Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
Rohn SchmidtHudba:
Mark IshamHrají:
Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones, William Sadler, Jeffrey DeMunn, Frances Sternhagen, Nathan Gamble, Alexa Davalos (více)Obsahy(2)
Režisér a scénárista Frank Darabont, známý především filmovým zpracováním románů Stephena Kinga Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle divákům nyní představí další zpracování povídky Mistra hororů. Výtvarník David Drayton (Thomas Jane) se společně se svým synem Billym (Nathan Gamble) a nepříjemným sousedem Nortonem (Andre Braugher) ráno po neobvykle silné bouři vydávají do nedalekého městečka nakoupit zásoby. Krátce po jejich příjezdu supermarket obklopí hustá a tajuplná mlha, která, jak se zdá, v sobě ukrývá cosi vražedného a děsivého… Ještě větší zlo se ale ukrývá v duších obyčejných lidí, kteří jsou postaveni tváří v tvář zoufalé situaci. Hrůza se pozvolna ale jistě prodírá na povrch... (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (1 902)
Asi nebudu tak troufalá, abych tvrdila, že je tohle dílo nezfilmovatelné, ale s klidem můžu říct, že mně tenhle způsob zpracování Kinga naprosto nesedl. Když přesné popisy chování lidí ve vyhrocených situacích čtete, je to maximálně uvěřitelné, protože to zařídí suverenita autora a vaše představivost. Příchod takovéto látky na plátno a vybrání jednoho obličeje, jednoho způsobu pojetí a jedné jediné konkrétnosti z nekonečného množství variant už autorská suverenita nezachrání - už třeba jenom proto, že autorů filmu je několik desítek až stovek a nikdy všichni nemůžou být sjednoceni natolik, aby vytvořili dokonale homogenní, neprůstřelné dílo o fikční situaci. Když tak nad tím přemýšlím, tak to trochu zní, jako bych popírala možnost uvěřitelnosti jakéhokoliv filmu, což nemám v úmyslu. Jenom chci vyjádřit svůj pocit ze čtení Kingových věcí kontra sledování filmů podle nich vytvořených. Další věc je, že v případě Mlhy ani tak nemám problém s filosofickým dilematem zfilmovat/nezfilmovat, spíš s tím, že v mých očích na každém rozcestí udělal režisér odbočku špatným směrem. Film podle mého nejvíc chybuje v tom, že není stylově zařazený. A to jsem prosím milovník postmoderního míšení žánrů - tzn. psychologický horor o smyslu života by podle mého vkusu měl být ultimátně dokonalý film. Mlhla nic takového ovšem nedělá, Mlha zmateně kličkuje, půjčuje si od každého něco, ale dohromady nefunguje. Herecký přístup k postavám mi nevyhovuje - americký hrdina, bezpáteřní zbabělec, osvícená fanatička, všichni mi lezli na nervy, i když při slovním popisu znějí tak zajímavě. A možná už bych se mohla zastavit, už tak jsem toho napsala až dost. Po víc než měsíci jsem se ale podívala na nějaký film a tak mám hned touhu svěřovat své názory světu, promiňte mi. ()
Hm... ta blondýna mi byla děsně nesympatická... on mi tam vlastně nikdo do oka nepadl... Nejlepší bylo to zfanatizování davu lidí, jak to krásně jde, že? A ten konec? Tak nějak se ho očekávala, přesně takový. Mr. King se snaží vždycky končit ta trochu šokem, ale tenhle se mi zdál průhledný, mno nic, už se rozednívá a nad vrcholky stromů se rozlézá mlha. A já se vůbec nebojim. Škoda. ()
Čekal jsem hovadinu, ale opak je pravdou. Začnu zápory filmu. Příšery a celé to propojování dimezní šlo mimo mě, ale tak je to horor a na sci-fi složku jsem se tak nějak předem připravil. Pak pár hloupých scén; 1 za všechny bych jmenoval tu s lynčovaným vojákem, který ač několiktrát (a řekl bych že téměř hned smrtelně) bodnutý, ještě stačil řvát na celý obchod, držet se všeho, co se mu pod ruku dostalo a pak venku ještě vyjít skrz mlze; takové scény upřímně nesnáčím a jsem na ně dost alergický. No a potom přejdu ke kladům, kterých je nesporně více. Hustá atmosféra (hustější než samotná mlha), která by se