Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Touha po bohatství, láska, vášeň a zrada v napínavém filmovém příběhu z počátku Československé republiky.

Drama mladé manželské dvojice se odehrává ve společensky a politicky pohnuté době mladé Československé republiky v roce 1919, kdy manžel Michal je rozhodnut využít dosud neurovnaných poválečných poměrů k obohacení, které mu má v jeho pošetilých představách získat obdiv a lásku zbožňované ženy. Tento magický příběh s prvky hororu je vlastně také "filozofující thriller", jenž vedle divácké atraktivnosti přináší navíc výrazné myšlenkové poselství o hrůzném dědictví první světové války, jehož výhonky zla jako by se mysticky přenášely do mysli lidí i v době míru. Vždycky, když se lámou dějiny, když končí velká světová krveprolití, jakoby se otevíral v touze po moci a bohatství prostor pro drobné i větší lidské běsy - zákeřnosti, zrady, loupeže, násilí, vraždy. Nejen Michal, ale i další postavy filmu Les mrtvých jsou živoucí příklady, jak lze podlehnout lidským slabostem, ať už ze závisti, žárlivosti, vášně, nebo ve snaze získat lásku či bohatství nepoctivou cestou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (62)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda na stará kolena podlehl pocitu, že je Fellini křížený s Kubrickem a ona to bohužel není pravda... Nedávno jsem doslova přetrpěl dvě televizní inscenace z produkce tv NOVa - Mr. Johnson a Natěrač, které mě znechutily svou lacinou podbízivostí. Les mrtvých se mi nelíbí prakticky stejně, byť z opačného důvodu - hraje si na příliš velké umění a pokouší se k tomu používat nepřiměřené prostředky. Je to hrozně přeumělkované, plné laciné a hlavně rušívé symboliky ( neustále se zjevující vlčák nebo opakovaně projíždějící vůz s dávno mrtvými svatebčany ). Inscenaci schází uměřenost - zvlášť typické je to u některých hereckých představitelů (jednak nájemného vraha, jednak Dolanského a Bielovičové v hlavních rolích ), kteří se se nejspíš na pokyn režiséra snaží o tak přepjaté, expresivní herectví, jako by zdrhli ze starých němých německých filmů...Přehnaně stylizované je i výtvarné pojetí nebo scénář plný výstředních postaviček. Záměrem bylo nejspíš natočit něco ve stylu magického realismu, jenže scénárista není Marques a Svoboda není Jakubisko. Celkový dojem: 25 %. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 4/10 Děj 4/10 Hudba 6/10 Efekty 3/10/// +Dolanský byl opět přesvědčivý, v závěru houstla atmosféra, naštěstí je to krátké -podivná atmosféra, ještě podivnější prostředí, zvláštní postavy/// V jednu chvíli jsem si myslel, že bych to vytáhl na 3*, ale to nejde, protože je to natočeno tak nesourodě a podivně, že nevím co si z toho filmu mám vzít. V jednu chvíli už si něco myslím a potom scénáristé otočí. V další moment následuje scéna, která se vlastně nestala. Mám v tom zmatek a vlastně je to hnusnej film./// Celkem 42%/// PS: Milan Kňažko tam nehraje, ve filmu jsem ho nenašel a ani v titulcích ()

