Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Chcete vědět, jestli je možné prolézt sqashovou pálkou? Kolik čtyřlístků musíte nasbírat, abyste překonali rekord? Kolik musíte sníst párků, abyste v tom byli nejlepší? A kam až se dá dojet na rotopedu? To vše zjistíte ve filmu Největší z Čechů.

Režisér (Jaroslav Plesl), jeho producentka (Simona Babčáková) a kameraman (Jiří Vyorálek) jsou živořící umělci, kteří už sice mají za sebou filmy, co dostaly ceny, lvy, dobré kritiky a hrály se s úspěchem na řadě festivalů. Ale nechodí na ně diváci. Jejich další spolupráce se řítí do ztracena, protože životní projekt režiséra nezískal grant, což znamená, že se nebude točit. Producentka s režisérem odjíždějí do Pelhřimova, do metropole českých rekordů a kuriozit, kam je zavolal šéf Agentury Dobrý den (Igor Bareš). Agentura má totiž jeden problém. Často se o ní a jejích rekordmanech mluví, ale nikdo to nebere vážně. A tak se rozhodnou najmout kritikou uznávaného režiséra, aby natočil film o nejvýjimečnějších lidech, kteří dosud mají jen nálepku bláznů a magorů, pouťové atrakce. Šéf Agentury má pro naše filmaře tři čtvrtě miliónu v hotovosti, jako zálohu na natáčení, což je tak významný argument, že další debata je celkem zbytečná. Zadání je jasné: Hluboce lidské příběhy lidí, co dokázali vlastní pílí něco, co nikdo jiný patrně na světě neumí. K utahané tvůrčí trojici se přidává sebevědomá zvukařka (Johana Švarcová), studentka FAMU, která na rozdíl od nich není spoutaná životními prohrami. Tak nějak ostatní štve, ale zároveň jim připomíná jejich „dávné“ začátky. Jak tohle všechno skončí? Dotočí spolu tenhle film a pomůžou změnit obraz Agentury? Odhodlají se ještě někdy dělat to, v čem vidí skutečně smysl? A o čem bude jejich příští film? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (226)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

S nějakými rekordy to nemá nic společného, polovina z nich je fake (viz závěrečný titulky), ve skutečnosti tu máme co do činění se satirou na současný stav české kinematografie, která se vyznačuje podfinancovaností, product placementem, podezřelým schvalováním scénářů (viz nedávná kauza s 80ti dopisy, jejichž tvůrce byl několikrát opakovaně odmítnut), časovou i technickou nemožností dosáhnout kvality či osekaným filmařským štábem – Třeštíková ještě v devadesátých letech natáčela ve dvanácti lidech, dneska jede s kameramanem a zvukařem ve třech a produkci si dělá sama. Největší z Čechů bych se nebál označit za takřka geniální, každopádně velice humornou a svůdnou komedii, jež ovšem předpokládá, že divák rozklíčuje a přistoupí na to, že jsme na půdě „filmu o filmu“, a nikoli v zábavném pořadu ze světa Guinnessových rekordů. ____ Žánrově má tahle melancholická road-movie blízko k dokumentu o koncertní šňůře nějaký punkový kapely, tudíž trochu připomíná kanadskej mockument Hard Core Logo - žel bez koncertů. Jenže právě o ty koncerty docela jde, protože na nich jako jediných táhne kapela za jeden provaz, podobně jako jinak rozhádaný filmařský štáb během natáčení. Je to dost nevybíravý pohled, co nám tu Sedláček nabízí o podmínkách a průběhu natáčení: zvukař je bejvalej pingl, kameraman ochmelka, kterýmu zahýbá žena, režisér je nucen řešit sexuální abstinenci s producentkou, a všichni si podobně jako ve svý době Sex Pistols lezou dost silně na nervy. Pěkná to čeládka! ____ Sice se vždycky dostáváme na tenký led klišé, začneme-li mluvit o destrukci iluze a striktní hranici, která existuje mezi nablýskaným filmem a drsným, často nudným stavem provázející natáčení, ale nelze jinak. Jak někteří sarkasticky poznamenávají, filmy obdivujeme jen proto, že jsme v bezpečné vzdálenosti vůči skutečnému natáčení. Co v patřičném odstupu vypadá jako vznešená příčina nadšení, to se změní na figuru děsivého zla, jestliže se k této příčině přiblížíme a přímo se do ní zapojíme. Netýká se to ostatně jen kinematografie, ale i fast foodů nebo cirkusů: venkovní načinčanost provází trauma v pozadí, hranolky utopený v oleji a bití zvířat během tréninku. Spojnicí mezi fast foody a cirkusy jsou zoo, které tak jako fast foody, snažící se zaháknout zákazníky už od mala, učí děti, že jsou pány zvířátek v kleci – kdybych měl tu moc, cirkusy a zoo bych zrušil. ____ Jediný problém je v tom, že Sedláček je filmař vyznačující se otevřeností a originálními nápady, ale současně poněkud povrchní. Krásně to bylo vidět v dokumentu o Bělohradským, se kterým marně držel krok, i když tomu by, vzdor jeho proklamovanému levičáctví, stačil intelektuálně málokdo. Sedláček nastoluje otázku, nakolik vlastně může tvůrce myslet a nakolik by za něj měl myslet k tomu určený scénárista. V rozhovoru budí dobrý dojem a je i docela příjemný společník, málokdy však přijde s něčím, co si zapamatujete na zbytek života. Je ale třeba dodat, že snaha upravit Sedláčka podle svého obrazu se míjí cílem. Měli bychom brát jeho filmy, jaké jsou, jinak se před námi otevře odvěký problém dramaturgické kritiky, která by chtěla tvůrce a jejich díla předělávat, než aby je přijala, čímž se zaplétá do starého a falešného sylogismu: „Moje snoubenka na schůzky nechodí nikdy pozdě, neboť ve chvíli, kdy přijde pozdě, už není mojí snoubenkou“: dramaturgická kritika je ze své definice účinná, a není-li účinná, nebyla to skutečná dramaturgická kritika. () (méně) (více)

