Reklama

Reklama

VOD (1)

Když unikne jen jediný, bude to vítězství. Frank Sinatra jako strůjce troufalého útěku za hranice fašistické Itálie... Na sklonku fašistické diktatury Benita Mussoliniho se plukovník letectva americké armády Joseph Ryan ocitá v italském zajateckém táboře. Jako zajatec s nejvyšší hodností se stává vůdcem spojeneckých vojáků, kteří plánují útěk z tábora řízeného italským tyranem Battagliou. Po kapitulaci Itálie se podaří vězňům dostat na svobodu, záhy se ovšem ocitnou v rukou německé jednotky, která jim vystaví jednosměrnou jízdenku do Říše. Plukovník Ryan ale vymyslí plán, jak se zmocnit celé vlakové soupravy pod přísným dohledem vrchního nacistického vedení. Stačí využít vhodné příležitosti k převzetí německého expresu. Začíná zběsilá vlaková jízda za nepřátelskou linii v režii neohroženého Ryana, jehož ztvárnil hvězdný Frank Sinatra. Když se podaří dostat za hranice Itálie alespoň jednomu, bude to představovat vítězství. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

monolog 

všechny recenze uživatele

Jak říká Gemini, Frank Sinatra je herec daleko lepší, než Elvis (s jednou malou výhradou a to, že Elvis neumí hrát). Určitě je to jeden z nejpůsobivějších válečných filmů, pro mě stojí někde mezi skupinkou zahrnujících kusy jako: Tucet špinavců , Velký útěk, Kam orli nelítají, Děla z Navarone, Oddíl 10 z Navarone. Frankie v roli, občas mi přijde, že až spíš nedobrovolného amíckýho velitele a letce, pod jehož střízlivým přístupem se podaří utéct ne jednomu, ale téměř všem zajatcům, předvádí svůj standard, což znamená skvělý, ale ne oskarový výkon. A ten konec je opravdu nečekanej. Takhle končí velmi málo snímků, a ještě u míň z nich vám takovéto zakončení vadí. Děj je inteligentní a propracovanej a samozřejmě taky dost zamotanej a napnutej. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

60. roky boli zlatou érou amerického vojnového filmu, nech už šlo o zábavu značne odľahčenú alebo vyslovene chlapskú (za všetky spomeňme The Great Escape) alebo tú surovejšiu a temnejšiu (koho napadne Lumetov klenot The Hill, je na správnej adrese). Von Ryan's Express je klasika zastupujúca prvú kategóriu - i keď ani trochu nebanalizuje, smrť je v ňom všadeprítomná a nebojí sa pritvrdiť, je mierne naivný a nie vždy úplne zodpovedá logike a realite. Perfektne však eskaluje až do samotného záveru, ktorý je trochu iný, než by sa vzhľadom na rok a krajinu vzniku očakávalo. Sinatra predvádza tradičné chlapácke herectvo - síce priestor nevyužíva ako koncertné pódium pre ohromujúci výkon, ale tradičný archetyp hrdinského Američana napĺňa do bodky. To isté sa dá povedať aj na margo samotného filmu. Mimochodom, Goldsmithova úvodná znelka si zaslúži poklonu a výdatne napomáha prvotnému vykúzleniu tej správnej atmosféry. Bez nostalgického ucuknutia a bázne môžem s čistým svedomím udeliť 80% ()

