Reklama

Reklama

Racek Jonathan Livingston

  • USA Jonathan Livingston Seagull (více)

Obsahy(1)

Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (94)

MissJ 

všechny recenze uživatele

Naivní "dojímací" film, který působí ve špatném smyslu slova divně a nepřirozeně. Do chvíle, než racek poprvé promluvil, jsem byla unešena famózní kamerou, která je asi jediným kladným prvkem. K filmům s mluvícími zvířaty mám většinou odpor, ale to není hlavní problém. Zde jsou navíc vmanipulována do nepřirozeného prostředí a víc než nad dějem jsem přemýšlela nad tím, za jakou cenu byly některé záběry natočeny. Už to je pro mě dostatečný důvod, abych film nasměrovala do odpadu. Je to v ostrém kontrastu s poselstvím snímku, které je navíc degradováno s každým dalším polopaticky proneseným "moudrem". Jsem v opozici vůči tomuto filmu, ptáka v roli spasitele pronášejícího rádobymoudré myšlenky lze v knize možná ještě skousnout, filmové zpracování je ale příšerné. ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Krásné,krásné obrazy,skvostně padnoucí hudba,myšlenky,poselství.A stejně mě to nechytlo! Celý film jsem strávil s podivně nezaujatém stavu,kdy mi občas málem spadla čelist z těch úžasných přeletů nad mořem,krajinou atd.,ale to byly bohužel jen okamžiky.Oceňuji odvahu,s jakou se tvůrci pustili do bajky,ve které se neukáže jediný člověk a kterou muselo být zatraceně těžké natočit,ale v hlavě mi po dvou dnech bohužel zůstaly opravdu jen ty krásné obrazy. 60 % ()

Reklama

Stanley 

všechny recenze uživatele

Chvilku předtím, než jsem se přichomýtl k tomuto neobyčejnému filmu, viděl jsem inscenaci Racka v divadle Lávka (později přesunuto do divadla Čertovka), která sršela ohromným nábojem a dynamikou. Oproti divadelnímu představení byl film poněkud slabšího podání, přesto je dobře, že film existuje a že se někdo pokusil tento klenot natočit. ()

ibeh 

všechny recenze uživatele

Za ještě hluboké totality u nás naprosté zjevení. O síle svobody, tolerance a lásky s nádhernou přírodou a hudbou Neila Diamonda. Pro mě srdcovka, které dnes ledacos odpustím, protože mám film i hudbu v sobě hluboko uložené. Podruhé jsem ho viděla kdysi zhruba po 20 letech a ten pocit okouzlení ze studentských let se znovu objevil. Opravdu nadčasové dílko. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Až tady člověk plně docení (pochopí) význam slova (fráze) „Free as a bird“. Tenhle snímek (i s pomocí hudby N.Diamonda a kamery J. Couffera) má téměř meditativní charakter a "s trochou nadsázky" by se dal označit za „tak trochu“ jinou Odyseu než tu Vesmírnou S. Kubricka. Poselství snímku je více než jasné – osobní SVOBODA(nesvázanost pravidy a snaha o rozšíření si obzorů, vymanění se z průměrnosti, schopnost vlastních myšlenek a rozvíjení se a né pouze “stádovitost”) a tak si i dokážu živě představit, že v době totality, to musel být pro mnohé u nás balsám na duši a snad i jakýsi impuls. Alespoň bych tomu chtěl věřit. Člověk se zde za celou stopáž neobjeví a když už, tak pouze v odkazu sloužící jako memento (viz smetiště na pláži). Tady už pouze scházela ropná skvrna putující oceánem. K úplné spokojenosti mi scházelo méně slov a (teď budu možná za cynika) „orel skalní“, který by rozštípnul tuhle idylku-(ano i o tom je život), přesto jsem byl snímkem pohlcen a mou pozornost si udržel po celou stopáž, což samo o sobě je hodno ocenění. Zajímavý komentář (pro mě): uživ. triatlet p.s. bez mučení přiznávám, knižní předloha od R.D. Bacha mi až do dnešního dne zůstala utajena, což se (soudě podle místních komentářů) jeví jako nesporná výhoda. To ale ostatně platí o 99% VŠECH případů… ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Jedná se o jeden z mála filmů, který filmový kritik Roger Ebert nedodíval. (Cheeker)
  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)
  • Tento film byl zařazen mezi "50 nejhorších filmů všech dob (a jak se tam dostali)" dle Harryho Medveda a Randyho Lowella. (Cheeker)

Reklama

Reklama