Reklama

Reklama

Fáze IV

Trailer

Obsahy(1)

Je možné, aby byli mravenci chytřejší než lidi?
Dostáváme se do výzkumné laboratoře, kde jsou zkoumáni mravenci s velmi vysokou inteligencí. Ovšem nikdo netuší, co se děje venku. Mravenci se začínají chovat podivně a zaútočí. Ale chytří hmyzí zabijáci po čase pronikají i do laboratoře, kde chtějí pokračovat v zabíjení. Nyní musí vědci spojit své síly a znalosti a tyto monstra zničit. (Chupacabre)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (42)

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Animal horrorov je veľa a aj keď v nich je najväčšie zastúpenie majú žraloci či hady, tak niekoľko tvorcov myslelo aj na mravce a Saul Bas bol jeden z nich. A aj keď to bol jeho jediný celovečerný film, tak sa s tou témou popasoval  viac než slušne. Začiatok vyzeral, ako keby som začal pozerať dokumentárny film, ktorý mapuje prostredie jedného zo silných organizovaných hmyzích skupín a tu to len dokazovali. Bol tu krásny vizuál a scéna, kde stoja vedci pred monumentálnymi prírodnými stĺpmi ma neskutočne uchvátila a bola mi od niekadiaľ známa, ako keby som niečo podobne videl na nejakom hudobnom nosiči. Veľká slabina filmu je v tom, že sú tu veľmi slabé triky aj na rok 1974 sa mi zdali pomerne mdlé a lacné. Potom aj postava dievciny ma celkom vyviedla z rovnováhy, nielenže herecký výkon bol strašne slabý, ale aj povahovo sem tá postava nezapadala a nemala tu čo robiť. Podľa mna tu bola vsadená len preto, že aby tam vniesla trocha súcitu a dramatickosti. Je tu niekoľko silných scén a aj pre ne dám tomuto filmu slabé, ale 4*. Je pekné, že sa nájdu ľudia, ktorý film pojmu svojsky až novátorsky, ale takýto pomalý až uspávajúci zjav ja až tak nevyhľadávam, aspoň čo sa natural horrorov týka. Až s komentárov mojich oblubencov som sa dočítal, že tento film bol v ponuke na diskusii V.RK. , ale ja som tento krát film objavil sám a to kvoli tomu, že je tu písaný aj horor i keď tých prvkov tu nie je až tak veľa., za to mrazivých momentov tu je dosť. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

V kuchyni po kredenci, lezou čtyři mravenci. Kam, pánové, kam jdete? Postříkám vás DDT!“ Ty odolnější z vás i žlutým insekticidem doktora Hubbse, pěkně hnusným sajrajtem, po kterém vám slezou tykadla, zvadnou kusadla a doživotně vás přejde chuť na Berušku. Natož na samici mravencodlaka kolegy PetrPan. Vizionářské scifi Phase IV zdařile kombinuje detailní hmyzí záběry jak z National Geographic se strhujícím sportovním přenosem z ringu, kde probíhá box bez rukavic mezi vědci a matkou přírodou. OKÉNKO LABORATOŘE: [][] Co James R. Lesko extrapoloval z vědeckých dat Dr. Hubbse?  ̊Ϫ̊  Že 40.000 mravenců, pouhá jedna kolonie, má v součtu tolik mozkových buněk jako člověk!  ̊Ϫ̊  Schopnost mravenců komunikovat pomocí obrazců.  ̊Ϫ̊  My pošleme čtverec, oni nám... kosočtverec. Sprosťáci!  ̊Ϫ̊ Jak životně důležité je nacházet se na té správné straně okuláru mikroskopu.  ̊Ϫ̊  Že nejen lidi, ale i mravenci moc rádi grilují. Lidi. [][] R.I.P. farmář s bábou, podomek Clete i zaživa požíraný kůň. Na 4* zvyšuji za závěr s ant-i-girl, z faraonského písku k milostnému objetí vynořenou, což mě rozněžnilo. Asi si uvážu Ferdův puntíkovaný šátek a půjdu strašit Faustku. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

