Režie:
Masaki KobajašiScénář:
Šinobu HašimotoKamera:
Kazuo YamadaHudba:
Tóru TakemicuHrají:
Toširó Mifune, Jóko Cukasa, Gó Kató, Isao Jamagata, Tacuja Nakadai, Ecuko Ičihara, Tacuo Macumura, Takamaru Sasaki, Joširó Aoki, Džun HamamuraObsahy(1)
Hrdinou příběhu je stárnoucí samuraj Isaburo. Žije poklidným životem, dokud mu jeho pán nepřikáže aby oženil svého syna Yogora s konkubínou, jež upadla v nemilost i přesto, že vládci porodila syna. Ačkoliv se Isaburo zprvu zdráhá, Yogoro přijme Ichi za ženu a zakrátko se mezi nimi probudí silný cit. Jijich láska starému samuraji vrátí síly a tak když zemře vládcův starší syn a on pošle pro Ichi, aby mu stanula po boku jako matka jeho dědice, Isaburo se pánovi postaví na odpor. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (77)
Síla lásky v japonském hávu se proplétá skrze bezcitná přání mocných a trajektorie samurajských katan, žádná nařízení či zbraně však nejsou tak ostré a chladné jako kodex cti. Legendární Toshiro Mifune vyřkl několik pro mě silných a hodnotných vět a Kobayashi zvládl na absolutně minimální základně a téměř výhradně prostřednictvím slov vystavět fascinující film. Jeden z mála soubojů, který vede Isaburo proti strážci hranice Tatewakimu, je v psychologické rovině rozhodnut dříve, než oba bojovníci tasí své katany, což považuji za ojedinělý a výtečný moment. Závěrečná scéna může být ocejchována slovy: hrdost, síla, čest, odhodlání nebo věrnost. A pak je tu také uznání, radost a poděkování, které vyslovuji já za to, že jsem možnost tak dobrý film vidět. ()
Skvele znazornenie toho, v com spociva kodex bushido (tj hlavne bezmedzna oddanost svojmu panovi) a o tom co to znamena tomuto kodexu sa vzopriet. Na tejto zapletke je postavena posobiva drama s velmi citlivym dorazom na detaily a dolezite okamihy, co podporuju hlavnene bezchybne herecke vykony vsetkych zucastnenych. Celemu filmu samozrejme kraluje Pan herec Toshiro Mifune a tento film je ukazkou aku siroku paletu emocii a vyrazov dokazal famoznym sposobom podat. Riesit to, ze vo filme chyba viac akcie je podla mna uplne zbytocne, pretoze akcia nikdy nebola hlavnou naplnou klasickych samurajskych filmov. Naviac, v zavere je akcie viac ako dost a sledovat rozzureneho Isabura ako si podava desiatky protivnikov je naozaj velmi posobive. Levnym kniham by sme mali byt ponizene vdacny, ze nam vsetky tie samurajske klasiky priniesla a predava ich za tak nicotne ceny. (10/10) ()
Opravdu hodně tuhé rodinné drama. Tyhle filmy si asi nedokáže užít každý a jestli někdo žádný předtím neviděl, věřím, že to pro něj může být trochu šok. Ten jejich smysl pro čest, který často vůbec není na místě (souboj s kamarádem), mě nikdy nepřestane udivovat. Příběh je ale fantastický, kamera naprosto úžasná a docela si dokážu představit, že by tohle v krvavé verzi natočil Tarantino. 85% ()
Ačkoliv již Mifune nebyl nejmladší, na jeho charismatu a hereckém umu se to ani trochu neprojevilo. Film má zpočátku trošku pomalejší tempo, ale to je dáno hlavně složitostí děje. Postupem času se však dění přiostřuje a do popředí se stále dostává samuraj Isaburo, v jehož roli vystupuje právě Toshiro Mifune. Kobayashi natočil drama, které není ani tak o prolévání krve a zabíjení, jakožto spíše o lidství, hrdinství a cti. 9/10 ()
Skvělý příběh plný paradoxů vyplývajících z kolidování vysoké míry společenských povinností samuraje se silnou potřebou člověka žít svůj život. Stejně jako v Seppuku, Kobayashiho ústředním tématem je jeden z největších trnů v patě (či jinde:) lidstva - bezohledné zneužívání a překrucování společenských norem a ideálů (v tomto případě samurajského bušida) mocnými pro vlastní prospěch. Původně jsem dal čtyři, ale vzhledem k tomu, že vlastně nemám tušení, za co tu pátou strhnout, tak zvyšuji ()
Galerie (46)
Zajímavosti (3)
- Väčšinu samurajov vo filme možno vidieť, ako nesú dva meče. Toto bola prax v Japonsku známa ako daisho. V preklade to doslova znamená „veľký-malý“. Väčší meč bola katana, ktorá sa všeobecne používala na boj a súboje. Krátky meč bol buď wakizashi alebo tanto, z ktorých posledné sa najčastejšie spája s rituálnou samovraždou seppuku alebo Harakiri. (Bilkiz)
- Tóru Takemicu složil hudební doprovod výhradně pomocí tradičních japonských nástrojů, jako jsou šakuhači, biwa nebo taiko. (Terva)
- Natáčení probíhalo převážně ve studiu Toho v japonském Tokiu. (Terva)
Reklama