Režie:
Sam MendesScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx, Peter Sarsgaard, Chris Cooper, Dennis Haysbert, Kevin Foster, Lucas Black, Laz Alonso, Honorine Bell, James Morrison (více)Obsahy(1)
Psychologická studie očima amerického vojáka Anthonyho Swofforda během operace Pouštní bouře. Anthony se po vzoru svých prapředků rozhodl přidat k námořnictvu. Nicméně ideály, které ho k tomuto rozhodnutí vedly, brzy vezmou za své. S puškou a padesátikilovým batohem na zádech uprostřed nekonečné arabské pouště se ocitá tváří v tvář vražednému horku a nepřátelským iráckým vojákům. Se svou nezáviděníhodnou situací se Swofford a jeho kamarádi ve zbrani vyrovnávají prostřednictvím sarkasmu a černého humoru. Vojáci trčí v zemi nikoho a neví proč. Nesmí střílet, nesmí utéct, nesmí dělat nic, jen čekat a doufat, že to všechno, co dosud prožili, nebylo úplně zbytečné. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (880)
Filmům o válčení se obvykle snažím vyhýbat, ale Mendese mám celkem v oblibě, tak proč Jarhead nedát šanci..Bohužel se z tohoto filmu vyklubala rozvleklá nuda ještě ke všemu o nudě, postrádající jakoukoli hloubku a sílu American beauty nebo Revolutionary Road. Mendes chtěl dokázat, že striktně nemusí být zaškatulkován jako režisér jednoho žánru, ale podle mě by se měl vážně držet spíše těch vztahovek. Každopádně zajímavě zvolená hudba (alespoň Nirvana potěšila, i když ta scéna k tomu byla vážně nevhodná) ()
Natočit film, který zachycuje válku vedenou dálkově řízenými střelami a letectvem z pohledu vojáka, který ji prožije v uzavřené komunitě uprostřed nehostinné pouště bez přítomnosti žen, je hodně odvážné a hlavně svízelné. Chybí tady akce, riziko ohrožení, emoce vybičované strachem, zoufalstvím, nenávistí nebo bolestí. Sam Mendes to ale risknul a natočil snímek, který celkem věrně zachycuje nekonečné čekání na rozkaz a nasazení tak, aby divák naladěný na správnou vlnu nebyl zklamaný a měl slušný filmový zážitek. Mendes patří k nejtalentovanějším současným režisérům, nicméně je nutné zdůraznit, že k jeho tvorbě se váže i určitá opatrnost, hraje na jistotu a pracuje přes nespornou kreativitu především se zažitými konvencemi. Není to zkrátka nový Přelet nad kukaččím hnízdem, který jasně kritizoval systém a nabourával ho novými myšlenkami a odlišným pohledem. Když Forman svého času natáčel Vlasy, čelil neochotě americké armády a kritice pro nedostatek vlastenectví a protiamerické postoje. Mariňákovi by klidně mohl Pentagon nějaký ten milion ze svého rozpočtu přihodit, protože podle mě obsahuje podobně jemně dávkovanou skrytou propagandu "amerických hodnot", jaká se vyčítá Michalkovovi, když do svého remaku 12 přimíchal obdiv k osvícenému autoritářství. Z hlediska filmového řemesla se Mendesovi moc co vytknout, příznivce dynamické akce Mariňák pochopitelně zklame, ale pro mě je to solidních 75 % celkového dojmu. ()
Ani sa nedivím, že prečo bol tento film pre Amíkov taký rozporuplný, keď im sa všetko dostáva do mozgov v tom najružovejšom obale a pochopiť to vedia iba sami vojaci. Takisto ako aj o zverstvách, čo tam páchajú. Vojaci sú pri návratoch oslavovaní za hrdinské činy, ktoré často ani nespáchali a keď aj áno, tak kvôli nim často podliajú depresiám. Ale cez to všetko skvelý film, skvelý Gyllenhaal, ktorého si začínam pomali obľubovať, a Foxx. Výborný scenár a pohľad na vojnu v zálive, ktorá mnohím, ako každá iná vojna priniesla často len obety. 75%. ()
Tak to byla nádhera!! Mendes natočil nevšední pohled na bitevní pole tak vynikajícím způsobem, až se mi to nechce věřit. Žádné velké bitvy, krveprolití a podobné věci. Mendes se vydal cestou vojákova všedního života v táboře, což znamená,že natočil film o vojákově nudném životě při čekání na výstřel. Ta nuda je ovšem natočena tak výborně,že se ani chvilku nenudíte a vtáhne vás do bitvy. Herci odvádějí v tomto mistrovském kousku taky velký kus práce. Gyllenhaal předvedl zatím svůj nejlepší herecký výkon. Jamie Foxx hraje svého trdého seržanta opravdu výtečně a se Sarsgaarda roste nová herecká hvězda, která to ještě daleko dotáhne. Kamera je úchvatná a záběry ropných vrtů jsou u ní jen třesničky na dortu. Sám se divím, že akademici tento film naprosto přehlédli a neodnesl si ani jednu nominaci na Oscara. Kamera by si totiiž Oscara zasloužila a vynikající hudba by taky zasluhovala nominaci. Mariňák je vynikající film a i když není přímo válečný, u mě bude navždy patřit k těm nej válečným filmům vůbec. ()
Po dlouhé předlouhé době zase jeden nekorektní a pořádně odvázaný nářez, který si nehraje na přílišnou uměleckost (Tenká červená linie), ani se nesnaží diváka ohromit svou naturalističností bojových sekvencí (Ryan). Mariňák je cool válečná jízda, ve které jsou mistrovsky rozmixované všechny potřebné filmové ingredience (úchvatný vizuál, výteční herci, lehce filozofie a pořádně depresivní válečná atmosféra) přesně tak, jak si je lehce náročnější divák přeje. Některé scény jsou bezvadně inscenované, některé vtipné, některé šokující. Celek je však vynikající a poprvé jde o snímek od Mendese, ve kterém se divákovi nesnaží vnutit, že on je ten skvělý režisér, která točí jen a pouze umělecká díla (ať už je to pravda, či nikoli). Mariňák je fér záležitost, která dostane a není před ní uniku. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (31)
- Celkový počet vojáků bojujících na straně Kuvajtu byl 883 863 (z toho 696 628 amerických), z nichž 400 zde padlo. Na straně Iráku bojovalo zhruba 360 tisíc vojáků, ztráty se odhadují mezi 25 a 75 tisíci. (Coldrex)
- Během operace Pouštní bouře bylo nejdříve potřeba vyřadit z provozu radarové a protiletecké systémy. Operace začala 17. ledna a za pět dní byla protiletadlová obrana zcela zničena. Následovalo rozsáhlé bombardování Iráku, které trvalo až do 24. února. Samotný pozemní útok koaliční armády trval pouhé 4 dny. Operace skončila 28. února 1991 úspěšným osvobozením Kuvajtu. Součástí koaliční armády vyslané do oblasti Perského zálivu byla také československá protichemická jednotka pod velením plk. Ing. Jána Valo. V první etapě bylo vysláno 169 vojáků, ve druhé etapě byl počet navýšen na 198. Hlavním účelem nasazení samostatného protichemického praporu byla případná likvidace následků chemického útoku a první zdravotnická pomoc postiženým, případně zneškodnění chemické munice. Jednotku postihla jedna ztráta na životě čs. vojáka. (stefji)
- Na hlavní roli Anthonyho Swofforda (Jake Gyllenhaal) si průběžně brousili zuby i Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Christian Bale či Joshua Jackson. (imro)
Reklama