Reklama

Reklama

Posvátná relikvie, jejíž moc může změnit celý svět. Richard Burton jako římský tribun, jehož osud navždy ovlivní Kristovo roucho... Hlavním hrdinou příběhu je římský tribun Marcellus Gallio v podání hvězdného Richarda Burtona, který byl za svůj heroický výkon nominován na Oscara. Marcellus se po dlouhých letech shledává se svou milovanou dívkou Dianou (Jean Simmonsová), o jejíž přízeň se však uchází i mocný následovník římského trůnu Caligula. Troufalý Marcellus je za trest vyslán k římskému vojsku do Jeruzaléma, na cestě za jistou smrtí ho doprovází jeho věrný otrok Demetrius (Victor Mature). Dcera mocného římského senátora Diana nakonec dosáhne u císaře Tiberia jeho osvobození, před návratem ale musí vykonat svou poslední povinnost – popravit v zapomenuté provincii fanatika Ježíše Krista. Marcellovi ulpí na rukou krev Božího syna, který svým věrným následovníkům na světě zanechá své slovo a vzácnou relikvii v podobě roucha, které oplývá nepředstavitelnou mocí. Posvátné roucho oblékne nic netušící Marcellus, navždy tím změní nejen svůj život, ale osud celého lidstva... Širokoúhlý formát představoval pro hollywoodská studia v 50. letech 20. století nejmocnější zbraň, jak čelit drtivému nástupu televize. Soutěžilo mezi sebou několik nekompatibilních technologií, jedním z nejpopulárnějších systémů se nakonec stal CinemaScope z dílny společnosti Twentieth Century-Fox. CinemaScope byl proti konkurenčním projektům relativně levný, technicky jednoduchý a používal tradiční 35mm filmový pás. První snímek natočený v tomto formátu byl uveden v roce 1953, jednalo se o velkolepý historický epos Roucho podle románu Lloyda C. Douglase. Děj se odehrává za vlády římských císařů Tiberia a Caliguly v době počátků křesťanství a rozvíjí fiktivní příběh kolem posvátného roucha Ježíše Krista. Davové scény, kolosální bitvy a nákladné dekorace daly dokonale vyniknout novým možnostem širokoúhlého obrazu. Za výpravu a kostýmy byl snímek ostatně po zásluze vyznamenán Oscary. Divácký i finanční úspěch spektakulárního historického eposu předznamenal rozkvět tohoto oblíbeného hollywoodského žánru, který vyvrcholil v 60. letech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Co do velkoleposti výpravy zcela v intencích tehdejších antických eposů. Co se samotného příběhu týče, tak ani ten se neliší od křesťanských agitek typu Ben Hur či Quo Vadis. Jediný rozdíl je v tom, že tento příběh je celkově naivnější a abych tak řekl duchem výrazně chudší, což do jisté míry něco vypovídá i o knižní předloze. Vedle již zmíněné výpravy potěší mladý Richard Burton. 50% ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Hlavne buď Riman a buď čestný muž. Nikomu nedôveruj, iba sebe a spi s mečom po boku..." Taký typický zástupca hollywoodskych veľkofilmov, aké sa v tých časoch vo veľkom točili. Tento zaujme mladým R. Burtonom a sympatickou Jean Simmonsovou, no hlavne svojou výpravnosťou a veľkými davovými scénami, na ktoré dnes nemá nikto peniaze. Príbeh je pomerne zaujímavý, no s pribúdajúcimi minútami jeho atraktivita klesala, čo je trochu škoda, pretože sa rozbiehal veľmi slušne. Prikláňam sa k slabším štyrom hviezdam. 70%. ()

Reklama

otík 

všechny recenze uživatele

Pro dnešního diváka příliš strnulé a statické, poutavé možná pouze pro věřící díky tématu ukřižování Ježíše Krista. Na druhou stranu konečně v České televizi po 70ti letech jsme měli možnost vidět film, který na dlouhou dobu určil směr velkofilmů. Druhá polovina filmu určitě lepší než druhá. Zajímavé vidět, stačilo jednou. ()

vydumnica 

všechny recenze uživatele

Veľmi pekný film a vhodný na veľkonočné obdobie. Kulisy a kostýmy krásne, myšlienky hodnotné a spracovanie na tie roky veľmi dobré, ale nie až také dobré ako Ben Hur. Marcellus Gallio: Láska je jako víno. Doušek nikomu neublíží, ale vyprázdnit celou láhev přivodí bolehlav. 80% [poznámka pre mňa: Jean Simmons (Diana) - Vtáky v tŕní (Fiona) To by som nikdy neuhádla]. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zřejmě si po úspěchu, který mělo MGM s Quo vadis, v 20th Century Fox řekli, že by film s podobnou tématikou (rozuměj křesťanskou) mohli zkusit taky... Vybrali si pro zfilmování stejnojmenný román Lloyda C. Douglase Roucho. A i dále se pustili stejnou cestou jako Quo vadis - apoštol Petr, charismatický římský voják, bláznivý císař a krásná dívka, která tentokrát není polská rukojmí ale vznešená Římanka... Jenže všechno bylo zkrátka horší. Předlohou počinaje, přes peníze, které byly do filmu investovány; přes Richarda Burtona, který svého Marcella Gallia nejen že podstatně hůře zahrál, ani svým vzhledem se Marcu Vinitiovi Roberta Taylora ani nepřiblížil (a to byl Burton skoro o 15 let mladší než Taylor - sic); představitel Calliguly měl do Nerona Petera Ustinova taky ještě cca parník a tak bych mohla pokračovat, až k celkové patetičnosti a přílišné melodramatičnosti filmu (když zahřmělo zrovna, když se Demetriovi představoval jeden z litujících Ježíšových učedníků, měla jsem fakt dost). Historickou věrohodnost snímku raději vynechám, škoda času, Tiberiova dávno mrtvá manželka Iulia v roce 30 na Capri, hovoří za vše. Konec si vypůjčili pro změnu ze staršího filmu Ve znamení kříže (1932). Ale přesto to nebylo zas až tak špatné, jak by se z mého komentáře mohlo zdát ;-)) necelých 70%. ()

Galerie (101)

Zajímavosti (21)

  • The Robe byl první film, který byl představen v anamorfickém systému Cinemascope s poměrem stran obrazu 2,66:1 (premiéra proběhla dne 16. 9. 1953). (Trainspotter)
  • Najlepšie zarábajúci americký film z roku 1953. (Arsenal83)
  • Richard Burton nenávidel natáčanie filmu natoľko, že odmietol zmluvu s 20th Century Fox. Bol ohromený, keď dostal nomináciu na Oscara po tom, čo kritici takmer všeobecne označili jeho výkon za „drevený“. Napriek tomu Burton nakrútil vo Foxe viac filmov ako v akomkoľvek inom štúdiu. (Arsenal83)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno