Reklama

Reklama

Posvátná relikvie, jejíž moc může změnit celý svět. Richard Burton jako římský tribun, jehož osud navždy ovlivní Kristovo roucho... Hlavním hrdinou příběhu je římský tribun Marcellus Gallio v podání hvězdného Richarda Burtona, který byl za svůj heroický výkon nominován na Oscara. Marcellus se po dlouhých letech shledává se svou milovanou dívkou Dianou (Jean Simmonsová), o jejíž přízeň se však uchází i mocný následovník římského trůnu Caligula. Troufalý Marcellus je za trest vyslán k římskému vojsku do Jeruzaléma, na cestě za jistou smrtí ho doprovází jeho věrný otrok Demetrius (Victor Mature). Dcera mocného římského senátora Diana nakonec dosáhne u císaře Tiberia jeho osvobození, před návratem ale musí vykonat svou poslední povinnost – popravit v zapomenuté provincii fanatika Ježíše Krista. Marcellovi ulpí na rukou krev Božího syna, který svým věrným následovníkům na světě zanechá své slovo a vzácnou relikvii v podobě roucha, které oplývá nepředstavitelnou mocí. Posvátné roucho oblékne nic netušící Marcellus, navždy tím změní nejen svůj život, ale osud celého lidstva... Širokoúhlý formát představoval pro hollywoodská studia v 50. letech 20. století nejmocnější zbraň, jak čelit drtivému nástupu televize. Soutěžilo mezi sebou několik nekompatibilních technologií, jedním z nejpopulárnějších systémů se nakonec stal CinemaScope z dílny společnosti Twentieth Century-Fox. CinemaScope byl proti konkurenčním projektům relativně levný, technicky jednoduchý a používal tradiční 35mm filmový pás. První snímek natočený v tomto formátu byl uveden v roce 1953, jednalo se o velkolepý historický epos Roucho podle románu Lloyda C. Douglase. Děj se odehrává za vlády římských císařů Tiberia a Caliguly v době počátků křesťanství a rozvíjí fiktivní příběh kolem posvátného roucha Ježíše Krista. Davové scény, kolosální bitvy a nákladné dekorace daly dokonale vyniknout novým možnostem širokoúhlého obrazu. Za výpravu a kostýmy byl snímek ostatně po zásluze vyznamenán Oscary. Divácký i finanční úspěch spektakulárního historického eposu předznamenal rozkvět tohoto oblíbeného hollywoodského žánru, který vyvrcholil v 60. letech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Burton celý život ateista, nenávidel tento film a svoju rolu, pričom tu ho označili za hereckého "dreváka", ale za peniaze sa aspoň na plátne obrátil. Film je dobrý, ale podľa mňa zapadne medzi filmy podobného typu ako Ben Hur, Quo Vadis a pod. Nezdá sa mi výnimočný a prvá polovica je jasne lepšia než druhá. Kostýmy si zaslúžia osobitnú pozornosť. Niektorým sa film nemusí páčiť kvôli kresťanstvu, ale hodnotiť treba filmy, nie náboženstvo. Film obsahuje niekoľko hitorických chýb, vrátane toho, že prenasledovanie kresťanov v tej dobe ešte nebolo. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sandálová dráma presne v štýle tvorby päťdesiatych rokov, čiže ak ste ich zopár videli, nič nové neuvidíte. Rúcho je ale zaujímavé tým, že rozpráva onen najväčší príbeh všetkých čias z pohľadu Ríma, konkrétne cez postavu Marcellusa Gallia. Rúcho však nie je až taký významný dejotvorný prvok, ako by ste si mohli vopred myslieť a akým by podľa mňa aj mal byť. Väčšinu stopáže tvoria dialógy v interiéroch, ale aj exteriéroch, a s viditeľne domaľovaným pozadím. Z môjho pohľadu niet poriadne čo kritizovať, ani poriadne čo chváliť, dostal som presne to, čo som aj čakal. Okrem jedného súboju tu nie je žiadna akcia a finálna "odchodová" scéna zubu času rozhodne neodolala. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

