Režie:
Pavel BlumenfeldKamera:
Jaroslav TuzarHudba:
Jiří ŠustHrají:
Robert Vrchota, Jana Brejchová, Josef Bek, Květa Fialová, Oldřich Nový, Jarmila Kurandová, Rudolf Deyl ml., Martin Růžek, Valtr Taub, Věra Kalendová (více)Obsahy(1)
Od poloviny 50. let začaly vznikat zprvu ještě nesmělé pokusy o běžný kriminální film, který by se nehemžil nepřátelskými agenty. V tomto případě, ještě hodně toporném a proklamativním, se však tvůrci dostali jen do půli cesty: někdejší příslušník hrabivých revolučních gard, profesí zubař, se na samém konci války zmocní zlatého pokladu, který pocházel od vězňů z nacistických koncentračních táborů. Avšak zlato vykoupené krví nevinných obětí ani novému majiteli, jenž zpychne a vede zhýralý život, nepřinese štěstí, po letech jej čeká krušné odhalení. Za zmínku stojí, že svou první "dospělou" roli zde ještě nepříliš poutavě vytvořila Jana Brejchová. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (42)
Zbytečná položka na mém dlouhém seznamu a to pouze díky slovu esesák, které jsem zaslechla jen tak z televize a musela jsem se na to podívat :-D. Největším dramatem z celého snímku je, když mistr zubař leze do sklepa a začne hrát ta hudba vystřižena jako z nějaké krátké estrády naprosto gradující s namočením ruky v sudu s vodou a šmátrajíc po lékárničce se zlatem. No jo hrabivci jsou všude, ale kde proboha vzali takové nudné pojetí to netuším. Jediné co mě tu nevalnou chvíli udrželo u tohoto snímku byla Květa Fialová a stále charismatický Oldřich Nový. ()
Tahle kriminálka stojí za zmínku kvůli neuvěřitelně špatně udělané hromadné přestřelce v úvodu, kvůli výbornému Martinu Růžkovi, nerozpoznatelné Květě Fialové a teenagerce Janě Brejchové. Hlavní hrdina je opravdu toporný a na ruku mu hraje jen lehce divadelní pojetí, tak oblíbené v prvorepublikových filmech. Na druhou stranu osobnostní rozklad jeho postavy je znázorněn povedeně a uvěřitelně. Pokud tedy máte slabost pro naivní prvorepubliková dramata, dá se tu něco najít. ()
Zlatý pavouk měl být mým dalším filmem do sbírky propagandistických filmů z padesátek. Opět jsem čekal nechtěnou legraci z postav uvědomělých soudruhů, rozhodných dělníků i padouchů, kterým dnes povětšinou říkáme třetí odboj a které má ta slušnější a vzdělanější část národa v úctě. Tak mohu říci rovnou, že humor se nekonal. Ale kriminálku jsem v tom viděl jen zlehka. Film s jistou setrvačností ukazuje, jak někteří ještě dávno únoru 1948 šmelili s ulitým zbožím a nejlepší pochopitelně jako za války byly diamanty a zlato. Není to tedy rozhodně jen o nakradeném zlatě po Židech z Osvětimi, což má samozřejmě i další a to morální rozměr. Naštěstí podobně jako Honza Zeman, budoucí to major se vrací z lágru i Pepíček Beků, který také vstupuje po válce do SNB aby po letech rozpletl příběh z konce války o esesácích, nepovedeném útěku, zlatém pokladu ve vojenské torně a dávné přestřelce na náměstí.... Ačkoliv rok 1956, tři roky to po smrti největších rudých vrahounů, byl rokem lehkého tání ledů a dokonce rokem vlažných revizí některých politických procesů, přesto jsem měl z J. Beka a hlavně Deyla ml. všechny různé pocity, jen ne ty co bych měl mít z kladných hrdinů... Tomu napomáhala i smutná postava prošedivělého číšníka O. Nového, jakéhosi jaksi mimoděk zaznamenaného pomylsného stínu lepších časů, co odešly s nástupem soudruhů k moci.... Tři zubařské korunky. * * * ()
Ten začátek je slušný. Střílečka s koncentráčníky a esesmany na náklaďáku. Vrchota prostě jednal tak, jak by jednal každý. Rozhodně bych státu žádné zlato nedal, komunisti za humny a vím, co by se s ním stalo. Jenže pak ten film nudí a nudí. Brejchová vůbec nehraje, jen se šklebí. Vyzvedl bych Martina Růžka, opravdu drsný kluk. Jeho ženu Květu Fialovou, solidní děvka a hlavně krásná děvka. Ale jinak je to režijně i scénáristicky zprasené a musíte mít velkou trpělivost dodívat se do konce. Bek je Bek. Oddaný slouha propagandy. ()
Odporně uvědomělý nepodplatitelný špehounský fízl Bek, který musí zvítězit a zlikvidovat celkem kladného hrdinu, aby bylo socialistické spravedlnosti učiněno zadost. Ta je ve finálním dialogu zargumentována až do morku kostí, protože kapitalista musí pochopit, ze kradl, kradl a nic než kradl (tehdejší nesmyslné zákony považovaly každou nalezenou věc za majetek státu, a kdo ji neodevzdal, byl zloděj, a to se tento ubohý film snaží dokázat a obhájit...) V roli nesnesitelné husy manželky (scény, kdy na sebe s panem doktorem zamilovaně civějí, patří k nejpitomnějším, a klávesa šipka doprava, která posunuje děj o 5 sekund vpřed, snášela vždy alespoň 5 stisknutí v rychlé kadenci bez rizika ztráty orientace v ději) září Jana Brejchová, která je tak zmalovaná, že jsem ji celý film nepoznal a dočetl jsem se o ní až v titulkách. Hrozná hudba jenom stupňuje utrpení z filmu. ()
Galerie (2)
Photo © Československý státní film
Zajímavosti (2)
- Během natáčení si chodili filmaři přehrávat části nafilmovaného materiálu do dnes již neexistujícího Kina Kotva, které se nacházelo hned na druhém břehu Labe. (kowalski)
- Film byl téměř celý natočen v Děčíně. Vila, v níž probíhalo natáčení, se pak nachází hned nad železničním přejezdem u Tyršova mostu. Začátek filmu byl natočen v Kutné Hoře. (kowalski)
Reklama