Reklama

Reklama

Konzum

  • Švédsko Surplus: Terrorized Into Being Consumers (více)
Dokumentární / Experimentální
Švédsko, 2003, 51 min

Film reaguje na protesty proti summitu G8 v italském Janově v roce 2001, brzy se ale přesouvá k popisu dnešního světa v širší perspektivě. Metodou často neuvěřitelně rychlého střídání jednotlivých záběrů a témat je demonstrována absurdita a iracionálnost stávajícího systému mnohem lépe a názorněji než většina textů, kterých bylo na toto téma už napsáno bezpočet. Autoři pátrají po kořenech černého bloku – a dávají značný prostor Johnu Zerzanovi, anarcho-primitivistovi, který velmi inteligentně kritizuje průmyslovou civilizaci a konzum, obhajuje násilné protesty jako jediné, které upoutají pozornost... a také tvrdí, že ideální by bylo vrátit se do doby před zemědělstvím a vznikem dělby práce. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (19)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Videoklipový dokument, ktorý je však okrem kritiky konzumu podľa mňa aj kritikou súčasných foriem socializmu. Dnes už poznáme niekoľko alternatív napríklad z hnutia Zeitgeist Venus project, takže slová o návrate k dobe kamennej sú podľa mňa zbytočne prehnané, aj keď si myslím, že človek by v nej vedel byť istým spôsobom šťastný, možno aj viac než dnes. Vo svojej dobe to bol jeden z ojedinelých dokumentov kritizujúci kapitalizmus a konzum, neponúkal alternatívy, niečo pozitívne, proste len ukázal nezmysly tohto sveta, ktoré ho vedú k záhube, dnes ho treba za pravdivosť oceniť, no aj tak to nebol výnimočný dokument. ()

-tHESWINe- odpad!

všechny recenze uživatele

Opravdu dost hrozná zkušenost, jde o patosový dokument bez hlavy a paty, natočený formou videoklipu, který dokola divákovi omílá několik myšlenek, které však nějak nezdůvodňuje ani nevysvětluje. To vše za zvuků rytmické hudby, cinkání peněz a mlácení kladiv. Stačilo zaměnit "nekoukejte na MTV!" za "nekoukejte na tenhle dokument" a efekt by byl dokonalý. Na Amazon k dostání za pouhých $23 ... vy mi, pánové, povídejte něco o konzumu a komerci. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Být to pár samostatných pětiminutových spotů, tak to mohlo snad i zaujmout. Ovšem tenhle pubertální nihilismus v praxi, ve kterém tvůrci na tisíc a jeden týž způsob nechutně propagandistickým způsobem na diváka valí své proklamace, je k nevydržení. Naprosto. Problém Konzumu ovšem vůbec není v tom co říká. Nýbrž v tom jak k uzoufání nudným a naivním způsobem se vám to tvůrci snaží předat. Po deseti minutách už nemají co nabídnout, přesto směle pokračují dále, až dávají zcela zapomenout i na sympatické technické zpracování. Pouze dobře vybraná hudba zabraňuje nejhoršímu - vypnutí ještě před koncem. ()

whack 

všechny recenze uživatele

Kritika globálneho kapitalistického systému, od Ameriky po Kubu. Známy anarcho-primitivistický aktivista John Zerzan hovorí o tom, ako je dnešný systém je sociálne, ekonomicky, aj ekologicky neudržateľný. Dokument je robený zaujímavou experimentálnou formou, páčila sa mi anti-komerčná agitka. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Největší slabinou tohoto dokumentu je, že divák neví, komu tvůrci dokumentu fandí, na které straně barikády stojí, a pak tedy neví, jestli Konzum ohodnotit jako vynikající satiru vysmívající se přehnaným bojovníkům s konzumní společností (co chtějí zničit veškerý majetek na zemi a žít znovu na stromech.. no vážně!) a nebo je to právě naopak natočeno s úmyslem pomoci takovouto společnost vytvořit. Pokud je to to první (v což doufám), pak je to výborný dokument, kterému na síle hodně přidává stylizování do hudebních videoklipů. Tyto zhudebněné pasáže (rýže! fazole!) jsou velmi výmluvné a skvěle načasované, tak, aby byly co nejvtipnější. To se nedá než pochválit. Horší je to, pokud platí ten druhý případ a tvůrci vážně stojí za anarchistickými výroky typu "Zničme všechen majetek a osvoboďme se!" a vážně nás svým dílem vybízejí, abychom šli pálit auta a rozbíjet výlohy. Otevřeně bych se autorů zeptal, a pokud je to takhle, pálení bych začal s tímto filmem... ()

Zajímavosti (3)

  • Tvůrci se schválně snažili napodobit formu reklam ze stanice MTV. (DaViD´82)
  • Natáčelo se přes tři roky v osmi zemích světa. Mimo jiné i při 27. summitu G8 v roce 2001, v Shanghai či v Alangu v Indii. (DaViD´82)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno