Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Remi AdefarasinHrají:
Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson, Emily Mortimer, Alexander Armstrong, Matthew Goode, Brian Cox, Penelope Wilton, Colin Salmon, Steve Pemberton (více)Obsahy(1)
Muž, který řekl 'Raději bych byl šťastný než dobrý', viděl hluboko do podstaty života. Lidé se bojí čelit faktu, jak ohromná část života závisí na štěstí. Je děsivé vědět, kolik toho je mimo naši kontrolu. V tenisu jsou momenty, kdy míček udeří do okraje sítě a na setinu vteřiny se může překulit dopředu nebo zpátky. S trochou štěstí spadne dopředu a vy vyhrajete. Nebo možná ne a vy prohrajete.
Match Point – Hra osudu je drama o společenském vzestupu mladého muže a děsivých následcích jeho ctižádosti. Hlavní hrdina se nedokáže rozhodnout mezi dvěma ženami a nenachází cestu ven. Uchýlí se tedy k extrémnímu řešení. Děj filmu zasadil režisér Woody Allen do anglické vyšší společnosti. Scarlett Johanssonová zde hraje krásnou americkou dívku, která vstoupí mezi Jonathana Rhys Meyerse a jeho ženu Emily Mortimerovou. Matthew Goode je Emilyn bohatý bratr, který tuto zápletku odstartuje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (903)
„Zařídíš se velmi dobře, dokud to nepokazíš.“ – „A čím to pokazím?“ – „Tím, že po mně vyjedeš.“ Match Point mě sice dostal už napoprvé, nicméně při opakovaných zhlédnutích si jenom potvrzuju jeho kvality a patřičně si ho vychutnávám, ať už to při konečném notně hořkém a cynickém rozuzlení vyznívá jakkoliv. Užívám si výborné herecké výkony filmových sokyň Scarlett a Emily, Woodyho vystavění příběhu (téměř neustále přítomné dusno, vášeň/jiskření i napětí způsobené „tancem“ na tenkém ledu), tvůrcovu škodolibost a hru s divákem (který fandí záporákovi), ale úplně nejvíc hlavního (anti) hrdinu. To, že si s ním Myers výtečně poradil, je jedna věc, ovšem hlavně mě čím dál víc fascinuje psychologie této postavy. Ta slušnost, úlisnost, přizpůsobivost, postupné získávání si pozice na výsluní, na oko podřizování se okolí. Na druhé straně skrytý instinkt lovce, drzost, ambicióznost, sebedůvěra, ledový klid (vychýlený až při „akci“), proměny svědomí a malé, nenápadné náznaky odporu, vlastních plánů a vůle (s postupnou gradací). Jako jediný menší zápor vidím postavu policejního vyšetřovatele, zvláště jeho „wtf“ probuzení (naštěstí taková „noční scéna“ či hození prstenu na něj vcelku nechávají zapomenout). 5*, vždy mě potěší, když Woody předvede jistou ruku i v nekomediálním žánru. ()
Nevím, kde se vzaly ty zvěsti, že Woody Allen radikálně zvážněl a tohle bude bůhvíjaký thriller. Podle mě je to typická allenovka, a velmi dobrá. Typická allenovka znamená film, který byl natočen s nadhledem a musí se tak na něj také dívat. Jediné, co zvážnělo, je hudba, ale spojení Allen-klasika taky není úplně nové (třeba místy Hana a její sestry). Návaznost na předchozí tvorbu můžeme vidět už v základu příběhu (Zločiny a poklesky), pak třeba v odkazech na klasickou ruskou literaturu, v narážkách na snobismus atd. Ale je pravda, že Allen přišel se spoustou nového (to se dá u nového filmu přece čekat). Film se natáčel v Londýně, s mladými herci. Je příjemně svěží, mám ho spojený hlavně se zelenou barvou. Ze začátku mi některé scény připadaly trochu ponechané „hře osudu“, ale nevadilo mi to. Snad to byl záměr – taková nedbalá elegance. Zato ta výborná „thrillerová“ scéna a pak pointa filmu mě ohromily, ale musejí se brát skutečně s rezervou. Nedokážu přesně říct, na které místo bych Match Point dala v nějakém žebříčku kvality Allenových filmů, ale můžu prohlásit, že mě nadchl stejně jako třeba Manhattan. ()
86% - Úplně jiný Allen, než jak ho známe. Žádný New York a jazz, ale Londýn a opera. Jakoby s touto změnou přišla i změna osobitého stylu. Nikdy jsem od Woodyho neviděl tak vážný film s tak výborně vypracovanou pointou. Zajímavý byl zejména vývoj divákova vztahu k hlavnímu hrdinovi a jeho počínání. Fascinující... ()
Milostný trojúhelník podle Woodyho se mi líbí. Úplně tak nesouhlasím s tím, že se nejedná o klasiku Woodyho Allena. Mě přijde, že jeho rysy byl zachovány. A jestli improvizoval novým směrem, bylo to jen něco příjemného navíc. Upoutala mě vyděračná povaha Scarlett a Jonathan Rhys Meyers jako muž, který si není schopný rozumně si uspořádat život. Vůbec mi ale nevadí, že to udělal nerozumně..bylo to alespoň větší drama. Šílené, ale pěkné.4* ()
Scénář: Woody Allen .. Match point mi přišel nemastný neslaný. Scénář rozpracovává tak neoriginální zápletku o milostném trojúhelníku, že jsem neustále vyhlížel tu chvíli, kdy už se ukáže nějaký nový, neotřelý prvek. Když pominu okolím dosti kritizovaný závěr, nic takového jsem tam nenašel. Pokud ale závěr vezmu v úvahu, musím přiznat, že právě několik posledních minut ostře vystupuje z předešlého průměru a nechybí jim napětí, zvrat, překvapení, kdy je divák tahán jedním směrem a vzápětí se situace vyvíjí zcela opačně. Pravda, je to vykonstruované, ale oproti zbytku se alespoň děje něco zajímavého a slouží to pointě. Woody Allen je opět silně moralizující, ovšem bez svého typického humoru a tím vlastně neukázal nic originálního. Je dobře, že v obsazení vynechal sebe, mezi těmi mladými by působil dosti rušivě. Apropo herci, Scarlett Johansson se do role neskutečně hodí, její sexy aura a vyzývavost přímo dráždí a Jonathan Rhys-Meyers si nezaslouží nějaké výrazné negativa. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (25)
- Když Nola (Scarlett Johansson) volá Chrisovi (Jonathan Rhys Meyers), vyzvánění je základní melodie značky Nokia "Grande Valse", ale Chrisův mobil je Motorola. (Morien)
- Film nemá vlastní původní hudbu, použity byly skladby klasických operních skladatelů, zejména pak Giuseppe Verdiho. (Terva)
- Woody Allen chtěl do filmu obsadit britského herce Tobyho Kebbella, který ho oslovil svým výkonem ve filmu Boty mrtvého muže (2004). Nakonec si zahrál policistu. (Roman.Ticka)
Reklama