Reklama

Reklama

Ve snímku Únos vlaku 1 2 3 si Denzel Washington zahrál dispečera newyorského metra Waltera Garbera, jehož rutinní pracovní den je neočekávaně narušen odvážným zločinem – únosem jednoho z vlaků. Ten má na svědomí John Travolta coby Ryder, zločinec, který hrozí popravováním cestujících vlaku, pokud nedojde do hodiny k zaplacení vysokého výkupného. Garber se za pomoci svých dokonalých znalostí systémů podzemní dopravy pokusí o nemožné – vyzrát nad Ryderem a zachránit rukojmí. Hlavou mu ale stále vrtá jedna nevyřešitelná otázka: jak se zločinci hodlají s výkupným z metra dostat? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (712)

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Bylo to kůl, bylo to vtipný. Někdy to teda bylo cool, když to mělo bejt vtipný a jindy zase vtipný když to mělo bejt kůl, ale who cares. Rozhodně to ale nebylo napínavý. Já si doteď vlastně nejsem jistej, jestli se mi to líbilo a nebo jestli to byl fakt hroznej shit. Každopádně je dobře, že to po premiéře odcupitalo z červenejch čísel, páč tam to fakt nepatří.. 3.33 periodických hvězdiček ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Filmy Tonyho Scotta pro mě většinou představují velmi slušnou zábavu, někdy až zběsilé tempo a různé technické vychytávky. Tentokrát mě až zaskočilo, s jakou nudou jsem se setkal. Dva nezajímaví protihráči, dvě hodiny nijak zvlášť zajímavě napsaných dialogů a sem tam se zrychlí / zpomalí záběr na přijíždějící / odjíždějící vlak. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tony si tentokrat vybral blbej namet. To je hlavni kamen urazu. Ze je to remake je fuk, jenze ta sablona je porad stejna a je to k videni v desitce filmu rocne. Takze i kdyz se snazil o par osvezeni, stejne je vam celej vyvoj pribehu jasnej od zacatku do konce a nicim neprekvapi. Navic tady ani nema podporu v nejaky ultra akci, takze je vysledek vcelku rozporuplnej. Tony se to sice snazil cely natocit silene cool, lita s kamerou a podobne, ale tak nak tohle uz je precejen okoukany a i kdyz kamera neni zas tak silena, aby vam bylo blbe, obcas to je stejne neprehledny a to je pri faktu, ze se vlastne nic moc nedeje a vetsinou jen keca, docela opruz. Nicmene aspon se podarilo do filmu nacpat docela napeti, ne ze by jste si hryzali nehty, jak to dopadne, ale napinavy to proste je. Nicmene film se poradne rozjede az v druhy polovine, v prvni se fakt jen keca a vetsinu akce obstaravaj blby flojdi vezouci prachy, ktery se kazdou chvily nekde vymaznou. Druha pulka uz je precejen trochu vic o akci a Denzel zavzpomina na stary dobry akcni casy. Navic je fajn, ze kdyz uz nekdo chcipne, je to vcelku krvavy. No a co se tyce Travolty, vypada jak nejvetsi drsnak pod sluncem, sem tam hodi nejakou hlasku a furt fuckuje, ale ze by predved neco extra, to ne. Takze proste jen lehce nadprumernej, dobre obsazenej a solidne natocenej akcni thriller, ale nic vic. A ze Tony ma na vic. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Nad trasou metra stáhnul se mrak, v New Yorku kdosi unesl vlak! * Kterýpak to drzý hajzl Denzelovi vláček čmajzl? * Travolta s pisklavým hlasíčkem, mluvený Pájou Trávníčkem. * Únosce je velmi podlý, rukojmí se marně modlí. * Hrudní koš kulka prostřelí, vedlejší hrdina v prdeli. * Slovy se však plýtvá více, z nudy kolabují plíce. * Denzel kecá, Johnny ječí, film se zmítá v dlouhé křeči. * Na hovno akce v závěru, Tony, ztrácíš mou důvěru. * Býval jsi machr a to se cení, budu doufat v Tvé polepšení. * 55% ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Fakt, že se v téhle konverzačce bez akce tolik času promrhá řečněním, není náhodný. Koresponduje s tím, jak je hezké, když jsou teroristé bílí muži a hovoří plynně anglicky, což dnes v době přílivu extremistických menšin není nikterak samozřejmé, po 9/11 zvláště. Celá ta podívaná je v tomto smyslu velice uklidňující. Také proto dnes vznikla, na objednávku kolektivního vědomí, aby utvrdila Američany i Evropany v nově nabytém přesvědčení, že hrozba al-Kajdy, která nebyla po 11. září schopna naplánovat jediný teroristický útok mimo území Afghánistánu a Pákistánu, je alespoň na chvíli zažehnána a ke slovu se mohou vrátit staří známí padouši, které máme tak rádi pro jejich čitelnost. Stále aktivnější ruskojazyčné mafie na území České republiky nás možná jednou postaví před podobnou potřebu po malých českých zlodějíčcích a vekslácích, kteří jsou vedle neproniknutelného organizovaného zločinu spíše zábavní a pro míru ohrožení bezpečnosti a vnitřního pořádku ČR zcela irelevantní. Travolta je ke všemu katolík, kazatel, a mluví nikoliv z distancovaného pohledu religionistického, nýbrž z vášnivého zaujetí teologického. Navrací na trůn sesazeného Boha na úkor nevyzpytatelného Alláha. Neakčno celé podívané podtrhuje i režisérská filozofie samotného Scotta, který vyloženě akčním režisérem nikdy nebyl. I tady vlastně žádná fyzická akce není, ale spíš akce ve smyslu jízdy a zoomování / odzoomování kamery, která kopíruje jízdu a příjezdy / odjezdy vlaků metra. Tony více krouží kamerou, než že by kroužil objekty před ní. Též o postavách se snaží vypovídat více slovy a informacemi, nežli prostřednictvím jejich činů a chování. Akční scény tu navíc nemohou být principielně právě z té až chorobné touhy pokecat si s teroristou, jak naznačuje komická, ovšem o to uvědomělejší scéna s převozem peněz, v níž auta nemotivovaně poletují vzduchem, anebo jiný bizarní příklad neochoty k akci, odstřelovač, jemuž vleze myš do nohavice. ____ I přes hojné výhrady kritiků a chladné přijetí diváků není od věci pojímat Únos vlaku 123 jako nesmírně důmyslnou žánrovou esej, v níž je nasilážováno pozoruhodné množství odkazů a zastrčených komentářů. Přesvědčuje nás o tom vedle oscarového scénáristy Helgelanda způsob, s jakým se tu pracuje s žánrovou pamětí obou hrdinů. Zejména Travolta je dokonale střižená žánrová figura poučená o pravidlech světa, v němž se nachází. V úvodu například klade otázky, třebaže zná předem odpovědi. Klidně si zvesela pochoduje po manhattanském mostě všem na očích a v metru před odstřelovači, a to nejen proto, že jsou neschopní, ale protože ho vprostřed filmu zasáhnout nemohou, neboť tady nejsme v Psychu, kde Hitchcock drze vykuchal hlavní hrdinku po první půlhodině. Především ale Travolta dobře ví, že i kdyby přece jen zemřel, objeví se znovu coby padoušský bad-ass jinde, v jiném podobném žánrovém světě, aby vyvolal u diváků rozkoš z opakování známého. Co bychom na konci filmu měli tendenci vnímat jako zpátečnický republikánský závěr, shodující se s typicky středostavovským vnímáním, které se dá shrnout do morálního přikázání zabít „narušitele“, je ve skutečnosti znalostí žánru poznamenané chování Travolty, který reprezentuje ideu věčně se navracejícího, nesmrtelného. Coby padouch zůstává stejný, vstává z popela zas a znovu s každým dalším filmem. Změně podléhají pouze klaďasové. Dispečer Garber, jehož cesta vede od hříchu skrze vyznání se až k vykoupení, prodělal během filmu dost výrazný vnitřní vývin, kdežto Travolta zůstává v závěru takový, jaký vstoupil do expozice, přesvědčený o své pravdě a tedy i o oprávněnosti svého boje. (-spoiler-) Žádá-li Travolta Washingtona, aby ho zabil, činí tím přesný opak k Rose McGowan z Vřískotu, která prosila pana Ghostface, ať ji nezabíjí, protože by chtěla být v dalším díle. Jenže zatímco Vřískot je parodie a žánrová schémata humorně karikuje či neguje, Únos vlaku 123 je pastiš a jako takový tato schémata, ilustrovaná závěrečným: „Zastřel mě. No tak, ty hajzle! Zastřel mě!“, s až absurdní přemrštěností naplňuje. ____ Vedle anglicky mluvících a donekonečna řečnících padouchů nabízí Únos vlaku 123 ještě jeden zajímavý příspěvek ke komunikaci, konkrétně ke komunikaci v soudobém multimedializovaném světě elektronické korespondence, kde se setkáváme s bližními spíše přes facebook či email, nebo v počítačové hře než ve skutečnosti. Všechno to začalo s proměnou rodiny ve 20. století. Ve dvacátých letech seděla ideální rodina při večeři kolem stolu, povídala si a byla ve vizuálním kontaktu. Ve čtyřicátých letech, poté co přibyl do jádra rodiny radiopřijímač, rodina poslouchala vysílání a méně si povídala, ale stále byla ve vizuálním kontaktu. Od šedesátých let se vlivem televize nemohli vzájemně vidět ani slyšet. Od osmdesátých let už měl každý svůj televizor a nemuseli sedět pohromadě. O to víc si dnes po letech izolace a jednostranného rozhlasového a televizního vysílání komunikaci užíváme, mnohdy s nejbližšími příbuznými, aniž o tom víme. Častá situace rodinného domku, kde spolu žije rodina, která na sebe narazí spíše v online hře nebo na chatu a je překvapena setkáním tváří v tvář, kopíruje setkání obou hlavních postav z filmu, které je v tomto směru symbolické. Travolta pochválí Washingtonovu výšku a utrousí, že dobře vypadá. Tuto dychtivost po nepřetržité komunikaci posiluje vedle spojení s vlaky metra přes obrovskou tabuli v dispečerském středisku také videochat dívky s uneseným chlapcem a hlavně pohozený počítač, který všudypřítomnost komunikačních médií ke škodě zločinců stvrdí, neboť zákonné složky je vidí a vědí, jak vypadají – a oni ztratili tvář tím, že ji získali. () (méně) (více)

