Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejprve vybouchla mina v marocké poušti. Pak se mu po letech strefila do hlavy zbloudilá střela…Bazil prostě nemá na zbraně štěstí. Ta první zkušenost z něj udělala sirotka, druhá ho drží na pokraji náhlé a rychlé smrti. Tenhle optimistický snílek se však nedá ničím zastrašit a společně se svým „jedinečným“ týmem zoufalců se rozhodne pomstít celému zbrojnímu průmyslu. (Festival francouzského filmu)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (200)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Pane, nejlepší polévky se dělají ve starých hrncích !!" Jak taková polévka chutná, naházíte-li do hrnce ty nejroztodivnější přísady, jaké si jen umíte představit ?? To si opravdu Jean-Peirre Jaunet myslel, že mu na tu jeho groteskně nevšední báchorku skočím znovu ?? Skočím !! A rád !! ;) Jak je pro veškeré snímky tohoto režisérského Picassa typické, s Galimatyášem si dal opravdu velkou práci a vymazlil jej do toho nejposlednějšího detailu, v tom nejvýraznějším smyslu slova originální, ponurý a přesto svěží příběh divákovi s ukázkovým nadhledem a timingem servíruje postavy, jednu bizarnější než druhou, s parádně propracovanými charaktery i velmi vtipné scénky zapadající do konečného soukolí s maximální přesností, jako by nic nescházelo, ani nepřebývalo.. Leckdy šokuje výbuchy, které však spolu se samotným názvem rozmetají i jakékoli úvahy, zda se tento film bere opravdu vážně.. Musím vyzdvihnout i herecké obsazení, z něhož se mi nejvíce zamlouval spisovatel Omara Sya, který mě naprosto odrovnal v Nedotknutelných, a především parádní soundtrack, který neodmyslitelně dokresluje celkovou atmosféru Jeunetových snímků.. Ten komiksově přežlucený filtr se dá celkem klidně přežít, navíc tentokrát mi vizuál velmi silně asocioval styl animáků typu Trio z Belleville, což beru také jako velmi příjemné zjištění.. Nicméně se přiznám, že tentokrát mi přišla jeho snaha o neotřelost natolik přehnaná, až perverzní, že mě svojí brutální jinakostí prostě nechytila za srdce, jednoduše řečeno Audrey Tautou bandou bezdomovců, byť velmi jedinečných, nenahradíš.. [ Dabing 6/10 ] Poctivá práce Tvůrčí skupiny Josefa Petráska. ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Tvorba Jean-Pierre Jeuneta se může pro někoho zdát problematická. Spíše než poctivý vypravěč je vizualistou, který na rozdíl například od „multifunkčního“ Spielberga užívá stále stejného stylu. Ač tedy střídá všemožné žánry, vždy uplatňuje totožné trademarky a právě na toto doplatil jím režírovaný čtvrtý Vetřelec – po klaustrofobickém prvním díle, akční militaristické dvojce a depresivním thrillerovém třetím díle Jeunet nachystal fanouškům série ve žlutých filtrech utopené pokračování, ve kterém se snoubila grotesknost s komiksovou nadsazeností. Mnoho diváků tuto radikální změnu v sérii (nikoliv však v Jeunetově stylu) neustálo, já osobně jsem si však Jeunetova, dalo by se říci autorského, Vetřelce zamiloval. Uvědomuji si narativní plochost některých z jeho děl, jistou poetickou podlézavost oceňované Amélie z Montmartru, samoúčelnost některých prvků v Příliš dlouhých zásnubách (a vlastně v jeho kinematografii celkově…) a nově i povrchnost a samoúčelnost celého Galimatyáše – z onoho narativního hlediska ovšem. ____ Nejvíce propracované postavy byly v oněch Příliš dlouhých zásnubách, o něco méně pak v Amélii, Galimatyáš se pak nachází na odvrácené straně spektra, kdy jsou postavy už pouhými karikaturami vynikajícími v určité věci a popravdě vám toho o nich více poví jejich vzhled než narace. Vzhledem k tomu, že je Jeunetova tvorba již od samých začátků ovlivněna groteskou a komiksy, nelze tento fakt shledávat překvapivým, avšak takový přístup má za následek nefunkčnost vztahů mezi postavami a divákovu neschopnost se do nich vžít. ____ Z libovolné scény lze vyčíst, že Jeunet k ní nepřistupuje jako vypravěč, nýbrž jako inscenátor – vypráví obrazem, klade důraz na mizanscénu, upřednostňuje gesta před slovy a spíše než k divadlu inklinuje k oné grotesce. Místo lišáckého přístupu k naraci (viz Nolan, Chan-wook Park, ad.) se soustředí z hlediska narativního na jednotlivosti „na jedno použití“. Celý film je prošpikovaný množstvím nápadů, je vizuálně hravý (v několika záběrech se nachází billboard s obrazem právě onoho záběru a v něm se pak nachází další billboard, atd.) a po vzoru asijské kinematografie žánrově neukotvený. Ve své podstatě se jedná o heist-movie ve stylu Dannyho parťáků s jasnými sociálně kritickými a satirickými prvky (zbrojní průmysl). Film je zábavný a vtipný a veškeré snahy o větší drama jsou úmyslně zesměšňovány, což je vzhledem k plochosti postav jen a jen dobře. Galimatyáš není tak špatný, jak se o něm píše, jen k němu musí být přistupováno s jasnými diváckými požadavky a být tolerantní k režisérově přístupu k vyprávění. Každý naratolog bude zajisté zuřit nad povrchností a jednoduchostí celého díla, ale co si budeme nalhávat, Jeunet nikdy neohromoval způsoby vyprávění, nýbrž malebnými obrázky, specifickou atmosférou, groteskností a kvanty originálních nápadů. V tomto případě lze Galimatyáš považovat za úspěch. Amélie z Montmartru spolu s Příliš dlouhými zásnubami však nad ním ční o poznání výše. Nepochybně. ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

