Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Walter WottitzHudba:
Michel ColombierHrají:
Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Deneuve, Riccardo Cucciolla, Michael Conrad, Simone Valère, Jean Desailly, André Pousse, Paul Crauchet (více)Obsahy(1)
"Jediné city, které byl kdy člověk schopen vyvolat v policajtovi, jsou nedůvěra a podezření..." Takové je motto francouzského kriminálního filmu Policajt režiséra Jean-Pierra Melvilla. V tomto chladném, ale i s jistou dávkou neúprosného odstupu natočeném snímku se objevuje Alain Delon ve své obvyklé poloze tvrdého, uzavřeného a osamělého hrdiny. Jako komisař Coleman se dostane do rozporu mezi služební povinností a vztahem ke svému dávnému příteli. Simon, s jehož ženou má Coleman milostný poměr, je zapleten do přepadení banky a obchodu s narkotiky. A Coleman stojí náhle před nejtěžším rozhodnutím svého života... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (102)
Policajtská rapsodie v modrém. Když osudový kruh nepřízniv jest. Ceremoniál zločinu a trestu v mlčenlivém vizuálním menuetu. Elektrizující chlad ticha před bouří, pařížská odlíčenost a nepřístupnost, vychytralá galerka, nenápadná "velká" vlaková loupež. Nekompromisní, neúprosný, úsečný policejní solitér Alain Delon pronese jen slovo nezbytné, nevystoupí ani na moment ze své chladně dokonalé, podmanivé elegance. Jako vymítač zločinecké mafie mezi dvěma mlýnskými kameny, v nelítostném souboji mezi rutinou a city. Záporácký boss Richard Crenna jako pašerák peněžitého pokladu i gangster mužného lišáctví. Sladká femme fatale se severským popraškem, ledová kráska za garbovským vějířem, Catherine Deneuve, v tísňovém volání mezi dvěma muži. Jeden musí z kola ven. ()
Za tu scénu s vrtulníkem a vlakem a že mám slabost pro Delona a Deneuveovou slabé tři hvězdičky. Ona i ta scéna mi připadala dost zdlouhavá, ale stejně tak i řada dalších. Základní dějová linie byla jasná, i když až ke konci bylo zřejmé, že do akce byl zapojen i ředitel vykradené banky. Ale i tak tam bylo dost nejasností a vůbec nebylo zřejmé, jak to ten Delon všechno vypátral. Ta chlapožena byla odporná, netušil jsem, že tenhle druh genderu existoval už před 45 lety. Prostě jednoznačné zklamání. ()
Chladné, odtažité, přesto pozornost poutající. Asi jsem ještě neviděl film, kde by kamerový filtr i celkové vyznění tak korespondovaly s barvou očí hlavního hrdiny (mimochodem, Delon zde působil, jako kdyby 2x denně dostával kapačku s 500ml Arogantinu). Z americké noir školy nepokrytě čerpající Melville neměl zapotřebí plýtvat slovy, za jeho postavy mluvily pohledy, činy a strohé konce. Jeho minimalistický Policajt jako by byl protipólem pozdějších Belmondových živelných kriminálek, avšak atraktivitou si s nimi v ničem nezadá. Dvacetiminutová, striktně procedurální scéna loupeže ve vlaku je naprostá lahůdka a na plukovníkovi Trautmanovi jsem visel, i když si při ní zrovna česal vlasy.. ()
Francúzska drsná škola nie je charakteristická iba zameniteľnými zápletkami (skoro vždy však zmysluplnými), ale najmä výrazmi jej aktérov. Drsné nehybné tváre bez úsmevu, dlhé baloňáky a ruky v ich vreckách. Ťažko potom niekedy rozpoznať autorský rukopis, nevyjímajúc aj ten Melvilleov. Zápletka tuctová, ale stále napínavá, najmä v jednotlivých sekvenciách. Áno, problém s vláčikmi a helikoptérami na diaľkové ovládanie je patrný a bohužiaľ sa nedá odpustiť. Aj napriek tomu, že som sa tak rád kedysi s vláčikmi hrával. Ten vrtuľník som ale nemal. Richard Crenna je každopádne viac ako rovnocenný Delonov protivník a statočne sa snaží nedostatky filmu zakryť. ()
Francouzská drsná škola ve svý době přinesla plno podobnejch kriminálek, ve kterejch se většinou točili Delon, Belmondo, Gabin či Ventura. Tahle mezi nima nijak nevyčnívá, na druhou stranu ani nezapadne. A v porovnání s tím, co ze země Galskýho kohouta přichází nyní, je to přímo lahůdka, připomínka dob, kdy se ještě politicky nekorektnilo. Na pomezí 3 a 4. ()
Galerie (37)
Photo © Les Films Corona
Zajímavosti (12)
- Film mal premiéru v Lyone na inaugurácii „4 Pathé“ 24. októbra 1972. (Arsenal83)
- Hlas Richarda Crennu je v pôvodnom znení dabovaný do francúzštiny iným hercom. (Arsenal83)
- Jean-Pierre Melville film natáčel zároveň ve dvou jazykových verzích - ve francouzštině a angličtině. (vesper001)
Reklama