dala krájet, přesně takovou mám v hororu rád, pak výborně gradované napětí a opravdu propracovaná psychologie (chcete-li chraktery) postav, to se tak často v hororu nebo thrilleru nevidí. Co se týče náboženské fanatičky, samozřejmě, že mě neskutečně štvala a poslal bych jí do mlhy hned v prvním záběru, ale do tohoto filmu prostě patří a její přítomnost na nás varovně mává a upozorňuje na nebezpečí vlivu náboženství (pozor, žádný islám) i v dnešní době (zvláště, když na člověka příjde krize, a to nemyslím tu hospodářskou). No a ten konec; to byla fakt síla, nedokážu ani vyjádřit míru emocí, kterou ve mně vyvolal, to klobouk dolů pane Darabonte. Celkově hodnotím sice "pouze" 4*, ale na tento snímek jen tak nezapomenu a vřele ho všem doporučuju. ()
Jestli si nějaký letošní horor zaslouží plné hodnocení, pak tento. Atmosféru to má úžasnou, zvlášť ve druhé polovině by se dala krájet. Potěší i různorodost nestvůr, i když tu nejde jenom o ně, příběh má hlavně velmi silnou dramatickou část. Naprosto vynikající závěr! Víc takových filmů. Darabont si může připsat další Kingovský úspěch. Horror movie of the year ()
Frank Darabont je pojmem, který tentokrát udělal krok do neznáma s další adaptací Kinga. Osobně to považuji za krok správným směrem, kde využil nesporných kvalit předlohy a svého umění natočit velmi zajímavé i jednoduchou látku. Tou v podstatě Hustá mlha je, protože se v ní neodehraje nic extrémně těžkého na pochopení a spíše se neustále točí ve smyčce my jsme uvnitř-venku mlha-něco je v mlze-chce nás to zabít?-co uděláme?. Přístup k filmu je příjemný, protože jako slabý vánek pohladí tvář se snaží Darabont poukázat na klasické a jednoduché principy hororu, které prostě dokážou fungovat. Mlha je pro to skvělý příklad, protože v ní může vše ukazovat bez detailů, z dálky, jen obrysy a dovoluje divákovi představovat si a bát se. To se mu daří na jedničku a atmosféra je přesně taková jaká má být. V ní nepřekvapí ani syrový konec, který dá vzpomenout na jméno autora předlohy a na podobně laděné filmy jako jsou například Lupiči těl (atmosférou a provedením podobné). Možná jen zamrzí nepřítomnost silnějších mrazivých hororových scén, které prostě neměli, kde být. Ohledně herců potěšil velmi příjemně Thomas Jane a svůj vysoký standard a přesvědčivost předvedla Marcia Gay Harden, která umí být velmi přesvědčivou zvěstovatelkou apokalypsy. Nemohu, možná kromě chvilkami pomalejšího tempa a opakování několika myšlenek, chybu na tomto hororu roku, který strká do kapsy i krvavých 30 dnů noci a jen smutně poukazuje na neschopnost českých distributorů přivést kvalitní horor do kin. Škoda, ale od teď se bojím mlhy víc než dříve... Mimochodem existují dvě verze konce filmu, jedna podle knihy a jedna podle Darabonta. Sami se rozhodněte, která vám lépe sedí. PS: pro Shadwella Tento film je jako pohled z okna, za kterým je mlha, vám je 5 let, věříte na monstra a v hlavě máte stále tu nepříjemnou noční můru, která vás děsí každou noc během spaní. A pak ta noční můra ukáže v mlze svůj obrys... ()
Galerie (82)
Zajímavosti (31)
- Frank Darabont chtěl dodat filmu určitý nádech dokumentárnosti, ale zároveň potřeboval i filmový vzhled. Najal tedy kameramanský štáb ze seriálu Policejní odznak (od r. 2002). Mělo to navíc tu výhodu, že tento tým měl zkušenosti s prací pod tlakem časově neúprosného natáčení pro televizi. (DaViD´82)
- Draytonova (Thomas Jane) pracovna je ve skutečnosti ateliér Drewa Struzana, umělce známého především malbou filmových plakátů. Režiséru Darabontovi kromě Mlhy vytvořil plakáty i k předchozím filmům podle Stephena Kinga - Zelená míle (1999) a Vykoupení z věznice Shawshank (1994). (Fenk)
- Po filmu Pavučina snů (2003) se jedná již o druhou roli Thomase Janea (David Drayton) v adaptaci románu Stephena Kinga. (Rimer545)
Reklama