Režie:
Neil MarshallScénář:
Neil MarshallKamera:
Sam McCurdyHudba:
David JulyanHrají:
Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza, Alex Reid, Saskia Mulder, MyAnna Buring, Nora-Jane Noone, Oliver Milburn, Molly Kayll, Craig Conway, Stephen Lamb (více)Obsahy(1)
Rok po kruté a tragické nehodě se šestice kamarádek opět vydává na každoroční dobrodružnou výpravu - tentokrát do odlehlé části Appalačského pohoří, aby podnikly sestup do jeskynního systému. Uvnitř jeskyně je náhle zasáhne pohroma. Kameny uvolněné při sesuvu zatarasily jediný východ a uvěznily je uvnitř. Skupina se po neshodách dělí a každá z dívek se modlí, aby našla nějaký jiný východ. Je tu ale ještě něco jiného, co na ně v podzemí číhá - neznámý druh velkých humanoidních nestvůr, které se dokonale adaptovaly na život ve tmě. Představa, že se brzy stanou kořistí příšer, v dívkách probouzí ty nejprimitivnější pudy a nutí je dělat úplně vše, aby obstály v totálním boji s nepopsatelnou hrůzou, která útočí bez varování, znovu a znovu a znovu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (961)
Tomuhle filmu schází pár chlapů, protože jsem se ve všech těch hrdinkách neorientoval a poznal jsem vždycky jen tři, ostatní se mi míchaly. No a pak tomu už neschází asi nic. Napětí to má na rozdávání a potvory jsou fakt brutus. Brutalita je velká a krví se nešetří, prostě žůžo. Akorát bez poslední asi minuty a půl bych z filmu měl mnohem lepší pocit, ten konec byl prostě takovej násilnej. ()
Nadprůměrný horor s vynikajicí hororovou atmosférou, podporovanou ještě stísněnými prostory jeskyně. Ze začátku to má sice takovej trošku volnější průběh, ale s postupem času začíná atmosféra hodně houstnout a ke konci je už drtivě mrazivá a dokonce ani ty tak trošku divný mutanti mi nepřipadli v ději blbý. K tomu se ještě přidaly někdy pěkně brutální scény a vzniknul na dnešní poměry dobrej neduchařskej horůrek. ()
Slova vysočina a řezník někomu asociují salám, mně filmy Neila Marshalla.. Speleologický survivor, který by si klidně vystačil i bez nástupu humanoidních macarátů, protože pocity stísněnosti (nejen prostoru) dokáže hravě navodit i bez hororových prvků. Chutné gore efekty se zvukem připomínajícím čvachtaní dvouletého dítěte v nafukovacím bazénku, otevřené zlomeninky a bláto na hřišti způsobující lekačky jsou pak už jen třešinkou na krasovém dortu ze strachu, krve a prachu. Jaký to v uvozovkách balzám oproti námětem podobnému The Cave od B.Hunta, které lze napínavosti přirovnat k devadesáti minutovému upřenému pohledu na stalagmit vprostřed jeskynního komplexu - podotýkám bez baterky.. A tolik diskutovaná pointa? Nejvíc se mi nakonec líbí myšlenka, že ten "Descent" (sestup) byl "into Madness", viz.nepoužitý záběr "crawlera" při úvodní halucinaci v nemocniční chodbě či některé logické nesrovnalosti (viz.Lima). Ty nejstrašnější stvůry totiž člověk ukrývá jen ve své hlavě.. ()
Mírně podobný příběh starších Psích vojáků, tentokrát však bez komediálních prvků a atmosféra pěkně zhoustla. Rovněž se přidalo na stylizaci a vykreslenosti postav. Vůbec nevadí, že ve filmu se muž vysytne asi deset vteřin kdesi na samém začátku, šestero hereček je překvapivě sympatických. Začátek je plný tajemných záběrů na hory a lesy v mlze a bez průtahů se zamíří na výlet do jeskyně. Tam už začíná to pravé klaustrofobické peklo. Scéna kdy Sarah uvízne v tunelu je vrcholem žánru a nejednomu divákovi se sevře žaludek. Obludy sice nejsou strašidelný, ale děsivý svým způsobem jsou hodně. Film skvěle ubíhá až ke konci. Ten povyšuje The Descent na IMO jeden z nejlepších hororů poslední doby a ztísněný pocit vás jen tak nepustí. Nemluvě o geniálních posledních pěti minutách. A do toho všeho hraje úžasná hudba... Co víc si přát? ()
Jednoduchý námět zapracovaný do pokulhávajícího scénáře, využil režisér Neil Marshall vcelku flexibilně ve svůj prospěch. Natočit v dnešní době dobře namíchanou směs latexových potvor, atmosférického procítění a zvukové pastvy, je téměř nemožné, téměř To, co se zpočátku zdá jako (pro partu hrdinek) beznadějný survival, přinese v druhé polovině „něco“, co dokonale usadí do sedačky. K režisérově invenci není sebemenších námitek až do závěru, který nejen že začne spoléhat na příliš „uhlazený“ děj, ale zároveň vytáhne nevěrohodnost postav až na neúnosnou míru. Neboť poloha, v jaké se nám hrdinky představí na začátku, rozhodně neodpovídá závěru, kdy se jedna z nich majestátně postaví rozkročmo nad jedním ze svých „úlovků“. Pro to a taky pro z prstu vycucanou psychologii, která je zde spíše na škodu a dělá mezi vzájemnými vazbami postav nehezký guláš, se vyhnu nejvyššímu hodnocení. A po tomhle mám lézt do Moravského krasu? ()
Galerie (32)
Photo © Lions Gate Films Inc.
Zajímavosti (18)
- Verze plakátu s ženskými siluetami poskládanými do obrazce je inspirována fotografií Phillipa Halsmana s názvem "Salvador Dali In Voluptate Mors". Stejný motiv byl využit i pro plakát k filmu Mlčení jehňátek (1991). (hot_spot)
- Pôvodná britská verzia má odlišný koniec ako americká. (rudeboy)
- Zosnulý manžel Sarah (Shauna Macdonald) Paul (Oliver Milburn), je de facto jediným mužom, ktorý sa počas filmu objaví na scéne. (MikaelSVK)
Reklama