Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Český film režiséra Svatopluka Innemanna vznikl podle detektivního románu spisovatele Emila Vachka "Muž a stín" (1932). Autoři zpracovali skutečný případ - vraždu bohaté lichvářky, která svého času vzbudila zájem veřejnosti. Ve filmu pátrá po pachateli vraždy detektiv Klubíčko, který jako jediný nevěří, že by vrahem mohl být manžel oběti, soukromník Zachar. Nesrovnalosti ve výpovědích ho postupně navedou ke skutečnému pachateli. Usvědčit se mu ho podaří až s pomocí rekonstrukce zločinu... V příběhu o pátrání po pachateli surové vraždy se blýskl Jindřich Plachta. Herec, známý z desítek komediálních rolí, s mistrovstvím sobě vlastním ztvárnil prvního českého filmového detektiva Klubíčka. Ten se stal jednou z jeho největších postav.
"Vražda v Ostrovní ulici" je prvním filmem, který vznikl v ateliérech AB na Barrandově. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (53)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Jindřich Plachta, je v nezvyklé roli detektiva Klubíčka opět výborný. Do poslední chvíle není zřejmé, kdo vraždil. Film má pomalejší tempo, dá rozum, že se to v roce 1933 takto "nosilo", má krásnou kameru i velmi dobré, divadelní výkony. Hřmotná orchestrální hudba, která jede pod filmem celou dobu, mě rušila, tak už to ale ve filmech pro pamětníky často chodí. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Opravdu betelná kriminálka jak vystřižená z pozdější tvorby Maca Friče. Má takový komiksový nádech. Plachta zcela ovládá prostor a je vynikající. Je tu znát, že doba němého filmu skončila teprve nedávno, takže hudební doprovod má zásadní podíl a podkresluje skoro celý film. Je to zábavná taškařice, při níž ani tak nejde o dopadení pachatele, jako spíš o legraci. 80% ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Velice dobrá detektivka, která ctí všechna pravidla žánru a nedělá ostudu vůbec nikomu. Jindřich Plachta je coby detektiv Klubíčko perfektní, postava mu neskutečně sedla, v příběhu nechybí neustálé matení diváka a nacházení nových stop, závěrečná "poirotovská" konfrontace, všechno to jde jako po másle. Co mě zaujalo, byla hudba Karla Marcharta, která používá klasické skladby (z nichž ale ne všechny k tomu, co se ve filmu právě děje, pasují). ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Nejen na svou dobu nadprůměrná adaptace detektivního románu Emila Vachka s mimořádně sympatickým vyšetřovatelem Klubíčkem, doprovázeným (ba stíhaným) komickým žurnalistou, dokonale zhmotňujícím novinovou zprávu, nahrazující skutečnost senzací. Tato honba není přirozeně jediným dramatickým principem filmu: vedle vlastního pátrání, které přivádí detektiva k rafinovanému zločinci, a efektnímu usvědčení při rekonstrukci vraždy v samém závěru, spoluutvářejí film i okamžiky konfrontací jednotlivých podezřelých s jejich vlastními vinami, nejednou ztvárněné za pomoci reminiscencí na expresionistickou kinematografii – zvláště horečnatá mysl karbaníka Zachara v podání Theodora Pištěka utváří v celém příběhu svůj vlastní svět, když vrhá podezřelého na samé dno rezignace. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

I když člověk odhlédne od toho, že filmaři se teprve učili s novým formátem, že neustále hraje v podkresu otravná a kolovrátková hudba, která bourá spolehlivě jakýkoliv pokus o napětí, i tak mi přijde scénář poněkud zmatený. Např. bez přečtení knihy divák netuší, proč se Klubíčko a novinář spolu vůbec scházejí, proč Klubíčko navenek nosí oblek a doma baret, a také později spousta nových směrů ve vyšetřování začne být podávána poněkud chaoticky a ne zrovna přehledně. Doposud důsledně budovaná kontinuita je najednou také fuč. Film zaujme snad jedině pokusy o můstky mezi záběry typu šálek - šálek, šála - šála, koberec - sníh na zemi apod. A ano, herecké výkony mnoha postav jsou skutečně teatrální, někdy až amatérské. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (10)

  • První film natočený v ateliérech AB na Barrandově. Zdroj: Český hraný film 1930-1945, NFA 1998. (ČSFD)
  • Román aj jeho filmový prepis sú rekonštrukciou skutočného prípadu, pri ktorého vyšetrovaní sa však nikdy nepodarilo skutočného páchateľa odhaliť. Klubíčkova dedukcia je iba hypotetická. (Raccoon.city)
  • Hudobný part nechal režisér znieť nepretržite bez jedinej kratučkej prestávky. Zrejme vďaka vtedajšej technickej novinke - snímaniu dialógov na pozadí hudobného sprievodu. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama