Reklama

Reklama

VOD (1)

Snímek Šampón je pikantní, hvězdně obsazená postelová fraška, která se odehrává v dekadentním, sexuálně liberálním Los Angeles na sklonku šedesátých let minulého století. Snímek, k němuž napsali scénář oscarový Warren Beatty a Robert Towne a režíroval jej Hal Ashby, byl nominován na čtyři Oscary a Americkým filmovým institutem byl zařazen mezi stovku nejvtipnějších filmů. Úspěšný, ale povrchní kadeřník George (Warren Beatty) bez ustání loví ženy, aniž by k nim něco cítil. Mezi jeho současné aférky patří Jill (Goldie Hawnová), žena, která ho doopravdy miluje, a jeho zákaznice Felicia Karpfová (Lee Grantová). Felicia George přesvědčuje, aby požádal jejího manžela Lestera (Jack Warden) o půjčku na nový salón. V domění, že je George homosexuál, se Lester rozhodne, že by mohl dělat bezpečného společníka jeho milence Jackie (Julie Christieová) na velkou párty. Protože je však Jackie shodou okolností jednou z kadeřníkových bývalých přítelkyň, Georgeova spletitá pavučina lží se rázem zpřetrhá, jakmile jsou Jill s Lesterem na večírku přistiženi in flagranti. (Cinemax)

(více)

Recenze (28)

sud 

všechny recenze uživatele

Jedno z mála zklamání, které mi na filmovém poli přivodil hollywoodský rebel Hal Ashby. Propojit do sebe krizi středního věku, cynismus 70. let a leitmotiv známé pohádky o chození se džbánem pro vodu je jistě zajímavý a nosný nápad - jenomže u něho to i končí. Scénář je opravdu slaboučký a vyjma závěru se nikam nepohne a zajímavou postavu abys pohledal. Žádná z hereček nemá co hrát a ač se Warren Beatty snažil seč mohl, jeho s věkem bojujícímu slizkému metrosexuálovi jsem nedokázal fandit ani minutu (to snad není ani Beattyho vina, jako spíše scénáře). Na stejné téma vzniklo (nejen) v 70. letech mnoho zdařilejších filmů. Tak za ten nápad a hudbu Paula Simona 40%. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Kaderník. Strihá, češe a obriaďuje zákazníčky. Nakoľko jeho libido je silnejšie než rácio, dokurví si spomenutými móresmi majster frizúr vlastný ambiciózny plán podnikania. Portrét a reflexiu doby som veľmi nenašiel – ako tragikomédia o trampotách a následkoch roztopaší sukničkára to ale vcelku ujde. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Název jako pro bláznivou komedii kryje veskrze trpkou sondáž do americké společnosti na přelomu bezstarostných 60. a deziluzivních 70. let. Neboť byl tento návrat ke dni, kdy ve volbách zvítězil Nixon, natočen v době po Vietnamu a po aféře Watergate, je zřejmé, že tvůrci do scénáře promítli své následné vystřízlivění. Díky odstupu se mohli vyjádřit k tomu, co hrdinům filmů jako Bezstarostná jízda život bez závazků skutečně přinesl. Kadeřník George není nezodpovědný hipík, i když jej tak okolí dle vzhledu a povolání škatulkuje. Stejně jako celý film klame tělem. Je člověkem, který v nesprávný čas zvolil nesprávnou cestu a s přibývajícími hodinami se dopracovává ke zjištění, že si doslova "prošukal" kariéru a tím zbabral i svůj osobní život. Myslel si, že má věci (kterými pro něj byly i ženy) pod kontrolou, zatímco ony měly pod kontrolou jeho. Pozdě procitá jako poslední snílek ve světě plném pokrytců. Doba ideálů skončila. Kromě toho, že je Šampón "komedií" odvážně revizionistickou, vystavěnou okolo několika typů krize (politiky, ekonomiky, maskulinity), je také špičkovou ukázkou, jak psát scénáře (jako většina filmů, na nichž se podílel Robert Towne). Představování postav, objasňování vztahů mezi nimi a vysvětlování jejich motivací probíhá s nádhernou plynulostí. Každá scéna se určitým způsobem vztahuje k hlavnímu příběhu a doplňuje portrét hrdiny a doby. Vše se děje jakoby nadvakrát, dvěma postavám paralelně. Jen jedna (George) ale myslí to, co dělá, upřímně. Vyprávěcí úspornost se v neposlední řadě projevuje pevným, neodlučitelným provázáním pracovní a soukromé linie. Nečekejte romantickou komedii, nečekejte film, který vám projasní den, a třeba budete překvapeni, kolik hořkosti v sobě ještě v polovině 70. let některé mainstreamové hollywoodské snímky měly. 75% ()

Aelita 

všechny recenze uživatele

Kadeřník George je objekt i oběť ženské sexuchtivosti. Podle filmu. Odkdy je ženská sexuchtivost nejenže nehaněná, ale dokonce podporovaná? Dobu, kterou film zobrazuje, nejvíce charakterizovala nikoliv volba Nixona, ale probíhající sexuální revoluce, jež změnila pravidla vztahů mezi muži a ženami a tím samým i jejich jednání. George vysvětluje nevěru žen tím, že ty se samy cítí být podváděny muži ("I'm on my feet all day, every fucking day, listening to women talk and you know what they talk about, don't you? Being fucked up by some guy. That's all that's on their minds. I'm sure you've done something they could get pissed off about, what's that got to do with it? All women are pissed off, man, all of 'em. They fucking hate us! Don't you know that?"). Oddělení sexu od reprodukce umožnilo ženám stejným způsobem jednat s muži, čili být více promiskuitní. Všichni získali více sexu, ale ztratili dlouhodobost vztahů. Inu, modernita je tekutá. „Naše doba si vysloužila charakteristiku ‚tekutá‘, protože její rysy jsou chaos, ambivalence, nejistota, nahodilost a neustálá změna pravidel. Je jako řeka, jejíž proud přešel z poklidu a plynulosti do fáze peřejí a vodních vírů…“ (https://managementmania.com/cs/tekuta-modernita _____ http://www.enviwiki.cz/wiki/Tekut%C3%A1_modernita) ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Prvních deset minut filmu začalo velmi slibně, ale pak se něco zaseklo. Problémem Šampónů bude bezpochyby slaboučký scénář, když se tvůrci místo rozvinutí Georgových záletů pustili do výzkumu několika hlavních postav, které jsou spolu sice provázané, jejich dialogy jsou však slabé a především Warren většinu stopáže nemá co hrát. Mohl to být úžasný milovník, ale nestal se jím. Zařazeno do dobového kontextu se jedná o velmi ostrou (je na místě použít výrazu vulgární) komedii, kde se to výrazy jako "fuck", "screw", "suck somebody´s cock" či "cunt" jen hemží. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama