Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 479)
Je to velké, je to naštvané, má to chuť ničit a musíte si na to počkat dobrých dvacet minut. Dvacet minut otravného seznamování s hrdiny, kteří stejně nejsou zajímaví a svými sklony k sentimentalitě si v katastrofické části vyloženě říkají o zašlápnutí. Přesto oceňuji, že na těchto úvodních dvacet minut tvůrci nerezignovali a dali tak vyniknout onomu zlomovému okamžiku, kdy se další utahaná párty mění v boj o přežití. Právě okamžiky bezprostředně následující „útoku“ jsou nejpůsobivější. Nikdo neví, „co se to doprdele děje“, lidi jímá panika, většina neorganizovaně vybíhá do ulic, někteří organizovaně rabují obchody, a ozbrojené složky se snaží zjednat pořádek. Následná sebevražedná výprava je v pořádku, pokud hned zkraje pominete fakt, že takhle by se nejspíš žádný rozumný člověk nikdy nezachoval (jestli stále věříte v čistou, nesobeckou duši a pravou lásku, máte můj hluboký obdiv). Zápletka tak jako tak není důležitá, forma žere obsah. Faktory nějak zásadně narušující dokumentární dojem, nejsou přítomné. Bez dokonalého ozvučení by spousta scén budila smích a závěrečné titulky… když už jsem stvořil dílo, za které se nestydím, tak se pod něj taky podepíšu, ne? Zatím jsem neviděl věrohodnější záznam fikce (ultralaciná Záhada Blair Witch není tak atraktivní z jediného prostého důvodu – málokdo by na YouTube dal před autentickým záznamem vymazání Manhattanu z povrchu zemského přednost bloudění skupinky nesympatických studentů řáholeckým lesíkem). Natáčeno standardním způsobem, je Monstrum (pravý opak „Top Secret“ názvu Coverfield) prachobyčejným sci-fi blábolem ve stylu Emmerichovy Godzilly, neznamená to však, že by bylo fajn, kdyby následovala tsunami napodobitelů, přesvědčených, že oni to zvládnou taky, vždyť na tom nic není. V žádném případě. Monstrum funguje tak trochu silou vůle a masivní reklamní kampaně a třebaže mu v rámci mantinelů vytyčených žánrem a zvolenou formou nelze nic vytknout, cesta, již se ubírá, by naráz nezvládla větší zátěž. Možná za nějakých deset let… . 80% Zajímavé komentáře: pshimi, Jhershaw, dezorz, Ferelen, Vodny, ing.Frosty ()
Novodobý trhák, který nezapře své novátorsky založené a invenční tvůrce. Provařený námět totiž může fungovat skoro pořád, jen je třeba zvolit neotřelý přístup. Kdyby monstrum opravdu drtilo New York, vypadala by taková apokalypsa přesně takhle. Intenzivní, napínavé a inteligentní. Typický Abrams. 90% ()
V Monstru nelze vysledovat tradiční filmový vodítka, jelikož je dělaný výhradně přes jednu (handy) kameru a film se musel vypořádat s nemožností střihu. Nejzajímavější je ovšem problematika týkající se postav. Ty jako by vás mezi sebe nechtěly vpustit, jde o metrosexuály, extroverty na hranici sympatičnosti a sexy holky. Slouží hlavně pro pohled. Což byl záměr. Autoři filmu nechtějí, abyste byli jednou z postav filmu, ale abyste se stali další postavou, prostě sami sebou a mohli si příběh prožít na vlastní pěst. Už nemusíte být Cruisem z Války světů či Owenem z Potomků lidí. Tenhle koncept potlačené identifikace je velice důmyslný a ze všeho nejvíce se blíží počítačovým hrám. Anoncuje věk virtuální reality. Navíc nechává tvůrcům volné pole působnosti a je na nich, zda chtějí zakončit děj šťastně, nebo nešťastně. Můžou klidně všechny postavy vybít, protože o ně vůbec nejde, podstatný je „osud" diváka. Monstrum je dokonce natolik výtečné, že by vůbec nemuselo přepínat do dramatu, ale klidně se mohlo dovalit do konce na vlně romantiky a pokračovat v party ze začátku. ()
