Režie:
Jiří BělkaScénář:
Jaroslav SoukupKamera:
Vladimír OpletalHudba:
Luboš FišerHrají:
Jan Tříska, Josef Somr, Josef Abrhám, Václav Švorc, František Vicena, Karel Šebesta, Zdeněk Kutil, Ladislav Šimek, Jiří Havel, Miroslav Nohýnek, Boris Rösner, Karel KnechtlObsahy(1)
Podle povídky "Vzácný přetisk 2F. Cent Belgien" z "Filatelistických povídek" Františka Langra napsal Jaroslav Soukup napínavý příběh, který nutí k zamyšlení nejen nad rolí, kterou může sehrát poštovní známka v lidském životě, ale také nad otázkou lidského svědomí, nad nejistotou, která provází každý výkon spravedlnosti. Téměř do konce příběhu netušíme, zda známka nalezená v kapse uniformy francouzského vojáka v první světové válce usvědčila nevinného, nebo odhalila skutečného špiona... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (59)
Naše malé filatelistické Stezky slávy. Komorní drama z francouzských zákopů, kde vládne podezíravost, otravný zvuk orchestrionu a bolestné vědomí, že když se ocitnete ve špatný čas na špatném místě, není prostor pro presumpci neviny a moc logiky a rozumu je jen omezená.. Spoiler: Nářky směrem ke zvratu v ději se mi zdají poněkud nekorektní. Somrova postava neměla do slyšení u podplukovníka tušení o existenci důkazu v podobě známky a předtím dvakrát odmítla možnost, že by šacovala nějakého německého vojáka. Obhajovat se tímto směrem poté bylo zbytečné, jen by to vzbudilo další podezření a nakonec by stejně došlo k odhalení. V tu chvíli bylo prioritou napsat poslední dopis znovu. Korigovaný vědomím neodvratného konce a s nadějí, že bude doručen. Snad v něm nebyly zašifrované francouzské pozice a Třískův kapitán Billard nešel za pár dní taky ke zdi.. ()
Pochybnosti jsou někdy těžší než vědomá vina. Špičková televizní adaptace jedné z filatelistických povídek Františka Langera, odehrávající se během první světové války, si po celou dobu udržuje velmi působivou atmosféru plnou svíravého strachu a bezmoci a navíc se může pyšnit mistrovskými hereckými výkony Jana Třísky, Josefa Somra a Josefa Abrháma v hlavních rolích. V myšlenkovém úhoru sedmdesátých let vzniklo dílo vskutku nevídané hloubky a emocionální síly. ()
Taky se řadím k těm, kterým se výsledná pointa zdála poněkud méně věrohodná, podobně jako uživatelům 6thSun či Stegman. Nic to ovšem neubírá na strhujících hereckých výkonech tří hlavních představitelů a na síle úvah o vině a trestu a nesmyslnosti veškerých válečných šarvátek, které přitom člověku probíhají hlavou. ()
Nesdílím nadšení většiny zdejších hodnotitelů, neboť já jsem se prvních 40 minut celkem nudila a zbývajících 20 minut koukala na nepřesvědčivý zvrat ve vývoji, který mi přišel opravdu úplně pitomý. Somr a Abrhám byli vynikající, Tříska ničím výjimečný. Pouze z úcty k prvním dvěma zmíněným a z úcty k jejich standardně výborným výkonům dávám 3 hvězdy. ()
S přihlédnutím k době vzniku to jest období šedivé normalizace se jedná o docela solidní televizní inscenaci. Inspirace Kubrickovými stezkami slávy, jak už tu bylo v některých komentářích zmíněno je patrná, ale jinak si film vesměs jde svou cestou sice pravda k očekávanému finále, což se teda tvůrci pokusili aspoň obzvlášnit tou nečekanou pointou, kterou nebudu prozrazovat, ale spíš tím dosáhli trochu podkopání některých předchozích věcí v tom filmu. Hlavně Somrova postava se v kontextu toho finálního odhalení chovala trochu nelogicky a mohl si vymyslet sto způsobů kde k té známce přišel. I tak, ale jednoznačně nadprůměrná a vydařená záležitost.70% ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (1)
- Povídka pochází z knihy „Filatelistické povídky“ vydané v roce 1964 od Františka Langera. (Winster)
Reklama