Jo jo je to tak. Pán Jeunet umí krásné obrázky a má úžasné nápady. Ale krom Amélie to bývá příběhově vesměs slabota a vy tlačíte ručičky na hodinkách .. a tlačíte ... a tlačíte do toho finále. Tentokrát to bylo celkem koukatelné. Příště si ale už opravdu vystačím jen s trailerem nebo nějakým youtube best off videem. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Dost dlouhou dobu jsem neviděl bláznivě úchylnou komedii, která by ale nebyla natolik bláznivá, až by byla blbá, a pořád by dokázala pobavit. Teda, přesně ten typ komedií, který se tehdá rodil hlavně z Francie. Galimatyáš je ale přesně ten typ filmu, který jsem dlouho neviděl a hrozně jsem ho potřeboval. Perfektně jsem se pobavil...Jediný problém byl akorát v samotným režisérovi. Kolikrát to totiž s těmi všemi nápady přeháněl tak, že už ani nešlo o komedii, ale spíš o nějaké umělecké dílo. ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Jeunet dokáže stvořit překrásné momenty (závěrečná tancující sukýnka bez tanečnice mluví za vše), ve vší té barevné přestylizovanosti, podivnosti charakterů a snaze o "francouzskost" ale najednou nějak ztratil. Galimatyáš není propracovaný, postrádá eleganci a občas to tak nějak přestává být sranda. Postavy jsou pak vlastně strašně nezajímavé (výjimkou jest pochopitelně Pinon) ()

Galerie (42)

Zajímavosti (6)

  • Ve scéně okolo 14. minuty, kdy jede Bazil (Dany Boon) a Placard (Jean Pierre Marielle) na motorce podél věží na elektřinu, je možné v levém rohu vidět bilboard z poutačem na tento film, navíc s právě probíhající scénou. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v Paříži, konkrétně na letišti Charlese de Gaulla. (Terva)

Reklama

Reklama