Režie:
Antonín KopřivaKamera:
Josef PávekHudba:
Miki JelínekHrají:
Petr Pospíchal, Jana Paulová, Vítězslav Jandák, Zdeňka Sajfertová, Oldřich Navrátil, Ladislav Trojan, Ondřej Vetchý, Dalimil Klapka, Oldřich Velen (více)Obsahy(1)
Budovatelská témata se v 80. letech přetavila do bipolárních mravních dilemat, do nichž se dostávali příliš ctižádostiví jedinci, chtějící za každou cenu vyniknout. Hrdinou je vedoucí demoliční čety, která bourá velké objekty, zpočátku snad i sympatický mladík, jenž však v honbě za kariérou a oceňováním začíná přestupovat hranice, jak se tehdy říkalo, socialistické morálky i zákonnosti. Ocitá se pozvolna v protikladu k zásadám obyčejných, avšak čestných lidí. Vypravěčský nevýrazný, proklamativní snímek je úzce spojen s dobou svého vzniku, stěží v něm nalezneme nadčasovější postřehy. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (25)
Klasická moralitka, která ale trošku balancuje na hraně - hlavní postava se dostává do potíží nejen vlastními "silami" ale i tlakem zvenku. Jana Paulová tu překvapivě hraje takovou divně studenou potvoru, Vítězslav Jandák klasického mastného rozkrádače a šmelináře a Oldřich Navrátil spolu s Ladislavem Trojanem a Ondrou Vetchým solidární kolegy. Hrdina, zdánlivě hodný a poctivý se pomalu stává rozmařilým a nesocialistickým, to samozřejmě neustojí a všechno nemilosrdně spěje k havárii nejen obrazné, ale i konkrétní - při demolici staré haly. ()
Hlavný hrdina si toho nabral hodne, je pyrotechnickým inžinierom, otcom rodiny, fuškárom pre prachatého spolužiaka a ešte po večeroch hráva na klavíri s kapelou v bare blues. K tomu prirátajme celoživotné mindráky z otca a už len čakáme, až sa to všetko čo si nabral na plecia naňho jedného dňa zosype. Film nám priblíži ťažkú prácu deštruktorov, šedú a inú nekalú ekonomiku, neľahké osudy bluesmanov, zdravotných sestier a nechýbajú sťažnosti na zdravotné obtiaže mestských detí. Zaujímavá je aj konštatovanie nemožnosti zarobiť v socialistickom zriadení legálne viac peňazí než poskytuje tabuľkové ohodnotenie a na druhú stranu viac-menej nedotknuteľnosť niektorých, ktorí tak činia. Dobrá atmosféra, dobré herecké výkony, dobrá hudba. Výtečné. ()
Marigold mi prakticky vzal ,,z pera'' vše co jsem chtěl napsat. Pokud jste chtěli v osmdesátkách vypadnou ze stáda museli jste na to mít buď sakra dobré známé, koule a vědět jak v čem chodit a nebo tovnou začít páchat trestnou činnost. Hrdina filmu nemá ani jediné a tak se snaží dopomoci k vysněné chalupě jen tvrdou prací a posléze i přijmutím pokoutné nabídky svého spolužáka Petra, který vede vinárnu a umí se k penězům dostat i jinak. Na této cestě stále více a více odhazuje své morální zásady, odmítá rady svých přátel a je dokonce se stále více izoluje své rodiny, která jej nechápe. Paradoxně on to vše podstupuje právě pro ni. Je smutné, že Jandákové získali po revoluci ještě vyžší vliv, moc a prachy. Měli kontakty, věděli jak v čem chodit a byly tedy na kapitalismus sesvými Sierrami dobře připraveni. A mohla tak začít divoká devadesátá léta.... Film byl koukatelný a docela byl zajímavý i ten náhled pod pokličku střelmistrů, pracujících na demolicích a odstřelech budov. Dávám tři rozbušky. * * * ()
FIlm je všechno, jenom ne budovatelský. Je plný melancholických reminiscencí, osobní krize hlavního hrdiny, který se snaží vypořádat se vším, co mu přinesl život. Vztah k otci, vlastní rodině, kamarádům. Je to autentické drama ze severu Čech, pěkně po vzoru Párala. Ostatně Švejda je k Páralovi právem připomínán. Dobrá hudba a přesvědčivá kamera. ()
Je to trochu předvídatelné, ale dalo se na to koukat. Petr Pospíchal je sympaťák a uměl bych si představit, že by zahrál větší "kládu" až mě mrzí, že jsem ho neviděl v nějaké větší roli! Výborná je v tomhle případě filmová hudba, resp. skladba která se ve filmu objevuje. Nevíte zda se to dá někde stáhnout? ()
Zajímavosti (6)
- Ve filmu zazní píseň „Černá voda“. Hudbu k písni zkomponoval Miki Jelínek na text básníka Josefa Kainara a nazpívala ji (zpěvačka ve vinárně) Světlana Nálepková. Píseň byla o dva roky později nahrána na desku skupinou Nerez se Zuzanou Navarovou. (sator)
- Za stejnojmenný román, který je předlohou filmu, čelil Jiří Švejda i několika žalobám od lidí, kteří se v něm poznali. (sator)
Reklama