V první řadě bych chtěl říci, že jde skutečně o velice netradiční scifi film, který ve mně zanechal hodně rozporuplné pocity a zároveň mě svým obsahem v určitých momentech i příjemně překvapil. Vzhledem k jeho stáří a velice zvláštnímu pojetí je mi jasné, že převážně mladší publikum ho vesměs odstřelí. Ono je totiž hodně důležité se nad celou zápletkou trochu více zamyslet a neočekávat jen další skvostnou scifi-hororovou podívanou, plnou akce, napětí a mrtvol. Výsledkem všech čtyř fází scénáře je totiž o dost hlubší myšlenka, než jen diváka vyděsit. To se tomuto filmu stejně za celou dobu ani moc nepodaří. Zřejmě nejzajímavějším na celém filmu jsou záběry na mravence a vědecké „dedukce“. Pro mnohé to však bude jen kupa zbytečných žvástů, které brzdili tempo příběhu. Ono se tu vážně převážně mluví, ale i přesto se místy podařilo tvůrcům navodit docela zajímavou atmosféru. Scéna s útokem na farmu, vypuštěním žlutého jedu, osud farmářovic rodinky i samotný závěr – to vše se docela vydařilo. Bohužel hodně vlažné tempo leckoho začne možná uspávat. Navíc již na tehdejší dobu nejsou některé triky zrovna na vysoké úrovni a nejeden divák se jim spíše zasměje. Scénáristova myšlenka však nebyla diváky ani tak vystrašit, jako se spíše zamyslet nad životem mravenců jako takových a nebylo k tomu zapotřebí žádných gigantických plyšových monster. Phase IV tak sice nikdy nebude patřit mezi nejoblíbenější filmy svého odvětví, ale rozhodně si nezaslouží býti opomíjena. Jak už jsem však poznamenal – tohle rozhodně není film pro každého a je mi jasné, že budou vždy převládat spíše negativní ohlasy. Pokud však máte rádi netradiční podívanou a nespokojíte se jen s již stokrát ohranou zápletkou, mohli byste tomu věnovat trochu více svého času. 50% ()

classic 

všechny recenze uživatele

titulnej Fáze IV, z roku 1974, sa to vskutku len tak akosi hrôzostrašne, a k tomu i úplne mimoriadne hemžilo čo najdetailnejšími zábermi - akýchsi zvláštnym spôsobom ["mimozemsky"] vyspelých, či povedzme ešte i obzvláštne jedovatých, a brutálne premnožených, arizonských mravcov, ktoré sa teda v tomto prípade rozhodne čo najviac odpútali od svojich mravenísk, aby skrátka čo najviac zdeptali nielen azda práve iba týchto dvoch univerzitných vedeckých pracovníkov v zložení staršieho Dr. Hubbsa & mladšieho Leska, ktorí zrovna prišli do tejto naprosto nehostinnej, arizonskej oblasti, študovať ich pomerne dosť atypické správanie sa, čiže tým pádom plánovali sa s nimi najskoršie len nejako zvláštne a účinne vysporiadať, resp. v podstate by sa dalo rovnako tiež podotknúť, že tieto mravce začali postupne študovať ich samotných, uzavretých v akejsi počítačovo vybavenej kupole - uprostred samotnej mravčej expanzie → so science-fiction a desivých, hororových prvkov, vďaka ktorým som sa napokon cítil celkom prazvláštne, akoby som pociťoval akési vnútorné mravčenie na dolných končatinách, ktoré sa začalo postupne šíriť naprieč celým telom, čo ma ešte oveľa viac znepokojovalo, ako tomu bolo vlastne na úplnom začiatku. • Jediný režisérsky zárez od amerického grafického dizajnéra - Saula Bassa, ktorý pravdepodobne počas svojej jedinej hranej vízie - popridával b-a-s-y aj na takých miestach, kde to nebolo vôbec ani nijako extra zvlášť zase potrebné, čím sa de-facto predsa začal trocha viacej znižovať i výsledný kredit daného titulu, ktorý aspoňže miestami vhodne vyvažovalo príslušné obsadenie v podobe Brita N. Davenporta a Američana M. Murphyho, ktorým ešte zručne sekundovala britská predstaviteľka Lynne Fredericková - s akýmsi neblahým osudom v pásme skutočných reálií. • Naopak, čo bolo podľa mňa skutočne fascinujúcim objavením na danom titule; je hádam najmä to, že všetky »mravčie sekvencie« doslova sršali nadštandardným, no zároveň aj sakramentsky desivým spracovaním, ktoré ako by ste [ne]normálne skúmali rovno pod «filmovým mikroskopom,» čo bolo určite najsilnejšou Bassovou stránkou v rámci celku; to by totižto asi vystačilo i na samotnú kapitolu. • Škoda tej celkovej veci v tom zmysle, že popri naozaj zaujímavo budovanému napätiu - titul na konci skĺzol do akejsi „surreálnej rozprávky,” keďže si avšak okrem toho taktiež myslím, že mal tentoraz proste omnoho navyše... ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Mravenci byli toho dne poněkud neklidní. ___ Námětem (+ rozvíjením příběhové linky a charakterizaci postav) víceméně druhořadý sci-fi horror (a teď to fakt nemyslím nijak zle, pokouším se neobratně říci, že Phase IV zkrátka nevyžaduje diváka zběhlého v přírodovědných disciplínách typu kvantové fyziky a technických vědách; taktéž si vystačí s jednoduchým psychologizováním, které psychofyzikální komplexitu jinak známou jako osobnost redukuje na jeden zřetelně rozpoznatelný a dominující psychologický rys, kupř. Hubssova tvrdošíjné nadřazovaní lidského rozumu a lidských schopnosti nad ostatními druhy), jehož přidaná hodnota tkví v "polodokumentárnosti" snímku, jinými slovy tenhle film je nejsilnější v těch místech, kde se mu daří navodit dojem, že jsme jakožto diváci svědky reálného výzkumu, autentického zdivočení mravenců. Plus spoiler vypadá to, že na konci mravenci nakročili k zotročení lidstva spoiler, a já prostě miluju happy endy! Díky za tip Willymu Kufaltovi. 70 % ()

Galerie (62)

Zajímavosti (16)

  • Na začátku roku 2012 byla ve sbírce Saula Basse v Akademickém filmovém archivu nalezena vybledlá kopie původní závěrečné sekvence v předpremiérové verzi filmu, která byla původně promítána zkušebnímu publiku v roce 1973. V červnu 2012 byl tento úryvek promítán veřejnosti v Los Angeles v kině Cinefamily po uvedení kinoverze. Filmovému archivu Akademie se podařilo najít původní filmové prvky pro tuto montáž, sadu separačních masterů, v archivech studia Paramount. Pracovníci archivu separace překombinovali, barevně upravili pro prezentaci a nechali je digitálně naskenovat. Tento obnovený závěr montáže měl spolu se zbrusu novou 35mm kopií kinoverze premiéru v Alamo Drafthouse v texaském Austinu v rámci celodenní přehlídky filmů Saula Basse v prosinci 2012 a poté byl uveden ve vybraných artových kinech v dalších městech. (classic)
  • Jedná se o první film, který zobrazuje geometrický kruh v obilí, v tomto případě vytvořený superinteligentními mravenci. Film o dva roky předchází první novodobé zprávy o kruzích v obilí ve Velké Británii a je uváděn jako možná inspirace nebo vliv vtipálků, kteří tento fenomén začali vytvářet. (classic)
  • Saul Bass se během natáčení obával postavy dvacetileté Lynne Frederick (Kendra), která hrála šestnáctiletou dívku. Po celou dobu natáčení byla nucena nosit speciálně navržený a bolestivý korzet s železnými pláty, který jí svazoval prsa (aby vypadala mladší). Bass se také snažil Frederick přesvědčit, aby omezila svou stravu na kuřecí vývar a černou kávu. (classic)

Reklama

Reklama