Reklama

Reklama

Racek Jonathan Livingston

  • USA Jonathan Livingston Seagull (více)

Obsahy(1)

Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (94)

ibeh 

všechny recenze uživatele

Za ještě hluboké totality u nás naprosté zjevení. O síle svobody, tolerance a lásky s nádhernou přírodou a hudbou Neila Diamonda. Pro mě srdcovka, které dnes ledacos odpustím, protože mám film i hudbu v sobě hluboko uložené. Podruhé jsem ho viděla kdysi zhruba po 20 letech a ten pocit okouzlení ze studentských let se znovu objevil. Opravdu nadčasové dílko. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Dychberúci vizuál, nádherná hudba a strhujúci príbeh - metafora - o vymanení sa z okovov bežného života, zrúcania hradby tradícií a šedého priemeru, súboji s nepochopením a hľadaním pravdy a dokonalosti v hĺbkovej psychológii myslenia a filozofie, ktoré v podobenstve rozpytváva večné a nemenné otázky o živote, šťastí či viere a láske. To všetko za mávania krídel čajky vznášajúcej sa nad šírym oceánom, zasneženými vrcholcami hôr, vyprahlou púšťou a zelenými údoliami. Bartlett previedol úžasné Bachove rozprávanie plné živých a farebných opisov do filmovej formy s dokonalou eleganciou. 90% ()

Reklama

curunir 

všechny recenze uživatele

Na odporúčanie jedného známeho som si tento film pozrel a musím povedať, že som bol úplne uchvátený. Ak by som mal celý svoj komentár zhrnúť do jediného slova, tak tým slovom je Boh. Celý film je v podstate úchvatnou a strhujúcou oslavou stvoriteľa, ktorý dal vtáctvu krídla, aby mohlo byť slobodné. Film aj napriek tomu že v ňom sledujeme hlavne zábery na poletuúcu čajku vôbec nenudí, navyše všetko je podfarbené majstrovskou hudbou Neila Diamonda s úžasnými piesňami, a to, či mal byť soundtrack viacej inštrumentálnejší je naozaj diskutabilné. Scenár je vydarený, umocňuje celkovú poetickosť príbehu, ale lepšie mi prišli pasáže, keď sa vo filme nič nehovorilo a všetko sa sústredilo na syntézu hudby a obrazu. Oscarové nominácie sú naozaj zaslúžené a je škoda,že nakoniec ostalo iba pri nich. Osobne filmu nemám čo vytknúť, bol pre mňa neopakovateľným zážitkom a jedným z najkrajších filmov a ak by išlo dal 6* tak určite dám. Myslím, že veľmi pekný filmový začiatok do nového roka. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Až tady člověk plně docení (pochopí) význam slova (fráze) „Free as a bird“. Tenhle snímek (i s pomocí hudby N.Diamonda a kamery J. Couffera) má téměř meditativní charakter a "s trochou nadsázky" by se dal označit za „tak trochu“ jinou Odyseu než tu Vesmírnou S. Kubricka. Poselství snímku je více než jasné – osobní SVOBODA(nesvázanost pravidy a snaha o rozšíření si obzorů, vymanění se z průměrnosti, schopnost vlastních myšlenek a rozvíjení se a né pouze “stádovitost”) a tak si i dokážu živě představit, že v době totality, to musel být pro mnohé u nás balsám na duši a snad i jakýsi impuls. Alespoň bych tomu chtěl věřit. Člověk se zde za celou stopáž neobjeví a když už, tak pouze v odkazu sloužící jako memento (viz smetiště na pláži). Tady už pouze scházela ropná skvrna putující oceánem. K úplné spokojenosti mi scházelo méně slov a (teď budu možná za cynika) „orel skalní“, který by rozštípnul tuhle idylku-(ano i o tom je život), přesto jsem byl snímkem pohlcen a mou pozornost si udržel po celou stopáž, což samo o sobě je hodno ocenění. Zajímavý komentář (pro mě): uživ. triatlet p.s. bez mučení přiznávám, knižní předloha od R.D. Bacha mi až do dnešního dne zůstala utajena, což se (soudě podle místních komentářů) jeví jako nesporná výhoda. To ale ostatně platí o 99% VŠECH případů… ()

Květula 

všechny recenze uživatele

Racka jsem poprvé četla v patnácti a okamžitě jsem se do něj zamilovala. Film se v některých místech od knihy hodně liší, přesto je ale Jonathanův příběh natočený tak citlivě a poeticky, že vám rozjasní duši a aspoň na chvíli opravdu uvěříte, že můžete dokázat cokoli budete chtít, že nemožné neexistuje... ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Tento film byl zařazen mezi "50 nejhorších filmů všech dob (a jak se tam dostali)" dle Harryho Medveda a Randyho Lowella. (Cheeker)
  • Jedná se o jeden z mála filmů, který filmový kritik Roger Ebert nedodíval. (Cheeker)
  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)

Reklama

Reklama