Reklama

LEATHERFAC 

všechny recenze uživatele

Trochu méně nabubřelé a trochu méně nudné než Velký útěk. Jinak ale podobná americká poválečná klasika: němci jsou tu úplný neschopný paka se slepými náboji, italové vesničtí burani a angláni - ti divní s těma svýma pravidlama a podivným smyslem pro pravidla, ovšem samozřejmě vůbec nevědí která bije, dokud nepřijde americký plukovník a neukáže jim jak se to dělá. Naštěstí groteskní lágr brzy opustíme a vydáme se na zajímavější projížďku po italské botičce. Němci jsou sice pořád dost blbí, ale aspoň to odsejpá a týpek z Knight rideru si tu střihne náckovskýho lajtnanta par exceláns  :) i ta němčina mu jede, že by Štaindler moh závidět... No a pak se nám to ke konci trochu posere, bo lidičky se tam začnou chovat jako trubky, mašinfíra když na ně nalítaávaj mesršmídy, tak místo aby zůstal v tunelu a počkal až je to přestane bavit, tak uhání furt dál a jak vyjedou z tunelu tak to hnedka zase zchytají. Pak jim to zasype cestu a voni zas místo aby šli tunelem, vydají se tou nejidiočtější cestou po ochozu kolem skal, kde je můžou porád likvidovat ty letadla atd. Zkrátka jednohubka na jeden pokuk dobrý. S dřívěji viděným Vlakem nelze kvalitativně srovnávat. PS: zapoměl jsem zmínit geniální scénu s kutálením se zevnitř kolejiště směrem ven mezi koly jedoucího vlaku, při prchání z vagonu. Vážně by mě zajímalo jak to točili, bo to vypadá velmi realisticky, ale netuším jakým trikem by se to v roce 65 dalo natočit a pochybuju, že by si to i sebelepší kaskadér lajznul na reál. Každopádně vzalo mi to na chvilku dech. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

[3,5*]     "It would take you too long to strangle a man, Colonel. The average Nazi would get impatient while you were doing it."     Strhujúci príbeh úteku zo zajateckého tábora, v ktorom vystupuje pomerne pestrá skupina postáv, čo sa národností týka. Scény v zajateckom tábore ešte nie sú nakrútené príliš pútavo (aj napriek zaujímavej postave vedúceho tábora Battagliu v podaní Adolfa Celiho), no po nastúpení do vlaku sa začína parádna jazda, ktorá sa nezastaví až do konca filmu. Potom je to už jedno veľké dobrodružstvo prešpikované napätím, na ktorom sa výdatne podieľa znepokojivá hudba Jerryho Goldsmitha (trochu pripomínajúca hudbu z filmu Planeta opic (1968)). A keď už tá atmosféra začína byť neznesiteľne hustá, v pravom čase príde na odľahčenie výborný humor (veľmi som sa pobavil na kňazovi-nacistovi). Herecky vynikajú Frank Sinatra (ako spevák mi veľa nehovorí, ale herec je to slušný) a Trevor Howard. V 60. rokoch sa s podobnými vojnovými snímkami doslova roztrhlo vrece, ale väčšina z nich už dnes pôsobí dosť zastaralo a hlavne naivne. "Von Ryanov Expres" však patrí k svetlým výnimkám (spoločne napríklad s filmom Velký útěk (1963)). ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Ide o jeden z najlepšie natočených vojnových filmov zo 60. rokov. Viac dobrodružný ako dramatický. Pritom neponúka celú plejádu hereckých hviezd, vystačí si z dvomi. O všetko ostatné sa stará rafinovaná zápletka - vlaky ja rád - a príbeh plný akcie a napätia. Sinatra je síce lákadlom, ale mne sa oveľa viac páčil netradičné akčný Howard, ktorý strúha jeden kúsok za druhým. Dokorenené to je vkusnými humornými dialógmi. Aj po rokoch film výborne zabaví a nuda nemá nárok. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (8)

  • Průměrná délka jednoho záběru není ani 5.5 sekundy. (džanik)
  • Frank Sinatra trval na tom, aby se natáčelo ve studiích Panavision a ne v předpokládaných prostorech, patřících studiu 20th Century Fox. (TheSantiago)
  • První stanice na trati, kterou vlak projíždí, nese název “Firenze SMN“ nebo také “Santa Maria Novella“. Ve skutečnosti ale průjezdní stanicí není. (džanik)

Reklama

Reklama