorý dokážem dopozerať a stal sa pre mňa kultom. V tomto filme sa určite nájde každý, kto vyrastal na sídlisku. Mne umožňuje vrátiť sa k prvým zaľúbeniam, ku školským časom, jednoducho návrat do detstva. Preto ho hodnotím 90%. Táto fontána skutočne stojí na Kupeckého ulici v Bratislave (v takom dvore obkolesenom panelákmi). Pred niekoľkými mesiacmi bola zrekonštruovaná a jej okolie upravené. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Nemám nic proti filmům o dospívající mládeži, či proti těm, které jsou určeny pro ně. Ale téměř každá sebemenší zápletka je plochá. Vyjevují se obrazy bez hloubky i smysluplné katarze. Obrazy se objevují a zase mizí v zapomnění. Pokud by došlo k zeštíhlení stopáže, šlo by výsledný produkt zařadit do uměleckého portfolia Vaša Patejdla a popové skupiny Elán. Nakonec zůstává pouze rozpačitý pocit z podivné snahy něco sdělit, i když se nesděluje vůbec nic. Předabování většiny důležitějších herců ve výsledném produktu je snad až psychopatická snaha o povýšení filmu na něco vznešenějšího. Vyzdvihnout lze jen herecké výkony a jistou poetiku kamery. To je zatraceně málo! Hlavní postavou je mladá dívka Zuzana Petrová (Eva Vejmělková s hlasem Zuzany Skopálové-Jányové) na rozhraní mezi základní a střední školou. Zuzana a její telecí léta se vzdorovitou umanutostí puberťáka, který chce ochutnávat život po intenzívnějších dávkách. Hlavní mužskou postavou je stejně starý a laskavý Olino Zrubec (zajímavý Jiří Bábek s hlasem Tibora Frlajse) a jeho zaujetí automechanikou a hudební idealistický talent a touha po proražení. Mezi výrazné postavy patří Zuzky bezstarostná kamarádka Bela Strinková (sympatická Katarína Šugárová s hlasem Zuzany Tlučkové) se svou lehkomyslnou konzumací života. A Zuzanina sestra Maja (příjemná Jana Svobodová-Mařasová s hlasem Jarmily Kulíškové) s výrazným intelektuálním nadáním a díky tomu i se sžíravějším citovým tápáním. Z dalších postav: malý a energický Belin bratr s velkou dávkou představivosti Števo (Marek Bezoušek), bezprostřední kamarád a člen klukovského hudebního tělesa Bohuš (Ondřej Malý), mlčenlivý sochař Picasso (André Vícha), v pořádku angažovaný a zapšklý důchodce Domorák (zajímavý Miloslav Holub), moudrý děda Zrubec (Ferdinand Krůta s hlasem Ela Romančíka), osaměle nešťastný opilec a Olinův otec (Slavo Záhradník), nervózní Zuzanina matka (příjemná Sylva Turbová), chápající Zuzanin otec (Vladimír Kratina s hlasem Ivana Romančíka), či suverénní a kontroverzní vůdce party rádoby drsných motorkářů na český způsob Viki (Robo Grigorov). Potenciál to má, ale je tak lehkomyslně promrhaný. A zůstávají pouze hudební klipy skupiny Elán. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (32)

  • Režisér Dušan Rapoš prezradil, že hlavná hrdinka Zuzana (Eva Vejmělková) mala byť pôvodne čiernovláska, no po neúspešnom hľadaní bola nakoniec blondína. (Raccoon.city)
  • Letecké zábery do filmu zabezpečovala spoločnosť Slov-Air Bratislava. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Vtedajšia kritika autorom vyčítala, že je film komerčný, že nie je kritický ,nakoľko sa v tej dobe vyžadovala skrytá kritika politického systému. Že film nemá žiadnu filozofiu ani hĺbku. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama