Reklama

Reklama

Příliš dokonalá podoba

  • Kanada Dead Ringers (více)

Bratři Elliot a Beverly Mantleovi jsou nejen jednovaječná dvojčata, ale navíc se oba živí jako gynekologové a jejich životy spojují stejné ženy. Sukničkář Elliot totiž vždy každou po čase přenechá svému nesmělému bratrovi Beverlymu. Ten se jednou do takto získané ženy skutečně zamiluje a pro všechny postavy destruktivní série emocionálně vypjatých situací nastane ve chvíli, když zrovna ta podvod obou bratrů odhalí. Příliš dokonalá podoba však nevypráví pouze o zničujících vztazích hrdinů. A to především proto, že je pod ní podepsaný slavný kanadský režisér David Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí). Do tajuplného thrilleru o dvou gynekolozích a ženě s neobvyklými zdravotními problémy se promítly i mnohé z jeho fascinací lidskou tělesností a kovovými chirurgickými nástroji. V hlavní dvojroli mnohými cenami ověnčeného podmanivého snímku výjimečného režiséra se představil strhující Jeremy Irons. (Filmhouse)

(více)

Recenze (214)

Matty 

všechny recenze uživatele

Nedá se říct, že by to byl horor, vlastně to není ani klasický thriller, spíše romanticko-psychologicko-gynekologické drama, děsivé (na Cronenberga nečekaně) tím, co jenom tušíme, nikoliv tím, co je nám explicitně ukazováno. Je to ve svém sdělení naléhavý příběh jednovaječných dvojčat (k nerozeznání a přitom rozeznatelný Irons), která sice nejsou spojena fyzicky, ale často mají ten pocit. Není to ten typ filmu, v jehož závěru vám všechno docvakne a řeknete si „wow, tak takhle to teda bylo“. Sám jsem zůstal ještě několik dlouhých minut zadumaně sedět, přemýšleje, co tím chtěl mistr říci. Je v tom cosi notně znepokojivého, když si jedno z úchylných dvojčat nechá na zakázku vyrobit sadu chirurgických instrumentů na operování mutantních žen, bez ohledu na fakt, zda-li je později použije či nikoliv. Podobnými náznaky čehosi nepěkného je film prostoupen. Úmyslná nekonkrétnost je velice provokující, dává prostor mnohahodinovým diskuzím a osobně neznám jiného režiséra, který by si něco takového dovolil natočit stejným způsobem. Což nelze, coby důkaz Cronenbegovy osobitosti za každou cenu, než pochválit. 85% ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Z počiatočného klišé o dvojčatách (jeden roztopašný extrovert, druhý zádumčivý introvert, žena medzi nimi) sa časom vyvinie dusná psychologická dráma s funkčnými prvkami body-hororu a s excelujúcimi dvojčatami Jeremym a Jeremym Ironsom. Niektoré línie sú ale značne nedotiahnuté (celá postava Claire Niveau), ale aj tak ide asi o vo svojej dobe najkomplexnejšieho Cronenberga. ()

Reklama

Tayen 

všechny recenze uživatele

Kdysi jsem slyšela, jak Cronenberg popisuje svůj sen. Zněl nějak takto: "Zdálo se mi, že stojím na poušti a přede mnou v dálce stojí něco vysokého a tmavého. Když jsem přišel blíž, viděl jsem, že to je kudlanka nábožná v lidské velikosti. Něco zvracela. Měla pod sebou velkou hromádku, tvarem podobnou ležícímu člověku. Zavřel jsem oči a když jsem je znovu otevřel, viděl jsem nad sebou hlavu oné kudlanky." Možná bych se takovému snu u jiných lidí divila, ale když vidím Cronenbergovy filmy, v kterých nechybí nějaká podoba masochismu a většinou dobrovolné znetvoření, nedivím se už ničemu. Dobrý film, ale určitě ne Cronenbergův nejlepší. Žádný velký zvrat ani závěr se bohužel nekoná. Cronenberg rád šokuje a většinou se mu to i daří, ale šok ještě neznamená dobrý film. ()

PogoJoe 

všechny recenze uživatele

To byla ale magořina! Jeremy Irons exceluje v roli slavných dvojčat/gynekologů, kteří spolu mj. sdílí i ženy až do doby, kdy vše zničí jedna herečka s trojitou dělohou. Do té doby se mi film líbil, pak se vše ale zvrhlo v jakési drama o návykovosti léků a ten konec? Tak těžko, depresivně a negativně jsem se už dlouho necítil. Než jsem šel spát, musel jsem si dát sitcom, jinak bych neusnul... Never more! ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Cronenberg opäť raz robí exkurziu do psychológie podvedomia, kde sprievodcami sú bizarnosť a depresia. Neobyčajne náročné dielo, sledujúce postupný psychologický rozvrat osobnosti, ktorá keď sa raz spustí, nedá sa už potom zastaviť. Paradoxne často takým spúšťačom môže byť aj láska. Základom je však mať na pamäti, že niektoré putá sa nedajú roztrhnúť a pokúšať sa o to môže narobiť viac zla ako osohu, je to cesta do pekla. Snímok určite nie je pre každého, snáď iba pre tých, čo si už na Cronenbergovu bizarnosť a ponurosť dokázali zvyknúť, pretože pokiaľ si na ňu zvyknete, už neodoláte. 80/100 ()

Galerie (59)

Zajímavosti (17)

  • Natáčelo se od 1. února do 12. dubna 1988 v Torontu (Ontario, Kanada). (BMW12)
  • Jeremy Irons během natáčení střídavě přenášel váhu na přední část chodidel nebo paty a to vždy podle toho, jestli hrál Elliotta či Beverleyho. (Seabeast)

Reklama

Reklama