Reklama

mcb 

všechny recenze uživatele

Rozhodně mi nevadí technická lacinost snímku, která by se dala v rámci dobrého příběhu překousnout. Ale příběh, který je maximálně roztříštěný, nelogicky uspořádaný, nemající silné zakotvení v jakémkoliv žánru a ani nemá utříbené, jak a o čem chce vypovídat, už překousnout nelze. Na horor nedostatečně strašidelné až trapné, na thriller vůbec ale vůbec napínavé, o dramatu také mluvit nelze. Navíc ani jedna z postav nehraje věrohodně, aby se jí dalo věřit, co prožívá nebo jaké má motivace. Pro tento film by se nejlépe hodil přídomek "pseudo". Pseudofilosofující televizní báchorka, která sice nese nepatrné myšlenkové poselství, ale tak nevěrohodně a "lacině" podané, až je mi do smíchu, když si přečtu ambiciózní text distributora. ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Nebylo to špatné, ale výborné taky ne. Dolansky podal obvykle nadprůměrný výkon, i když jeho vytrvalé cageovské bulvení se rychle omrzelo a po pravdě mě už trochu sere. Ostatní výkony byly matné až žádné, s vyjímkou té malé kurvy, co mě nesedla hned od začátku a až do konce se to nezměnilo. Co se toh ostatního týče, scénář celkem ušel, kamera trochu roztřesená, ale slušná. Soudruh Svoboda by se coby generální tajemník UV KSČM měl raději věnovat současnému realismu a fantasmagorie nechat někomu, kdo to umí. Motiv svatebního vozu byl zančně nevěrohodný, mrtví v lese taky. V celém filmu byl jediný strašidelný moment s mlhou na křižovatce a utrum. Málo. ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Příběh snímku Les mrtvých se odehrává v roce 1919, tedy nedlouho po skončení První světové války, jejíž hrůzy ještě nestačily plně pominout. Společnost té doby je zkažená, lidi ještě úplně neopustil strach, který se v nich stihl nastřádat po dobu čtyř let trvajícího válečného konfliktu a dokonce se mezi nimi najdou i tací, kteří se nezdráhají využít takto rozvrácené společnosti ve svůj prospěch. Takovým člověkem je i mladý Michal, hlavní antihrdina tohoto filmu, který je odhodlaný zbohatnout prostřednictvím podvodu, který nachystá na svého tchána za pomoci židovského lichváře. Jeho touhu po bohatství navíc umocňuje vztah s manželkou Fantošou, která je odjakživa zvyklá na přepych a chudý Michal se bojí, že o svou atraktivní manželku přijde, pokud jí nebude schopen nabídnout takové bohatství, jakého se jí dostávalo, když ještě bydlela se svými zámožnými rodiči. Aby Michal mohl svůj nečestný plán realizovat, bude se muset za lichvářem vydat osobně, přičemž cestou bude muset projet skrze tzv. les mrtvých, jak je tamními obyvateli nazývána jedna část lesa nacházejícího se na moravsko-slovenském pomezí, neboť se jedná o místo, ve kterém nacházeli útočiště nejrůznější lapkové, bandité a dokonce i váleční dezertéři, přičemž při jejich loupežných přepadeních přišlo o život nespočet lidí. Té noci, kdy se Michal spolu s Fantošou vydá uskutečnit svůj plán, zjistí, že les si své pochmurné jméno plně zaslouží a zároveň mu dojde, že cesta za bohatstvím nebude tak jednoduchá, jak si naplánoval. _______Hororový film Les mrtvých vznikl na motivy povídky Náhoda, kterou napsal rumunský novelista Gib Mihaesca. S literární předlohou jsem neměl tu čest, takže nemohu říci, zda je to chyba už samotné povídky, nebo zda vinu nese Alois Ditrich, který dílo přepsal do formy scénáře, každopádně je ale jeho výsledná práce naprosto zmatená a pracuje se zbytečně velkým množstvím motivů. Nejvíce prostoru dostala Michalova honba za penězi, dále je zde patrná snaha o vykreslení poválečné společnosti v úpadku, menší prostor je věnován vykreslení samotného vztahu manželské dvojice a s tím spojené Michalovy žárlivosti, dále film rozvíjí legendu o svatebčanech zavražděných v lese mrtvých a celé to ještě komplikuje výskyt válečných zběhů. S tolika motivy by si vystačil i tříhodinový film, kdežto necelou půldruhou hodinu trvající Les mrtvých nemůže nabídnout dostatek prostoru k tomu, aby byly některé z příběhových linií uspokojivě dovyprávěny, a tak se stává, že některá příběhová zákoutí jsou vydána napospas divákově fantazii. O to horší je, že se divák musí potýkat s tolika nejasnostmi v ději, že ve výsledku působí příběh zmatečně, což ještě prohlubuje výskyt snových sekvencí, které se střídají s filmovou realitou tak nešťastně, že divák mnohdy nemůže přímo určit, zda se jedná o realitu nebo o pouhý výplod mysli jedné z postav. _______Film je rozporuplný i z vizuálního hlediska. Na jedné straně Les mrtvých doplácí na svůj televizní původ, což se nejvíce projevilo na chudší výpravě a užitím digitální kamery mnoho scén ztrácí na vizuální působivosti, což škodí především výsledné atmosféře a vizuální stylizovanosti, přičemž se jedná o jedny z hlavních aspektů hororového žánru. Na druhou stranu se režisér Jiří Svoboda opět projevil jako zručný řemeslník, který má nastudované žánrové postupy, což dokázal již v kriminálním filmu Sametoví vrazi (2005), a tak se mu v některých scénách obstojně daří budovat napětí a navzdory zvolené digitální kameře určité scény oplývají tajemnou atmosférou, což platí především o úvodní sekvenci přepadení povozu, kterou bych označil za předčasný vrchol filmu, kterému se nic z toho, co poté následuje, už nestačí vyrovnat. _______Ve výsledku Les mrtvých doplácí především na zmatečný scénář, ve kterém je obsaženo zbytečně velké množství motivů, přičemž žádný z nich není uspokojivě rozřešen a samotný závěr je podaný tak nejasně, že se divák musí uchlácholit vlastní interpretací toho všeho, co v předešlé necelé půldruhé hodině zhlédl, přičemž pochybuji, že by se jednalo o záměr tvůrců. Na druhou stranu je ale sympatické, že se někdo v České republice odvážil natočit žánrový snímek, tím spíše horor, což je žánr, kterému se vyjma Juraje Herze většina českých tvůrců vyhýbá. 45% () (méně) (více)

Galerie (15)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se ve Slavonicích. (M.B)

Reklama

Reklama