Reklama

Reklama

Hluboká touha po božstvu

  • Japonsko Kamigami no fukaki yokubô (více)
Trailer

Obsahy(1)

Imamurův první barevný snímek se odvíjí jako horečnatá vize, v níž se každodenní život řídí dávnými mýty a v níž naopak skutečnost plodí nové legendy. Dílo je sice polemikou s racionalistickým pojetím světa, ale především je obrazově působivou baladou, nabitou pro nás nezvyklými či zcela neznámými emocemi. Tokijský inženýr Karija přijede na jihojaponský ostrov Kurage, aby tam zajistil zdroj pitné vody pro cukrovar, patřící velké společnosti. Seznamuje se s poměry na ostrově a s jeho historií, ale především proniká do vztahů v kdysi vážené rodině Futoriových, která je kvůli incestu už dvacet let objektem pohrdání, posměchu a kruté diskriminace. Přicházející industrializace znemožní otci Nekičimu Futorimu vykoupit sebe a svůj rod z částečně nespravedlivého prokletí. Nadějný milostný vztah inženýra Kariji s retardovanou Toriko Futoriovou zkrachuje, a Nekičiho pokus o útěk z ostrova s milovanou sestrou Umou skončí tragedií.

Imamura se staví jednoznačně na stranu "primitivního" společenství, jež navzdory drastickým tradicím žije v souladu s přírodou a s lidskou přirozeností (např. incest je v prostředí izolované komunity nazírán jako zvrácenost teprve až s narůstajícím vlivem západního myšlení). (pstp)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (7)

stub 

všechny recenze uživatele

Hluboce symbolická existenciální záležitost, jejímž tématem je význam tradic a rituálů, křehké, zdánlivě nesmyslné společenské vazby udržující společenství v chodu a...taky incest jako symbol výsad udělených pouze bohům (zajímavé je, že mytologie téměř všech kultur vychází z tohoto pojetí - ale to je spíš materiál pro konspirační teorie;). Imamura shromažďoval podklady a skládal jednotlivé díly mozaiky více než 6 let a výsledek jednoznačně stojí za to. Syrový příběh, ve kterém kolidování staré a nové doby drtí osudy lidí jako mlýnské kameny. Natáčení probíhalo na nejjižnějších jap. ostrovech v nádherné přírodě, čímž je kontrastnost celého pojetí vyhnána do extrému. Neváhal bych s pěti, avšak vadí mi téměř samoúčelné scény se zvířaty - poselství filmu by zůstalo stejně hutné i bez házení prasat žralokům, rozjíždění ještěrek bagrem apod. ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Dělal jsem k tomuhle titulky - původní dojem se rozšířil o zaujetí formou - Imamura je tu hodně odstředivý, některé scény fungují jen jako animírky pro dokreslení (Toriko laškuje s chlapci..., chlapci komentují situaci na ostrově, do toho "dokumentární" záběry výplaty dělníkům na stavbě...)... Komparzové scény nepůsobí úplně přesvědčivě - dokonce se mi tu vtírá až absurdní přirovnání k naší normalizační Baladě pro banditu (ten folk), jinde je zas film hodně doslovný - třeba na zprostředkování složitých vazeb mezi postavami a na srozumitelné vyjádření jejich postojů se spotřebovává obrovské množství dialogů - proto je taky tak dlouhý. To všechno se ale vyrovnává celkem: má to velkou pestrost zápletek a nepolevující temporytmus - a v několika místech i neuvěřitelný švunk. Má to osudovost a je to psychedelie. Je to mistrovské. české titulky, na titulky.com. ()

Reklama

yolana 

všechny recenze uživatele

Film o střetu civilizace a primitivní kultury, odehrávající se v jedné japonské vesnici v šedesátých letech. Námět dost banální, že? Ale ztvárnění tématu je opakem jednoduchosti. Film je sledem šílených zvyků, krutosti a primitivismu, ubíhá dost pomalu a tížívě, za hudebního doprovodu nesnesitelného hmyzu /ten cvrkot už z hlavy nikdy nedostanu/, a připomíná nekonečnou halucinaci. To co sem ve filmu viděla, se mi vůbec nelíbilo, ale má to sílu, hodně psycho film. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Po Prascoch a Bojových lodiach najlepší Imamura. Táto sonda do primitívnej kultúry ostrova, kde žijú prostoduchý dedinčania, kde existujú povery a kde je incest síce zakázaný, ale nie až tak nezvyčajný, prichádza inžinier z Tokia, aby tu postavil studňu. A odrazu je konfrontovaný s úplne iným svetom. Snaha o modernizáciu, globalizáciu tvárou v tvár tradičným hodnotám a šamanizmu sa tu cez postavy prepletá, rozvíja a mimo drámy a sily prírody tu máme aj zložky magického realizmu a obrazovej meditácie. Imamura je v každom zábere a detaile istý. Hoci sa jedná o jeho prvý farebný film a o posledný pred 11 ročnou prestávkou u dokumentu, vypovedal tu úplne všetko. Film je funkčný a dychberúci aj dnes. A tých 172 minút ubehne ako voda. Neskutočne funkčná dynamika a postavy. A prostredie exotického ostrova na ktorom ukazuje zmenu jednej hlúpej generácie za inú tomu len pridáva na pútavosti. ()

Pete 

všechny recenze uživatele

Na odlehlý jižní ostrov Kurage přijíždí Inženýr z Tokia, hledat vodu pro místní cukrovar. Je udiven, jaká společnost se zde nachází, a divák ještě víc. Kmenové společenství zde provozuje incest, má svá krutá divošská pravidla, starověké rituály a primitivní pověry zažrané do morku kostí. Dá Inženýr přednost svodům tohoto divokého života před civilizací? Nebo naopak nakonec civilizace dorazí i do těchto končin, a změní osudy všech na ostrově? Rozsáhlá sága, tak trochu předchůdce Wicker Mana po Japonsku, je místy příliš zdlouhavá, ale má podivnou, unikátní atmosféru, a nabízí pohled na takové sepětí člověka s přírodou, které snad už dnes ani nechceme vidět. Vše za zpěvu obecního mrzáka, hrajícího na šamisen - vypravěče Šintó příběhu o bohu bratru, bohyni sestře, stvoření harmonie světa a jeho rozkladu. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama