Reklama

Reklama

Přežít svůj život

  • Česko Přežít svůj život (teorie a praxe) (neoficiální název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Psychoanalytická komedie o snech a snění jednoho muže pozdních středních let. Autorský film Jana Švankmajera vypráví o jednom mužském osudu v surrealistických obrazech a s použitím výtvarné stylizace, v níž jsou propojeny hrané části s animovanými fotografiemi herců, podobně jako v papírkovém filmu, jak ve vtipné předmluvě říká sám autor... Evžen žije dvojí život: jeden reálný a druhý ve svých snech. V reálném životě má manželku, ve snovém mladou milenku. Tuší, že sny, které ho provázejí, mají hlubší význam, a tak se obrátí na psychoanalytičku, aby mu sny vyložila. Evžen ztratil v dětství rodiče, v jeho snech vedle milenky vystupuje i babizna, která ho neustále varuje, že nesmí své milence ublížit. Psychoanalytička je z jeho zmatených snů zoufalá a skutečná manželka ho podezírá z nevěry. Tajně jednou prohlédne Evženův rituál, vstoupí do jeho snového světa a odhalí manželovu bigamii. Teprve přes nalezenou fotografii shledá Evžen pravdu o osudu svých rodičů a pochopí smysl svých snů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (158)

honajz 

všechny recenze uživatele

Víc než film mi to celou dobu připomínalo trochu ozvláštněný PC výukový program o psychoanalýze snů, avšak jen podle Junga a Freuda. (Výzkum snů šel samozřejmě dál, neskončil u těchto dvou. Třeba lucidní snění ve filmu vůbec není zmíněné.) V podstatě jednoduchá prvoplánová ukázková historka, a k tomu pár zbytečných surrealistických fekálností jak z americké komedie. Tohle že natočil člověk, který je autorem Něco z Alenky? Vypadá to spíše jako parodie na něho. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Skvostný film, který mě zmátl hned dvakrát. Původně jsem - hlavně podle názvu - soudil, že zde bude Švankmajer bilancovat svou životní dráhu, a podruhé jsem - během prvních scén - pro změnu podlehl dojmu, že půjde o klasický švankmajerovský surrealistický bizar, který by mohl být dokonce vtipný. Ne že by na obou názorech snad nebylo trochu pravdy, ale skutečností je, že teprve krátce před samotným závěrem jsem užasl, jak dovedně promyšlený ten film je - a jak se zcela vymyká všemu, co jsem o něm předem soudil. Jsem skutečně ohromen, jak je zde postupně divák zaplétán do stále rafinovanější smyčky, z níž není úniku, a která v závěru vezme dech - Švankmajerovi se zde skutečně podařilo přivést k životu fascinující podívanou o lidských snech a nevědomí, které není rovno. Z relativně nízkého hodnocení, které si zde film vysloužil, mi je jasné, že to není podívaná pro každého - přece jenom lidé nedotčení myšlenkami Freuda a Junga nemají moc šancí si tento film náležitě vychutnat (dokonce jsem v pokušení se domnívat, že tento film zcela docení pouze psychoanalytici - a možná i pár jejich klientů). Skutečnost, že se ve filmu objeví celá řada mně osobně důvěrně známých lokací - Kubelíkova ulice, palác Akropolis, Bio Oko... - mu v mých očích jen přidává na zajímavosti. Chtěl bych si vyhradit věčnost, abych mohl na tento film koukat opakovaně a převalovat v hlavě všechny asociace a myšlenky, které se mi při jeho sledování honí hlavou. Dát tomuto nedoceněnému filmového majstrštyku 5 hvězd je pro mě osobně naprostou samozřejmostí, u které není o čem dál diskutovat. ()

Reklama

Immortal17 

všechny recenze uživatele

Velmi originálně zpracované. :) Jan Švankmajer dokáže opravdu vždycky mile překvapit. Některé scény mě skutečně pobavily, některé scény však byly až absourdně směšné, ti, co film shlédli, vědí o čem mluvím. Česká verze "Počátku"? :) Faktem zůstává, že byl zpracován velice zajímavě. Děj chytlavý a poutavý, který nám v hlavě zanechá otázku: Co se asi bude dít dále a jak to asi všechno nakonec skončí? ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

"Freude, Freude, na tě vždycky dojde", jak s oblibou říkal náš hrozný profesor na psychologii. Čím víc toho znáte z psychoanalýzy, tím pro vás je film vtipnější. (Scénář pracuje hlavně s nejznámějšími definicemi, které používá zcela doslovně, což je na tom právě to zábavné). Docela jsem se nasmála, některé scény byly skvělé (hlavně ty v ordinaci s obrazy Freuda a Junga). Ručně animované fotky herců se střídaly s klasickými hranými záběry, práce to byla náročná a zdlouhá, jak bylo vidět ve Filmu o filmu. Ale jenom proto, že to je vypiplaná surrealisticky snová vize, na kterém budou Japonci zase ujíždět, to nebudu hodnotit lépe, protože místy to bylo opravdu ukecané a hlavní pointa byla až příliš brzy zřejmá. Zbouchnutí animy však nemělo chybu. Jdu se teď zakousnout do kabelky, dobrou noc:) ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Měl jsem z toho trochu strach a dlouho jsem se tomu podvědomě vyhýbal-ale úplně zbytečně. Je to vtipné, smysluplné a ve výsledku hodnotné... Nemůžu říct, že se mi všechny švankmajerovy techniky, postupy, obsese a estetika líbí ale vždy(nebo většinou) se bavím a tenhle film není vyjímka. Už jenom kvůli tomu FreudovskoJungovsému škádlení a poštuchování to stojí za vidění :) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (9)

  • Hlavní animátor objevil způsob, jak kombinací fotek úst v různých polohách simulovat vzhled skutečné řeči. Všechny herce si proto postupně posadil na židli, kde několik hodin s hlavou zafixovanou v neměnné poloze jednotlivé hlásky přeříkávali. Ze série fotek, která tak vznikla, mohli tvůrci poté složit jakékoliv slovo či větu. (hippyman)
  • Scenár bol pôvodne napísaný vo forme určenej pre hraný film, neskôr sa uvažovalo nad animovanou technikou s využitím rozpohybovaných fotografií a výtvarných koláží. Ani jedna z techník sa nakoniec nepoužila. (Raccoon.city)
  • Český lev 2010 za nejlepší výtvarný počin pro Jana Švankmajera. (M.B)

Reklama

Reklama