Ukázka neefektního efektu. Po většinu krátké stopáže filmu jsem měl pocit, že jsem svědkem realizace typicky řídkého scénáře katastrofického filmu, který byl chytře obalen vytříbenými technickými prostředky a naservírován publiku za syrova. To bohužel nic nemění na tom, že pod syrovým obalem je „Monstrum“ propečené, místy až spálené. Vlastně i na technické provedení je nutno hledět v kontextu doby – stačí se podívat, do jaké míry dominuje ruční kamera např. současným americkým seriálům. Z tohoto pohledu podržel producent J. J. Abrams dokonale prst na tepu doby a předložil publiku snímek s povědomým vzhledem a obsahem, který plně vyhovuje současné posedlosti pocitem ohrožení. Bohužel „Monstrum“ není víc než obal a i ten obal hraje pouze na první signální. Tenhle film je pouze obraz a zvuk. Mizerné postavy, afektovaní herci, žádný obsah. Ačkoli se jedná o bezesporu kvalitní žánrovou záležitost, způsob, jakým z filmu prosvítá jeho ledabyle zakrytá konvenčnost, mě zklamal. Navzdory skromným očekáváním... [6/10] ()
Hahaha..co to mělo být a hlavně o čem? A co na tom všichni vidíte tak úžasného, proboha.!? Prachobyčejná předvídatelná monster-movie vykrádačka, která by alespoň v počátku v červených barvách rozhodně být neměla! Překousněte prvních dvacet ne-scifi minut ve stylu spíše teenagerovské komedie, nesympatiké neherce, výpadky obrazu a zvuku, doslova debilní český překlad, kde jsem slyšel stále jen jeden hlas, a pak vás čeká teprve ta pravá jízda:-) Hořící Manhattan, živá obluda - něco na způsob Godzilly, Gappy aj. Dokumentárně pojatý snímek, hodně autentický a realistický, všude chaos, pobíhající lidé z místa na místo jako nějací prdlouši, nekončící zmatek, běsnění a strach, to vše točeno neuroticky roztřesenou ruční kamerou, která tu na mě neudělala, bohužel, dojem..Spíš se mi motala palice a bylo mi blivno..Zvláštní uznání pak u mě dostala především zastavená pasáž v čase 1:04 (helikoptéra po zásahu Monstra). Jsem si říkal, že se snad kousl film:-) K evidentně smrtelnému zranění Beth (železná tyč procházející hrudním košem v oblasti horní části srdce a současně i levou plící) a jejímu veselému skotačení mezi padajícími troskami se snad ani nemá cenu vyjadřovat, tady se musí tvůrci filmu zřejmě červenat. Film je hodně ukecaný a pořád se něco děje..ale? Nakonec skončí tak, jak skončí, tedy úplně nečekaně s velkým otazníkem a s mnoha nezodpovězenými otázkami. Prostě jednoduše alternativní konec. Bude pokračování, co myslíte? A já se ptám: mají amící potřebu točit stále něco, co už tu kolikrát předtím bylo a kolikrát ještě bude? Takže za co ty dvě, a to ještě z odřenýma ušima? Zvukové efekty, trikové scény, možná celková vizualizace.? To je tak všechno, ničím víc mě film nezaujal..Mrazení jsem rozhodně neměl ani emoce se nedostavily. Čekal jsem víc, víc nepřišlo, tak jsem nakonec byl jednoduše zklamán, ale to je tou mylnou reklamou a tím, jak se stále něco vyzdvihuje do nebes ještě před premiérou. Že, páni distributoři aj.?..Možná to také na poprvé nevyšlo a časem třeba úplně přehodnotím a změním svůj názor, kdo ví? Ale stále u mne platí to, že tento druh filmů prostě nemusím ani ho nevyhledávám..Totéž jako u Blair Witch, kterého si však cením o trochu víc. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- J.J. Abrams přišel na nápad, vedoucí k filmu, v Japonsku, při návštěvě hračkářství se svými dětmi. Při pohledu na figurky Godzilly si totiž uvědomil, že Amerika nemá žádné pořádné vlastní monstrum. Chtěl vytvořit prototyp monstra, která by nebylo tak "sladké" jako King Kong, který je podle něj v podstatě plyšák. Díky jednoduché stylizaci s digitální kamerou ve stylu Záhady Blair Witch (1999), a také díky málo známým hercům, byl rozpočet filmu pouhých 30 milionů dolarů. (duklak2)
- Tajemný hlas z vysílačky na konci titulků patří režisérovi Mattu Reevesovi. (HellFire)
- Číslo 47 je pro J.J. Abramse nějakým způsobem přitažlivé. Použil jej v seriálu Alias (od r. 2001), kde hraje důležitou roli jako stránka Rambaldiho rukopisu. V Monstru je pak Central Park označován jako oblast US-447... a nakonec při výšlapu na mrakodrap zabírá kamera mimo jiné 47. patro. (HellFire)
Reklama