Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Úspěšný spisovatel Gabriel Anděl sice svou ženu Lolu stále velmi miluje, nedokáže ale snést, jak se mu věčně plete do řemesla, a tak se rozhodne, že se s ní rozvede. Právě když se chystá odstěhovat do své venkovské vily, objevuje se na scéně policejní inspektor s varováním, že se jacísi podvodníci chystají dotyčný dům prodat bohatému Čechoameričanovi. Andělovi s inspektorem se tam ihned rozjedou a na místě skutečně najdou bandu zločinců, převlečených za služebnictvo. To však zdaleka nejsou jediní podvodníci, kteří v onom zamotaném případu figurují. Než bláznivá noc skončí, čeká Gabriela a Lolu ještě nejedno překvapení a mnohá zapeklitá situace... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (42)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Klasická detektivka je v předválečném a protektorátním filmu spíše výjimkou. Snad z obavy před konfrontací s cizími vzory se jí autoři vyhýbali a raději se uchylovali k mnohem bezpečnější formě kriminální komedie. Vedle Martina Friče si v této oblasti úspěšně počínal režisér Miroslav Cikán. Zatímco ve filmu Pelikán má alibi zkombinoval rutinní veselohru s americky střiženou gangsterkou, v Paklíči je už kriminální zápletka plně podřízena komediální nadsázce. Hrdinou příběhu s mnoha dějovými zvraty je spisovatel detektivních románů Gabriel Anděl (Oldřich Nový). Za šest let jich napsal osmnáct, ale s dalším není stále hotov. Před rokem se totiž oženil a jeho půvabná žena Lola (Jiřina Steimarová) se mu neustálými připomínkami plete do řemesla. Patovou situaci se rozhodli manželé vyřešit rozvodem a přestože jim dal soud roční lhůtu na rozmyšlenou, ihned zahájili majetkové vypořádání. Kolem prodeje jejich luxusní vily se brzy roztáčí kolotoč dobrodružných akcí a Anděl poznává, že mezi fantazií spisovatele a prací detektiva je pořádný rozdíl... Vedle Oldřicha Nového, který v roli jízlivého manžela hýří drzostí, sarkasmem a ironií, nelze neupozornit na vynikajícího Jaroslava Marvana i na oba bratry Fialovy, tedy Emana a Ference Futuristu. Příjemný a vtipný film z posledního roku nacistické okupace. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Bláznivá komedie o bláznivém spisovateli a jeho bláznivé manželce, kteří nedobrovolně prožijí bláznivou noc s bláznivými podvodníky - a kteří mají střelenou služebnou. Lépe nad dějem moc nepřemýšlet, protože by se člověk zasekl v podivných motivacích postav, zvláště těch podvodníků, kteří navíc o sobě jednou vědí, podruhé se neznají... Třeba jeden podvodník využije podvod druhé skupiny, aby spisovatele se ženou vylákal na noc z bytu, ale herdek, kde se o tom druhém podvodu dozvěděl? No nic. Nový hraje svůj standard a myslím, že poprvé použije své oblíbené "Na co?... Aha, nashledanou.", ale film velmi oživuje Jiřina Steimarová, bez ní a jejího zářivého úsměvu by to celé bylo nudné a šedivé. Pár replik je tu dobrých ("Někdy mám pocit, že blízké soužití lidi od sebe vzdaluje." nebo "To je koníček. Dnes je poněkud dřevěný."), ale jiné vtipy zapadnou nebo nejsou ani vtipné, natož břitké. Ke konci už to začíná nudit, a závěrečné sbírání podezřelých mi připomnělo film Rozpuštěný a vypuštěný - kdoví, jestli se tady někdo neinspiroval. Jako ano, příjemně se na to dívá, ale z celku mám pocit, že to šlo ještě líp ošetřit a pošéfovat (třeba mne napadlo, že ti zloději mohli být najatí rozvodovým právníkem, aby rozvádějící se manželé museli strávit noc pod jednou střechou - ale ono né.) ()

Reklama

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Začátek mě úplně nenadchnul, ale jak nastoupí na scénu Marvan hrající svou naprosto typickou postavu, tak už je to jiný kafe. Jeho inspektor mručoun tu rozjíždí s charizmatickým bonviánem Novým celkem slušnou dialogovou smršť. Jenom ta detektivní zápletka mi tu přišla možná až moc složitá a překombinovaná, ale nenudí to a celkem odsejpá. Takže ve finále celkem zábavná a lehce nadprůměrná záležitost.60% ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Na rok 1944 překvapivě zamotaný scénář, v těchto situacích je Oldřich Nový jako ryba ve vodě, takže táhne statečně celý film. Jeho komediální talent ve stylu Valentina Dobrotivého je zábavný a neochodí se. Jaroslav Marvan v roli detektiva odvádí své tradičně bezchybné řemeslo. Přes všechny kvality scénáře i hvězd celkový dojem pokulhává. Místy jsem se ostentativně nudil, tempo je nevyrovnané, a to i přes několik výborných scén. Výborný film se zkrátka nakonec nekonal. 70% ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Kvalitní česká žánrovka, která si dokázala se ctí poradit s importovaným modelem neuvěřitelně zamotaných zápletek, do nichž je zatažena dvojice muž-žena, který při tom všem stíhají v konverzačních přestřelkách řešit i své vztahové problémy. Oldřich Nový a filmem upozaďovaná Jiřina Steimarová dokáží dát svým postavám a jejich interakci jiskru a esprit, Jaroslav Marvan zde hraje další ze svých klasických rolí, ale jak se brzy ukáže nic není tak jak se zdá. Snímek oživují i groteskní fyzická extempore Emana Fialy, zvláště v kontrastu s překvapivě umírněným a uhlazeným Ferencem Futuristou. Protektorátní kinematografie byla překvapivě otevřená vnějším vlivům co se týče filmového žánru a ve většině případů si s nimi dokázala poradit, což Paklíč dokazuje - film má tempo, dialogy švih a ironii, po řemeslné stránce film odpovídá dobovému standardu zvládnuté ateliérové tvorby (i když překvapivý prostor získávají i exteriérové scény). V pamětnických filmech určitě jedna z nejtrvalejších položek. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (5)

  • Druhým přepisem románu ze série s Ludvou Lácem se stal až televizní seriál Fantom operety (1970). (NinadeL)
  • Filmový debut Josefa Pehra. (M.B)
  • Filmový Gabriel Anděl je literárním Ludvou Lácem, alteregem Eduarda Fikera. Vystupuje v románech Paklíč (1941), Bratr Křepelák (1942), Fantom operety (1945) a Dětská rapsodie (1948). (NinadeL)

Reklama

Reklama