Galerie (45)

Zajímavosti (24)

  • Ryder (John Travolta) ve filmu řekne, že pochází z New Jersey. Z New Jersey pochází i jeho představitel John Travolta. (AlfaNumerO)
  • Rooseveltův tunel, který Ryder (John Travolta) využil k útěku z metra, je součástí mýtycké tajné dráhy 61 (track 61). Dráha spojuje vlakové nádraží Grand Central Terminal a pětihvězdičkový hotel Waldorf Astoria a zařizuje tak přejezd mezi oběma budovami. Nejprve jej údajně využíval generál John J. Pershing a později prezident Franklin Delano Roosevelt, aby skryl fakt, že je na invalidním vozíku. Stanice pod hotelem Waldorf ale není nijak vyzdobená, jak tomu je ve filmu. Je zde provizorní nástupiště, ke kterému přijel vlak s obrněným vagonem a výtahem se poté dostalo do iteriéru hotelu. Touto cestou Roosvelt do hotelu alespoň jednou opravdu cestoval, jinak ale o trati 61 panuje více mýtů než faktů. Původně totiž tato trať sloužila parní elektrárně, která stávala na 49. ulici, poté se k jejímu užívání přidal i hotel Waldorf Astoria. Také se mnělo za to, že dlouhá léta na koleji pod hotelem stál i „ten“ obrněný vagón, který ovšem po jeho vyvezení z podzemí a odvezení do muzea neskrývá nic jeného než pouhý fakt, že je to nástrojový vůz (MNCX #002) pro železniční jeřáb (GCT-1). (Maulincio)

Související novinky

R.I.P. Tony Scott (1944 – 2012)

R.I.P. Tony Scott (1944 – 2012)

20.08.2012

V neděli 19. srpna zhruba ve 12:30 režisér Tony Scott „bez zaváhání“ skočil z mostu Vincenta Thomase v San Pedru. Skok byl smrtelný. V Scottově kanceláři byl posléze nalezen dopis na rozloučenou,… (více)

Hvězdné nábory i útěky

Hvězdné nábory i útěky

19.07.2009

Máme pro vás spoustu castingových novinek, tak se nezdržujme úvodními řečmi a přejděme rovnou k věci. Robert De Niro si prý zahraje v Rodriguezově krváku Machete, jehož natáčení startuje už 29.… (více)

Tony Scott chce opravdové gangstery

Tony Scott chce opravdové gangstery

07.06.2009

Kam? K sobě domů asi ne. Ale do svého remaku drsňárny Waltera Hilla The Warriors rozhodně ano. Na filmu už prý intenzivně pracuje a v rámci příprav se osobně setkal s představiteli všech… (více)

Nezastavitelný Tony Scott

Nezastavitelný Tony Scott

31.03.2009

Tentokrát doslova. Ridleyho mladší brácha a pořád jeden z nejlepších akčních režisérů na planetě natočí pro 20th Century Fox thriller Unstoppable. Možná si vzpomenete, že film původně dostal na… (více)

Reklama

Reklama