Režie:
Hajao MijazakiScénář:
Hajao MijazakiKamera:
Eberhard GeickHudba:
Džó HisaišiHrají:
Keiko Jokozawa, Majumi Tanaka, Ičiró Nagai, Megumi Hajašibara, Tošihiko Seki, Minori Terada, Kotoe Hacui, Tarako, Hóčú Ócuka, Šin'ja Ótaki, Jošito Jasuhara (více)Obsahy(2)
Chlapec z hornického městečka a dívka, jejíž původ je zahalen tajemstvím, jsou zataženi do honby za pokladem ukrytým v bájném létajícím městě Laputa. Během krkolomných dobrodružství, razantních honiček i dechberoucích odhalení musejí čelit nejen hamižným vzdušným pirátům, ale také armádě a tajným agentům. Celosvětově uznávaný režisér a scenárista Hajao Mijazaki do snímku promítl svou fascinaci létáním, vášeň pro klasickou evropskou dobrodružnou prózu a pro fascinující epochu konce 19. století, která s sebou přinesla rozmach letectví a vzducholodí. Díky těmto vlivům se Laputa: Nebeský zámek vyznačuje výrazně evropským, až verneovským nádechem, ale současně si uchovává kvality charakteristické pro produkci Studia Ghibli i japonskou animaci obecně. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (300)
Mijazaki má sice stále své oblíbené motivy, ale vždycky z nich dovede připravit originální zážitek. Celý svět je promyšlený do detailů, celý ten mix dobrodružného filmu s fantasy chvílemi vypadá jako válečný film pro děti. Mistr totiž ukazuje, že svět je krutý a občas je lepší ho nechat opuštěný, než v rukou lidí. Není to veselé, ale je to nezapomenutelné. ()
Naprosto nechápu to, že čeští distributoři téměř úplně ignorují japonské anime. Laputa je úžasný rodinný film a vidět ho jako malý kluk, asi by to byl nejsilnější filmový zážitek mého dětství. Na druhou stran i dnes jsem byl unešen. Jen je škoda, že české děti a samozřejmě nejen ony jsou o tyto filmové klenoty (zatím) ochuzeny. Miyazaki vytvořil ucelený nádherný fantastický svět, kde je každý detail impozantní: krajina, města, létací stroje, tvorové, zkrátka vše. V souvislosti s tímto režisérem se vybízí slova jako génius, nebo umělec. Laputa svými obrazovými vjemy nakládá divákovi už od začátku a s přistáním v létacím městě se intenzita těchto podnětů ještě zvýší o tolik, že si divák musí ze vší té nádhery držet čelist, aby mu neodpadla. Tak krásný svět se nikdy nepodaří vytvořit digitálně. ()
Můj v pořadí čtvrtý Miyazaki představuje po bezchybné Naušice, Cestě do Fantazie a Totorovi (v pořadí, v jakém byly shlíženy) poprvé silné zklamání. Film, kterému by zjevně prospělo, kdyby vznikl o pár let později (a nemuselo by to být mnoho - technický rozdíl mezi Laputou a o dva roky starším Totorem je neuvěřitelný). Mimoto, Miyazaki selhává jako vizionář, který nedokázal vymyslet funkční svět bez logických nedotažeností a nedořečeností (spíš je to docela solidní mytologický kočkopes) a nepřináší snad jedinou scénu, která by mne dokázala opravdu zamáčkout do sedačky (zatímco v ostatních jeho filmech je jich vždy několik). Selhává také jako vypravěč, kdy se až příliš často opírá o provařená dějová klišé a náhody a snaží se o co nejkorektnější podívanou proloženou infantilními fórky na úkor uvěřitelné kauzality. Opravdu se nehodlám spokojit s tím, že nejzábavnější moment v mistrově filmu je rvačka jako vystřižená z Asterixe.. Prostě ne.. ()
Rozmýšľal som, ako by na mňa tento snímok pôsobil pred takými 20-25 rokmi. Fantastická akcia a kulisy, pripomínajúce verneovku, s nonstop dobrodružstvom, by mi z veľkou pravdepodobnosťou pripravili jeden z najväčších filmových zážitkov môjho dovtedajšieho života. Dnes je situácia o čosi iná, zo svetovej kinematografie mám toho napozerané habadej, ale nič sa nemení na tom, že ide o viac ako vynikajúci kúsok a o Mijazakiho najväčšiu pecku. ()
Světě, div se, Mijazaki poprvé po třech filmech se skóre odpad!, * a ** boduje. Možná je to tím, že Laputa nemá nijakou závratnou hloubku (já ji tedy neviděl v žádném z jeho filmů) a je to takové zábavné a nenáročné dobrodružství. Jsem rád, že se nakonec Pazu a Sheeta s piráty skamarádili, protože ti byli super... 80% ()
Galerie (83)
Photo © Studio Ghibli
Zajímavosti (7)
- Na jednom robotovi na Laputě si lze všimnout podivných žluto-černých kočkám podobným stvoření. Stejné zvíře se objevilo již v předchozím snímku režiséra Hajao Mijazakiho, Naušika z Větrného údolí (1984), kde ho vlastnila hlavní postava. Na základě tohoto propojení lze soudit, že oba filmy se odehrávají ve stejném světě. (LucasAbelle)
- Ve filmu bylo použito 381 barev. (HellFire)
- Jelikož je Hajao Mijazaki fanouškem německých válečných zbraní, jsou všechny uniformy, zbraně a vozidla mixem německých a britských návrhů. (HellFire)
Reklama