Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Lawrence Kasdan se ve svých filmech soustřeďuje převážně na výpověď o své generaci. Tomuto tématu zůstává věrný i v Grand Canyonu. Uvažuje o podivném stavu, v němž se zmítá současná Amerika, zachvácená násilím a bezohledností. Děj se odehrává v Los Angeles a předjímá tragické události, jež se tu nedávno staly. Je mozaikou všednodenních osudů několika obyvatel podivného velkoměsta, v němž těsně vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí. Dominantními prvky jasně zacíleného příběhu jsou však lidská sounáležitost a víra v rodinný život. Kasdan opět volí žánr smutné komedie; po počátečním "nárazu" se situace pozvolna uklidňuje a ústí v záměrně vyhrocený happy-end. Slavný Grand Canyon (Velký kaňon) slouží jako metafora pro vyjádření vztahu lidského jedince a mohutnosti přírody. Černošský autoopravář Simon právě tímto srovnáním argumentuje pochybujícímu, dobře situovanému právníkovi Mackovi, jemuž možná zachránil život. Z mužů se stávají přátelé a z lidí v jejich okolí protagonisté dalších epizod. Opakujícím se motivem je policejní helikoptéra, kroužící věčně nad městem: může registrovat některé situace, ale nemůže vidět "za ně", nemůže pomoci prostému člověku v nouzi... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

ravo2 

všechny recenze uživatele

Bohužel na celém filmu je nejlepší úvodní sekvence, při které se za doprovodu dobové hudby střídá NBA a rekreační basket. Co se týče děje, nic se nezdá vysloveně přitažené za vlasy, i když to, co se postavám přihodí, vůbec není banální, jak tu někteří jiní recenzenti tvrdí. Zdá se tedy, že film je ze života. Jenže není. Dialogy se hemží "filozofováním", zkrátka větami, jaké skuteční lidé nikdy neříkají. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Vraž do toho několik pytlů romantiky (první zamilování, adopce, šťastné manželství), paletu šutrů násilí (které vypadá zle, ale končí dobře), prošpikuj to jemně nakrájenými kaktusy inteligentních dialogů (o tom jak se má žít a pod.), k tomu si pusť písničku Randyho Newmana "I love L.A. (We love it)", a z vniklé hmoty postav Velký kaňon. Pozn 1: V oficiálním textu distributora stojí, že "vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí". Bez ohledu na jazykový mišmaš (koexistovat je existovat vedle sebe), je ve filmu patrné, že násilí je předpokladem možnosti dalšího, již pozitivního, vývoje, a tím je vlastně propagováno. Pozn 2: Včera jsem se díval na film Nikose Grammatikose "Apontes" (režisér ani film nejsou na čsfd uvedeny, na IMDb má film vyšší ocenění než Grand Canyon, který vznikl v přibližně stejné době a byl rovněž oficiálně oceněn). Dosud jsem si nikdy nekladl otázku týkající se smyslu filmu, ale při provnání obou filmů ještě v čerstvé paměti mi přišlo, že zásadním rodílem mezi nimi je právě on. ()

Reklama

lennyd 

všechny recenze uživatele

Úspěšnému právníkovi Mackovi (Kevin Kline) jednoho večera vypoví službu auto v té nejhorší možné situaci - uprostřed černošského ghetta. Právě když je napaden skupinou mladistvých, zachrání mu život autoopravář Simon (Danny Glover). Z obou mužů se stávají přátelé. Další Mackův kamarád, režisér Davis (Steve Martin) je napaden zfetovaným bezdomovcem, a kvůli pár šupů málem zastřelen. Spousta malých střípků je seskládána do mozaiky obyčejných životů ... Některé (obecně velmi oblíbené) filmy prostě nechápu. Grand Canyon je přesně jedním z nich - jednotlivé ústřižky byly docela fajn, ale jako celek mi to přišlo extrémně roztříštěné (což byl asi i záměr Lawrenceho Kasdana) a dost nudné. Chvilkama jsem usínal, a ani trojlístek hlavních hrdinů mě ze spánku moc nevytrhl. Jak tu píše někdo okolo Magnolia či Crash na podobném principu byly o něčem úplně jiném. Sorry, ale nemůžu si pomoct ... ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Film, ve kterém se toho příliš moc neděje, ale přesto je něčím výjimečný. Je to stylem vyprávění, skvělým obsazením a možná i atmosférou devadesátých let. Záměrem tvůrců asi bylo ukázat, že v životě jde i to, snažit se udělat pro sebe i ostatní víc, než jen to, co je snadné nebo co se očekává. A to platilo tenkrát a bude platit pořád. A to mi bylo na filmu sympatické. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Prirovnanie ku Crash alebo Magnólii ma vydesilo. Ani jeden z tých filmov ma nebavil. Naviac Kasdan ako režisér mi tiež príliš nesedí. Ale malo to pekný trailer a dobré herecké obsadenie, tak som to riskol a som spokojný. Podľa mňa to je keď nie najlepší, tak rozhodne najkonzistentnejší Kasdanov film. Taká mozaika osudov venujúca sa téme násilia, v ktorej centre sú ale dve rodinky. Jedna biela dobre situovaná a jedna čierna, ktorá sa potýka s gangami v jej okolí. Plus je tam ešte pár vedľajších trochu zbytočných liniek. Hlavne tá s tvrdým producentom násilných filmov Martinom ma príliš nebavila. Ale tie dve ústredné línie sú super a fakt som bol v napätí jak sa to celé vyvinie. Predsa len by človek od takej témy čakal niečo tragickejšie, ale prekvapivo to všetko vyústi prakticky dokonalým happyendom. A nech je to v niektorých prípadoch trochu nevierohodné, tak som bol za to znova rád. Fakt verím, že sa z tých dvoch rodín rôznej farby pleti a rôznych vrstiev (trochu zmätený dobrák Kline a rozvážny Glover) stali kamaráti do konca života. Naviac ma potešila aj mladučká Mary-Louise Parkerová hore bez. Ten pohľad stál za to. A to, že ten chlapec bol začínajúci Jeremy Sisto som zistil až na konci. Vôbec som ho nespoznal. 8/10. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (1)

  • Scéna kdy Macka skoro zabije autobus, byla do filmu napsána podle zkušeností z vlastního života režiséra Lawrence Kasdana. (Pumiiix)

Reklama

Reklama