Režie:
Jaroslav DudekScénář:
Bohumila ZelenkováKamera:
Alois NožičkaHudba:
Jiří VáclavHrají:
Tereza Brodská, Jana Štěpánková, Petr Pelzer, Gustav Bubník, Bořivoj Navrátil, Viktor Maurer, Ludmila Vostrčilová, Eva Jiroušková, Dalimil Klapka, Miloš Hlavica, Jan ŠvábObsahy(1)
Téměř detektivní příběh vypráví o jedné smrtelné havárii a etických problémech, které s ní souvisí. Studentka ekonomie Jana (T. Brodská) má své obyčejné starosti, drobné rozmíšky s matkou kvůli ambicióznímu příteli Markovi (G. Bubník). Do jejího života však náhle zasáhne matčina smrt při autohavárii. Vysvětlení, že matka přehlédla dopravní značku, se Janě zdá nedostatečné, a tak se sama pustí do pátrání, aby zjistila, co se opravdu stalo… Co bylo příčinou, že tak zodpovědná žena, jakou Eva Stropková (J. Štěpánková) byla, zavinila nehodu? (Česká televize)
(více)Recenze (20)
Ani za pětapadesát minut mě film zrovna nepřesvědčil o své záživnosti. Tereza Brodská tak akorát zjistila, jak funguje socialismus v Československu a že spravedlnost vyhrává jen málo pokud se opírá o lidské charaktery a výklad smyšlenek do faktů. Celé pátrání je pak podle mě lehce nesmyslné, protože na nic objevného vlastně nepřijde. ()
Naštěstí krátká podivnost s neustále brečící hlavní hrdinkou, retrospektivami a pokus o psychologický film. No, viděl jsem horší. Takže jako plus hodnotím to, že to bylo milosrdně krátké a sem tam se objevil záblesk herectví a zajímavosti. Ovšem toto malinké plus strhávám za debilní konec, kde se vůbec nic nevyřešilo. ()
Televizní inscenace s etickým problémem na sklonku éry socialismu. Dospívající dívka, studentka ekonomie (T. Brodská) pátrá po příčině autonehody, při níž tragicky zemřela její matka. Z počátku slibně vyhlížející psychologická studie charakterů postav se postupně vytrácí, nicméně to neubírá realistickému vyznění celého příběhu. Vedle opravdu výtečné Jany Štěpánkové stojí za pozornost také herecké výkony Bořivoje Navrátila a Viktora Maurera. ()
Mě tohle moc nepřesvědčilo, přestože osobnost režiséra a herecké obsazení zněly velmi slibně. Příliš uměle vytvořené drama, v němž se mnoho mluví - filozofické myšlenky se střídají s příliš úzkoprsým a přízemním pranýřováním socialistických praktik. Jana Štěpánková okouzlující jako vždy, zatímco Tereza Brodská mě mnohem více baví dnes - tady to bylo takové postpubertální oplácané nedochůdče. A Gustav Bubník jakoby zapomněl, že není v divadle, ale před kamerou. ()
Velmi povedená televizní moralita o našich povahách, s mnoha zajímavými úvahami a myšlenkami, které v podání paní Štěpánkové znějí opravdu naléhavě a pravdivě. Zajímavý počin v době vzniku, ale jeho odezva je platná dnes možná o to více. Závěr filmu je sice poněkud "otevřený", ale holt se divákovi nemusí vše přinést na stříbrném podnosu a může si své závěry udělat také sám, dle svého myšlení a svědomí. ()
Galerie (5)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Reklama