Režie:
David YatesScénář:
Steve KlovesKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Carolyn Pickles, Jason Isaacs, Bill Nighy, Bonnie Wright (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Dlouho obávaná válka se zlem začala, Voldemortovi Smrtijedi kontrolují ministerstvo kouzel i Bradavice a zatýkají všechny, kdo by se jim chtěli postavit. Harry a jeho přátelé mají před sebou těžký úkol, chtějí najít a zničit tajemství Voldemortovy nesmrtelnosti - viteály. Při pátrání po nich nejsou nikde v bezpečí, proto se každý den přesunují a stanují v lese. Jejich samota vyústí v hádky podporované temnou mocí viteálu. Ron pak své přátele opouští. Ne na dlouho, brzy si uvědomí sílu přátelství a začne své kamarády hledat. Společně jsou poté úspěšní a jeden viteál se jim podaří zničit. Opět sjednocené trio se vydává navštívit otce Lenky Láskorádové. Od něho se dozvídají o Relikviích smrti - neporazitelné kouzelné hůlce, kameni schopném vzkřísit mrtvé a neviditelném plášti, který shodou okolností Harry již sedm let vlastní. A tato hůlka je to, co Voldemort hledá, jako pojistku proti Harrymu... (TV Nova)
(více)Videa (17)
Recenze (1 969)
Jsem velmi překvapena. Film skončil dřív, než se tam něco dějotvorného stalo, o věcech se hovoří, místo aby se ukazovaly, a používání herců je pro nuly, my to zvládneme s týnejdžery. Dejme tomu, že odpad bude takové provizorium, než si promyslím, co si o tom filmu vlastně myslím. Milý Ježíšku, dej, ať nikdy nenapíšu knihu, kterou by se někdo rozhodl adaptovat jako film pro mládež. ()
S odstupem času mám definitivně jasno. První část Relikvie smrti je druhým nejlepším filmem série po Vězni z Azkabanu. Pro nečtenáře je to sice znovu až překvapivě zkratkovité a rychlé nástupy na scénu některých postav jsou až úsměvné, ale díky Desplatovi se snímek může opřít o parádní soundtrack. Komorní pasáž putování ústřední trojice je slušně vyhrocená, dusnou atmosférou se velmi přibližuje knize a hlavně se v závěru ukáže Dobby. Tentokrát už jako největší frajer a finále na pláži je díky němu tou nejemocionálnější scénou z celé série filmů. Vzhledem k tomu, co se stalo, ale hlavně ještě stane, by možná nemělo být, ale Yates to do diváků nejvíce napálil právě tady. ()
První částí posledního dílu (ehm) pro mě přestává být z estetického hlediska zajímavé dobrodružství obrýleného kouzelníka a za pozornost stojí již jen jako fenomén, který na místo toho, aby cílil na nejširší diváckou skupinu, se zaměřuje na fandovskou základnu. Umocnilo se to, co mě tolik iritovalo na šestce - není o čem vyprávět (a když se o to film snaží, selhává), zatímco styl se snaží diváka přesvědčit, že o něco zásadního jde. Charakteristické znaky blockbusteru nahradil fanouškovský diskurz. Nejen že je sedmička až otrocky věrná předloze (a invence v podobě taneční scény působí nepatřičně), ale zároveň postavy přebírají rétoriku hard-core fandů (testujeme navzájem své znalosti kvízovými dotazy, popř. počítáme s tím, že víme, kde je kdo a co je co, ačkoliv tomu bylo předtím ve filmových adaptacích věnováno minimum prostoru a zde mají klíčové prvky i postavy pouhou úlohu nezbytného zjevení se). Ačkoliv jsem dostatečně obeznámen, abych se neztrácel, nebaví mě to. A nejotravnější mi přijde příklon k fan-fiction, kdy nejde o hledání viteálů a přípravu na souboj s Vy-víte-kým, kdy by se vyprávění posunovalo dopředu, ale naopak stojí na místě a nirmá se v pocitech postav, které na místo záchrany světa a svého života řeší milostné trable. Potíž je v tom, že ústup epiky na úkor lyriky selhává proto, že vyprávění ve své "omezenosti" na titulního hrdinu jednak umísťuje úmrtí vedlejších postav mimo hlavní dění, a tak emoce absentují, a prostředí, které by mělo vykreslovat emoční stav ústřední trojky, je ve svém odkazování se k historickým realiím příliš doslovné a nefunkční. Nepomáhá ani styl, který nijak výrazně nevybočuje z toho, co se stalo normou v rámci blockbusterů let minulých, a tak užití (velkých) detailů pro zvýšení dramatičnosti a rádobyrealisticky trhané akční sekvence jen unavuje. V kině jsem se nedokázal zabavit ani záměrnými nadinterpretacemi (mainstream pracující s vyprázdněnou narací) a podvratným čtením (HP jako vyprávěni o vybojování si heterosexuality, když po Harrym jde Voldemort, který se obklopuje samými muži či butch lesbami a který musel oddělat svou konkurenci v podobě staré buzny Brumbála). Ne, ono je to o síle kamarádství, toleranci a tak, což musí být v závěru explicitně řečeno jednou z postav, protože divák se sérií možná dospívá, ale cílovka je ve věku, kdy se jí často odkrvuje mozek a krev se navaluje do jiných částí těla. ()
Jednoznačně nejvyspělejší díl celé série. Moc se mně líbilo, že podstatná část filmu je zaměřena na vztah tří hlavních postav a vše ostatní šlo stranou. Snad poprvé za celou sérii jsem měl pocit že sleduju lidský bytosti, reagující na vývoj událostí podle svých pocitů a emocí. Ohromně příjemně jsem překvapen z Ruperta Grinta, celou serii jsem si ho moc nevšímal a spíš jsem na něj žárlil, že se šmrdolí kolem Hermošky a já ne. I tady to ze začátku vypadalo, že jediný jeho výkon bude to, že se bude zamilovaně dívat na Lady Hermy, ale v druhý půlce se to všechno změnilo a bylo to právě Rupert kdo v čele hereckýho peletonu přitáhnul heráčka před brány finále. Další kdo mně příjemně potěšil po všech stránkách je samozřejmě slečna Emča má v sobě obrovský charisma a když je v záběru, prakticky nedokážu posunout oči jinam. Co se Harryho týče tak je mě líto. Daniel je neskutečně topornej a dřevěnej, prostě on ve svým poheldu nemá emoce jako Rupert, což by nevadilo, kdyby měl alespoň herecký projev jako Emína, ale bohužel. On tam protě jen chodí a bloumá a skáče jak Hermoška píská, to je taky král kouzelníků na hovno. Kdyby byl Voldemort co k čemu a nevypadal jako prasopes po dvaceti pivech, tak už Harryho prdelka dávno poznává středověk od bandy zfetovanej kouzelníků. Celkově je film nesmírně dynamickej, jen je obrovská škoda, že má v kinech 15ti minutovou přestávku, co to je za prasárnu? Prej kvůli pohodlí diváků? To je jako kdybych šukal a v nejlepším mně holka oznámila, že kvůli mému pohodlí jde vyměnit prostěradlo. Do hodnocení tuhle prasárnu sice nepočítám, protože za ní nikdo z tvůrců nemůže, ale na mém prožitku se to dost silně podepsalo. Jinak přemýšlím co bych vytknul, ale není moc co. Honička v leze vynikající, Hermionino vymazávání dojemný, návštěva na hřbitově temná, útěk od soudu napínavý, povídka o třech bratřích přenádherná a vizuálně nezapomenutelná. Možná bych dal větší prostor tématu fašizující se Bradavice, ale třeba se ještě dočkám. Dokonale strhující podíváná. ()
Nevím, jestli tohle má být fantasy poklona Satanskému tangu, ale faktem je, že kdyby se vyházely všechny záběry, kde se postavy bezcílně trmácejí nebo oduševněle hledí do blba, zbylo by z toho tak 30 minut filmu, který by ještě navíc měl dost problém obhájit svůj smysl. Celá potterovská série se na stříbrném plátně stala od jisté doby nesnesitelně natahovanou a neinvenční podívanou, které jako sláma z bot kouká účelové vršení nesmyslných odboček a vytváření odéru soap opery. Přitom i z hlediska prokreslení postav je to nebohé a utrmácené, bez jiskry a čehokoli, co by člověka, který se na to nedívá jako na předraženou ilustraci knihy, udrželo v pozoru. Vysloveně zbytečný, nudný a troufám si napsat i hloupý půl-díl. ()
Galerie (437)
Zajímavosti (79)
- Poté, co na Ministerstvo kouzel nastoupil druhý nový ministr Pius Břichnáč (Guy Henry), změnil zlatou sochu uprostřed fontány v atriu ministerstva na šedý sloup. Ten znázorňuje moc a diktaturu a je na něm vyobrazeno, jak drtí těla mudlů. Na sobě měl napsáno motto "V kouzlech je síla", které mělo v mudlech vyvolat strach. (Boucek)
- Návštěvnost katedrály v Gloucesteru se údajně během prvního desetiletí 21. století prudce vyšplhala ze 192 000 na více než 290 000 turistů ročně, opatství Lacock zaznamenalo dokonce dvojnásobný nárůst. (hippyman)
- Není možné, aby Harry (Daniel Radcliffe) a Hermiona (Emma Watson) tančili ve stanu na píseň „O'Children“ od Nicka Cavea, protože děj se odehrává v roce 1998, avšak skladba byla vydána až v roce 2004. (ČSFD)
Reklama