To si takhle jako mocný Říman ukřižujete jednoho fanatika v zapadlé provincii a hned vám kvůli části jeho šatníku začne strašit ve věži. To je znamení, že je čas ke změně. Při pohledu na ztepilého pobočníka Demetria by se nabízelo, že orientace, ale tady půjde o víru. Odpusťte mu, neboť nevěděl, co činí.. Pionýr technologie Cinemascope je i přes pár hluchých míst docela poutavou pohádkou, která zaujme podobností mladého Burtona na Franca Nera, skrýváním tváře tesaře z Galileje či vzletným finále, kdy se přes encefalitického trotla odchází vstříc království nebeské.. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zřejmě si po úspěchu, který mělo MGM s Quo vadis, v 20th Century Fox řekli, že by film s podobnou tématikou (rozuměj křesťanskou) mohli zkusit taky... Vybrali si pro zfilmování stejnojmenný román Lloyda C. Douglase Roucho. A i dále se pustili stejnou cestou jako Quo vadis - apoštol Petr, charismatický římský voják, bláznivý císař a krásná dívka, která tentokrát není polská rukojmí ale vznešená Římanka... Jenže všechno bylo zkrátka horší. Předlohou počinaje, přes peníze, které byly do filmu investovány; přes Richarda Burtona, který svého Marcella Gallia nejen že podstatně hůře zahrál, ani svým vzhledem se Marcu Vinitiovi Roberta Taylora ani nepřiblížil (a to byl Burton skoro o 15 let mladší než Taylor - sic); představitel Calliguly měl do Nerona Petera Ustinova taky ještě cca parník a tak bych mohla pokračovat, až k celkové patetičnosti a přílišné melodramatičnosti filmu (když zahřmělo zrovna, když se Demetriovi představoval jeden z litujících Ježíšových učedníků, měla jsem fakt dost). Historickou věrohodnost snímku raději vynechám, škoda času, Tiberiova dávno mrtvá manželka Iulia v roce 30 na Capri, hovoří za vše. Konec si vypůjčili pro změnu ze staršího filmu Ve znamení kříže (1932). Ale přesto to nebylo zas až tak špatné, jak by se z mého komentáře mohlo zdát ;-)) necelých 70%. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Hlavne buď Riman a buď čestný muž. Nikomu nedôveruj, iba sebe a spi s mečom po boku..." Taký typický zástupca hollywoodskych veľkofilmov, aké sa v tých časoch vo veľkom točili. Tento zaujme mladým R. Burtonom a sympatickou Jean Simmonsovou, no hlavne svojou výpravnosťou a veľkými davovými scénami, na ktoré dnes nemá nikto peniaze. Príbeh je pomerne zaujímavý, no s pribúdajúcimi minútami jeho atraktivita klesala, čo je trochu škoda, pretože sa rozbiehal veľmi slušne. Prikláňam sa k slabším štyrom hviezdam. 70%. ()

Galerie (101)

Zajímavosti (21)

  • Princip technologie Cinemascope spočívá v tom, že se šířka záběru při natáčení zdvojnásobí přidáním zakřivené čočky. Při promítání se tento efekt projeví tak, že poměr výšky a šířky obrazu je 3x7 místo dosud obvyklého 3x4. Společnost 20th Century Fox, která Cinemascope uvedla, nabízí výrazné rozšíření promítací plochy, na níž obzvláště masové scény získají na působivosti. Cinemascope předběhl svou technologií Cineramu velkou podporou studií pro svou jednoduchost a nenáročnost. (Karlos80)
  • Film bol propagovaný ako „moderný zázrak, ktorý si pozriete bez okuliarov,“ čo je reklama na vtedajšie 3D filmy. (Arsenal83)

Reklama

Reklama