Reklama

Reklama

Plechová kavalerie

(seriál)

Epizody(7)

Je léto a začínají žně. Vydáme se za volanty kombajnů s legendami českého hereckého nebe napříč bývalým Československem. Prožijeme společně pracovní i osobní příběhy party kombajnérů z Nepomuku, která svádí boj o zrno na Slovensku, na Hané i v jižních Čechách. (oficiální text distributora)

Recenze (183)

Djoker

všechny recenze uživatele

Startujte kombajny, popadněte vidle a kupředu levou, soudruzi! Těžkotonážní pomaz pro všechny, kteří nezažili rudou sílu. Problémy brigádníků můžou být sebevíc banální, ale mají v sobě nepopsatelné kouzlo, díky kterému tento seriál vychází vítězně s většinou současné české tvorby. Tolik (nechtěně) hláškujících postav se jen tak nevidí. ()

Tamdydam 

všechny recenze uživatele

Podle mě je obdivuhodné, co se tu z toho tématu podařilo vykřesat. Plechová kavalerie je sice poplatná době a dobrovolně bych ji celou neshlédl. Ale o takový seriálový průjem, jaký je v dnešní době běžným a oblíbeným standardem, se nejedná. Hrají zde pouze vynikající herci, kteří mají co hrát, evidentně se v době vzniku ještě někdo zabýval hudbou v seriálech, texty se nepsaly cestou v metru na plac a scény pravděpodobně nemusely být hotové na první, maximálně druhý pokus. ()

Reklama

mh.mail 

všechny recenze uživatele

20% - Opravdu ne moc povedený seriál. Prakticky neuvěřitelný příběh, kdy ředitel strojní a traktorové stanice určí vedoucím výpravy kombajnérů nezkušeného a neprůbojného rostlináře jenom proto, že se mu jednou odvážil odporovat. Víťa Kubánek byl opravdu po celý seriál zralý na proplesknutí. Z celého seriálu se mi nejvíc líbí hudební motiv, který zazní pouze dvakrát, a to vždy jako podklad partie licitovaného mariáše, kterou hraje Víťa Kubánek spolu s Holečkem (V. Menšík) v hospodě proti místním dědkům (M. Homola a F. Filipovský). ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Plechová kavalérie ukazuje snad nejlíp, že to s těmi scénáristickými schopnostmi Jaroslava Dietla nebylo ve skutečnosti tak slavné, jak se traduje, že jeho "znalectví" obyčejných lidí a jejich každodenních problémů je mýtus, který se zbortí v okamžiku, kdy začneme víc do hloubky zkoumat psychologii jeho postav a jejich vzájemné (zejména milostné) interakce. Zbyde nám něco, co dnes můžeme konzumovat pouze jako nechtěnou parodii schopnou vyvolat potoky slz smíchu. Jak jinak než parodii brát od stolu z pera vycucané epizody ze života kombajnérů "bojujících o zrno" (a občas proti pribináčkům)? Jak jinak než parodii brát např. Hanzlíkovu postavu "sukničkáře" Vildy Muclingera, který by ve své červené havajské košili, ve které chodí, pracuje, jí i spí, mohl umění lásky "vyučovat na Karlovce"...? (Scéna, v níž svádí svou bytnou (Geprtová) - výjimečně v košili bílé - je bezkonkurečním kabaretním vrcholem celého seriálu). Jak jinak než parodii brát celý motiv boje za uznání autority, když hlavní postavou je tak neprůbojná figurka, jakou představuje Víťa Kubánek? Komičnost byla ze strany tvůrců jistě v mnoha ohledech záměrná a odpovídá tomu funkce některých postav (viz skvělí Menšík, Filipovský aj.), ale ryzí směšnost tryská především ze scénáristické marnosti (u níž jsou bizarní zápletky pouze jedním z projevů). A pokud to nebyl vyloženě subverzivní Dietlův & Dudkův záměr (čemuž moc nevěřím), seriál kromě toho dokonale manifestuje zoufalou nekompetentnost pod vládou jedné strany. Podobně jako např. v Zákonech pohybu se zde bez obalu ukazuje všudypřítomné podvádění, nepořádek a špína (zrezlé plechy kombajnů), příšerná infrastruktura, špatné zásobování, machismus a ryze nesoudružské vztahy... Pěkná ilustrace normalizačního marastu, která tehdy prošla jen díky klapkám na očích.__ Faktem je, že Plechová kavalérie byla propadákem už ve své době: Rudé právo tehdy seriál odbylo jako neúspěch, který "rezignuje na všechno náročnější" a že si vystačí "s něčím na způsob kulisy" [RP, 9.2.1980, s. 5], dobový komentář v Tvorbě pak dále zmiňuje "pseudokonfliktnost zápletek", "pohádkový svár dobra a zla" a "figurkaření namísto vytváření plnokrevných, životných postav" [Tvorba, 9.1.1980, s. 6] a bohyně české kritiky Mirka Spáčilová tehdy natvrdo napsala, že Plechová kavalérie je "jedním z nejslabších seriálů původní tvorby, které se v poslední době objevily na obrazovce" [MF, 29.12.1979, s. 7]. Ostatně jak moc mimo tento seriál (i jeho autoři) byl už tenkrát, naznačuje vážně míněná úvaha samotného Dietla o tom, proč nepřítomnost hlavní ženské postavy nahrazuje licitovaný mariáš: "zdá se mi, že ten mariáš sem strašně patří, že je to ten střelný prach, který voní každému mužskému" [Květy, 20.12.1979, s 47]. Toto je ten pověstný skvělý vypravěč a znalec obyčejného člověka...? Hvězdička za ty slzy smíchu. ()

Kakho-oto 

všechny recenze uživatele

Jestli je tohle nejhorší český seriál všech dob... Myslím si, že jsou horší seriály natočené před rokem 1989. Určitě jsou české seriály, které jsou neporovnatelně horší než PK - na mysli mám zejména produkci nekonečných TV seriálů za posledních pět let. Některé zápletky byly dobré, jiné hodně špatné. Herecké výkony zrovna tak. Hartl se nemusí stydět, že v tom hrál. Nevím, co je špatného na postavě zemědělce. O žádné super propagandistické dílo se taky nejedná. Neškodný seriál, který stačí jednou vidět a který podle mě nikoho a nic neuráží. 45 % ()

Galerie (19)

Zajímavosti (25)

  • V díle Hektary je pozvánka na žně 1977, i když je rok 1978. (pávek)
  • Ve třetím díle s názvem Hektary se mění průměr řemenů pro kombajn, které Vít Kubánek (Jan Hartl) přebírá ve skladu. Ty, které později přivezl na pole ke kombajnům, byly o poznání větší. (M.B)
  • Přestože hlavním tématem epizody jsou falešné hektary, tedy podezření, že odpovědní pracovníci lhali o skutečných výměrech obilí a šidili tak kombajnéry, příběh zůstal nedořešen a pravda nebyla vyřčena. (sator)

Reklama

Reklama