dvopet 

všechny recenze uživatele

Naprostý úkaz české kinematografie posledních X let, srovnatelný snad jedině zase se Sedláčkovou další hranou tvorbou (Muži v říji, Rodina je základ státu). Nesmlouvavě kritický, ostře ironický film, neuhýbající ani milimetr z autorského záměru. Úplné odsouzení české malosti a hra s odkazy a vrstevnatostí samotného filmového média. Zvednutá žluč ze společnosti a principů jejího smýšlení a fungování. To celé natočeno jako neuvěřitelně zábavná nízkonákladová komedie. Vynikající výrazové sjednocení skutečných "rekordmanů" s profesionálními herci (geniální Robert Mikluš jako pan Pešek sbírající miniatury). Film, při němž slzíte smíchy a přitom vám není dobře od žaludku. Pecka. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Variácie trapnosti. Skupina rekordmanov vymýšľa niečo, čím by sa akokoľvek dostala do obrazu, ďaľšia skupina - podnikateľov rozmýšľa nad efektívnym zvečnením svojho produktu. No a tretia skupina šašov-umelcov podlieza latku hóch umeníčka, o ktorom snila počas štúdií a berie kadejakú fušerinu - pretože: "Žít se musí, ne?" Keď to nevyjde, urobí sa z toho artovka, kde sa ironicko - sebakriticky ukáže vyšinutý systém prideľovania grantov a modlikania o ne, nakrúcanie nevytúženého filmu v miništábe na nervy si lezúcich ľudí, korenie sa sponzorom a spoznávanie rozmerov rekordov rozmanitej skupiny čudákov, zjednodušene: spoznávanie veľkosti v malosti či naopak. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Čapkovský humor jako úhel pohledu. 1) Film se volně přelévá z přátelského pousmání nad podivnostmi lidskými k satirickým společenským šlehům, které jsou vyjádřeny inteligentním suchým humorem, o němž bych řekl, že je anglický, kdyby nebyl výsostně český. 2) Mystifikace přerůstá ve smutnou realitu stejně nenápadně, jako se profesionální herci dokáží vtělit v naturščické "rekordmany". 3) Na neobvyklý snímek si musíte zvyknout. Těžko se ovšem zvyká na špatnou práci zvukaře, kvůli které není občas vtipným dialogům vůbec rozumět. 4) Vidíš tamty krásné stromy? Na kterým bys chtěl viset? ()

P1tr 

všechny recenze uživatele

Výborná tuzemská komedie, která působí, jako by byla natočena v jiné zemi, neboť zpracovává zajímavý, originální koncept zodpovědným a netradičním způsobem plným kvalitního humoru. Největší z Čechů je skvělým snímkem, na který je radost pohledět a který ani na chvilku neztratí na kvalitě a vaší pozornosti. Robert Sedláček se tímto filmem v mých očích pasoval na jednoho z nejzajímavějších našich režisérů současnosti a budu si muset doplnit vzdělání zbytkem jeho tvorby. Kromě samotného příběhu a formy snímku režisér šikovně pracuje také s kvalitním obsazením, které jen umocňuje radost ze sledování tohoto snímku. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama