Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Walter WottitzHudba:
Michel ColombierHrají:
Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Deneuve, Riccardo Cucciolla, Michael Conrad, Simone Valère, Jean Desailly, André Pousse, Paul Crauchet (více)Obsahy(1)
"Jediné city, které byl kdy člověk schopen vyvolat v policajtovi, jsou nedůvěra a podezření..." Takové je motto francouzského kriminálního filmu Policajt režiséra Jean-Pierra Melvilla. V tomto chladném, ale i s jistou dávkou neúprosného odstupu natočeném snímku se objevuje Alain Delon ve své obvyklé poloze tvrdého, uzavřeného a osamělého hrdiny. Jako komisař Coleman se dostane do rozporu mezi služební povinností a vztahem ke svému dávnému příteli. Simon, s jehož ženou má Coleman milostný poměr, je zapleten do přepadení banky a obchodu s narkotiky. A Coleman stojí náhle před nejtěžším rozhodnutím svého života... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (102)
Pro mě osobně bohužel strašné zklamání. Ani by snad tolik nevadilo, že jsem film zhlédl v telce v českém dabingu (Pavel Trávníček coby Alain Delon je dabér více než schopný). Úroveň celkového zpracování mi však přišla velmi špatná, dějově mi to subjektivně přišlo ne moc zajímavé a tak nějak divně zmatené, a už pár dní od zhlédnutí filmu si téměř nepamatuji, o co tam šlo (kromě toho, že se v tom filmu všichni vozí samými nádhernými starými vozy, typu Mercedes-Benz 250 SE [W108] či Jaguar Mk.II). Ani Catherine Deneuve mě zde překvapivě bohužel moc nebavila. Jak to začínalo velmi slibně, na konci to byla skoro úleva z naběhnutí závěrečných titulků - bohužel. ()
Policajt je zvláštní film - trochu drama vztahu dvou přátel z opačných stran zákona, okořeněné "povinně" krásnou nevěrnicí (ale je to Catherine Deneuve v nejlepších letech, takže to lze "milostivě" přejít:)). Ale hlavně je to heist movie s převleky, výsadkem z helikoptéry do jedoucího vlaku, a s župany a pantoflemi, přičemž se bere neuvěřitelně vážně :D Je to o to horší, když už si Richarda Crennu nedokážete představit jinak než jako plukovníka Trautmana ve Žhavých Výstřelech:D Drsný výraz Alaina Delona s neodmyslitelnou cigaretou v koutku to pak už jen dorazí. Doporučuji to k vidění, ale de facto jako kuriozitu;) 60% ()
Výborná a v mnoha ohledech typická "melvillovka", ovšem v zajetí levné výpravy. Zadní projekce či viditelné použití dětských modelů vláčku a vrtulníčku při akčních scénách či statický model vrtulníku, na nějž se fouká větrákem pro navození efektu letu. Možná nebyly finance, těžko říct. Zážitek z filmu to ovlivní, ale v mém případě ne natolik výrazně, abych snižoval hodnocení. Všechny ostatní aspekty Melvillovy tvorby totiž přítomny. Jeho hrdinové nejsou jednoznačně černobílí a nakonec je mnohem sympatičtější Crennův zločinec Simon než ocelový, bezcitný a v závěru vlastně i bezectný Delonův komisař Coleman. Při dlouhých a tichých pasážích jsem byl zase jako u vytržení a Melville mi (i přes výše zmíněné) opět předvedl jak lze natočit napínavé scény bez svištících kulek, mrazivé temnoty či skrývajících se netvorů. Paráda! Pět zhlédnutých filmů a pětkrát plné hodnocení, děkuji pane režisére! ()
Film slavného Jeana-Pierra Melvilla z dob, kdy krásní francouzští policisté trávili každou volnou chvilku v báru za piánem, i po střelnici si křepkým krokem vykračovali v prudce elegantním obleku, obluzovali vdané femme fatale a křehké transvestity (pokud je tedy zrovna nonšalantně nemlátili)... A jen tak mimochodem, zlehka a stylově, pronásledovali gangstéři... Hmmm. ()
Pro mě první setkání s režisérem, který má v příjmení uvedené Melville. Zároveň ale jeho poslední film před smrtí. Od té doby ale už tak nějak zhruba vím, co od klasické Francie sedmdesátých a osmdesátých let čekat. Tady jsem ale i tak byl dost překvapen. Byl jsem překvapen dlouhými bezeslovnými scénami, ale i depresivními postavami, ke kterým jsem si ani do skončení filmu nedokázal udělat vztah. Závěr pak naprosto upřímný, důrazný a průrazný. Tak, jak to zvládá jen Francie. Vymáčkla ze mě všechno a pak mě odhodila jak mokrej hadr...a já ji ještě poděkoval za dobře zvládnutou práci. ()
Galerie (37)
Photo © Les Films Corona
Zajímavosti (12)
- Film mal premiéru v Lyone na inaugurácii „4 Pathé“ 24. októbra 1972. (Arsenal83)
- Zatiaľ čo postava Alaina Delona, komisár Coleman, skúma miesto činu, vidíme krátky záber na stenu, na ktorej je napísaných niekoľko mien, „Jef Costello“ (Samuraj), „Roger Sarthet“ (Sicílsky klan) a „Roch Siffredi“ (Borsalino). Sú to tri postavy, ktoré predtým hral Alain Delon. Objaví sa tam ale aj postava „Gustava Mindu“, protagonistu Melvillovho filmu Druhý dych (1966). (Arsenal83)
- Skriptku u filmu dělala dcera Jeana Gabina Florence Moncorgé-Gabin. (vesper001)
Reklama