Režie:
Guillermo del ToroKamera:
Dan LaustsenHudba:
Fernando VelázquezHrají:
Mia Wasikowska, Jessica Chastain, Tom Hiddleston, Charlie Hunnam, Jim Beaver, Burn Gorman, Leslie Hope, Doug Jones, Jonathan Hyde, Bruce Gray, Emily Coutts (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Edith Cushingová (Mia Wasikowska) je na svou dobu velmi emancipovaná dívka s literárním talentem a nepěkným traumatem z dětství, s nímž se vypořádává právě psaním. Záhadnému cizinci, siru Thomasi Sharpeovi (Tom Hiddleston), se její texty líbí, jí se pro změnu zamlouvá on. Dokonce tak, že po tragické otcově smrti brzy odloží smutek a provdá se za něj. Díky sňatku se stane spolumajitelkou panství Purpurový vrch, jemuž vévodí majestátní, leč chátrající viktoriánský dům, jehož děravou střechou padá do vstupní haly déšť, sníh a listí. V jeho ponurých stěnách se Edith rozhodně necítí jako doma. Přispívá k tomu odměřenost její švagrové Lucille (Jessica Chastain) a spousta děsivých vizí, jež ji provázejí od chvíle, kdy prvně překročila práh. Edith je sice k smrti vyděšená, zároveň ji ale zvědavost nutí odhalovat tajemství, které se dům snaží pohřbít. Že jí při téhle pátrací akci půjde neustále o život, asi není potřeba dodávat. (Cinemart)
(více)Videa (25)
Recenze (780)
Gotický horror by již ze své podstaty měl obsahovat prvky romance, stejně jako gotický román prvky horroru, o tom žádná. Jenže onen poměr je třeba umně vyvážit, ať již ve prospěch horroru s prvky romantiky či v opačném gardu. Což je právě to, kde del Toro selhává. Vzal to „fifty fifty" a tak z toho není ani ryba ani pes, ale hybrid rozkročený mezi dvěma žánry, který však nijak zvlášť nefunguje ani v jednom z nich a je navíc s ohledem na žánrová pravidla nevhodně zakončen "sněžným Kill Bill finále na ostří nože". Pro samé audio-vizuální kudrliny se nedostává na příběh (dějově by to vystačilo sotva na krátkou povídku), atmosféru, tajemno, tempo či jen náznak pnutí mezi postavami. Pokud del Torovi šlo o přiblížení gotického subžánru pro dnešní mládež, tak mu dělá medvědí službu více než co jiného. Jestli mu šlo o tradičního zástupce tohoto subžánru, tak pak hrubě neuspěl dvojnásob. Snaha o poctu hammerovským horrorům, která je však spíše neuctivým plivnutím na jejich odkaz. Každopádně je třeba uznat, že zmíněná audio-vizuální stránka věci je vskutku působivá (až na otřesné CGI mozkomory... ehm, duchy a povzdechnutí, že gotická žánrovka by nemusela zrovna hrát všemi barvami) a spolu s obsazením, které se snaží seč může, je tím jediným, co to činí snesitelným. ()
Celou dobu jsem čekal na nějaké brilantní osvětlení, proč si del Toro z tuny projektů vybral zrovna tenhle. A bohužel nepřišlo. Purpurový vrch v jádru není vůbec špatný film - všechno tu vypadá nádherně a všichni hrají do puntíku to, co se od nich čeká. To ale zároveň znamená, že příběh svátečního hororového diváka jako jsem já (natož pravověrné fanoušky) vůbec v ničem nepřekvapí. Všechno se tu děje přesně podle zajeté šablony a vždycky dlouho dopředu víte, co se zhruba stane a jaká odhalení se chystají. Vyhlížení strhující nadstavby je tak bolestivě marné, a pokud nepřistoupíte na to, že si del Toro točí zcela klasickou duchařinu hlavně pro sebe, budete se v kině docela ošívat. Jak říkám, Purpurový vrch je přesně tou vypulírovanou žánrovkou, kterou očividně být měl. Jako by del Toro remakeoval svůj nejoblíbenější film z padesátých let a vůbec nic na něm nezměnil. Já jsem ale naivně čekal, že se pokusí jít o krok dál, takže jsem byl spíš trochu zklamaný než spokojený. Někdy se holt vyplácí držet očekávání na uzdě. Aspoň tak člověk nehledá něco, co zřejmě nikdy nebylo na meníčku. (6/10) ()
║Rozpočet: je mi šumák kolik milionů║Tržby USA: jsou mi ukradený, protože jsem to nefinancoval║Tržby celosvětově: jsou mi putna, poněvadž do kina zajdu tak či onak▐ Tržby za prodej Blu-ray v USA //počet prodaných kusů: je mi vlastně taky u prdele, ale aspoň o to budu mít delší, i když nic neříkající komentář ║Příběhově sice nic objevného a zápletka se dá během úvodní půlhodinky úspěšně odhadnout, ale ten vizuál bere opravdu dech; všechny ty barvičky, vymazlené záběry a interiéry rozpadající se barabizny - to je zkrátka úžasná přehlídka umění a lásky ke staromilskému gotickému hororu. Místy celkem drsné, na druhou stranu jde hlavně o romantiku a drama, duchové jsou tu odsunutí až na vedlejší kolej. Škoda. Viděl v kině: 65% ()
Purpurová pohádka pro dospělé krvežíznivé romantiky, vzdáleně připomínající střihorukého holiče. Je to především úchvatná výprava, která vytahuje nad průměr jinak povšechně tuctový příběh, který ničím zrovna dvakrát nepřekvapí. Po herecké stránce skvěle zvoleno i zahráno. Žánrově spíše mysteriózní vztahový thriller na pomezí tří a čtyř hvězd, díky milé společnosti v kině a následné dokonalé čokozmrzlině ve Světozoru zaokrouhluji zážitek shora na 70%. ()
Že Guillermo tentoraz neostal iba pri produkcii sa dá chápať iba tak, že potreboval dva honoráre. Námetovo tuctová a neoriginálna vec, hodná sotva 90-minútovej stopáže. Navyše v nej nefunguje napätie a wao efekt sa snaží vytvárať spiatočníckymi chytákmi. Výprava ale fakt krásna, obsadenie super a občasná krvavosť uspokojivá. Potenciál "twisted romance”, ktorá sa z toho vyklube, ponúkal viac možností. Len by Guillermo nesmel chcieť vyhovieť širokému publiku a musel by zahrať na úchylnejšiu strunu. Škoda, že sa stvoriteľ tak osobitých a kúzelných filmových svetov zahadzuje s týmto. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (44)
- V slovnej prestrelke Edith s pani McMichaelovou sa nachádzajú odkazy na dve klasické spisovateľky, Jane Austen (Pýcha a predsudok) a Mary Shelley (Frankenstein). (Kadas97)
- Rodný dům Edith se objeví i ve filmu To Kapitola 2 (2019), kde se jedná o filmový hotel. (IvanIII)
- Medzi inšpirácie pre film Guillerma del Tora patria filmy Neviňátka (1961), Strašenie (1963), Exorcista (1973), Prichádza Satan! (1976) a Osvietenie (1980). (Pat.Ko)
Reklama