Režie:
J.A. BayonaKamera:
Pedro LuqueHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Enzo Vogrincic, Matías Recalt, Agustín Pardella, Rafael Federman, Esteban Bigliardi, Alfonsina Carrocio, Paula Baldini, Rogelio Gracia, Pablo Vierci (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Po havárii letadla v odlehlém srdci jihoamerických And musí pasažéři, kteří se štěstím přežili, spojit síly a spolehnout se jeden na druhého, aby se dostali zase domů. (Netflix)
Videa (4)
Recenze (276)
Řemeslně mistrná filmařina, který věříte každou sněhovou vločku, každej výdech páry i veškerý útrapy plný nekompromisní přírody, kterými si přeživší prochází. Proto si nejednou vzpomenete třeba na Revenanta, jehož živelnost a autenticita Bayonu zaručeně inspirovala, stejně jako třeba záběrování (široký objektivy snímající utrpení osob z bezprostřední blízkosti). Giacchino navíc složil dost možná svůj nejlepší soundtrack! Zhruba v sedmdesátý minutě si ale uvědomíte, že koukáte už pět minut do telefonu, protože film nepřichází s ničím novým, že nic a nikam nerozvíjí. Takže v klidu mohlo zmizet patnáct minut, což by podpořilo divákovu pozornost a ve finále by to strhlo tím víc. Kdo ale nemá nakoukáno, příběh nezná a neviděl Alive, bude pro něho Sněžné bratrstvo survival událost roku, především proto, že to je true story. ()
Intenzivní a dechberoucí příběh boje o přežití dle skutečných událostí je natolik nosný, že ho s technicky a režijně obstojným zpracováním snad ani nešlo úplně zkazit a zpracovat hůř, než minimálně průměrný film... a tenhle byl pro mě naštěstí vysoce nadprůměrný (starší zpracování jsem neviděl). Na začátku mě sice zaskočilo, že ústřední katastrofa v Sněžném bratrstvu přijde již kolem 13.–14. minuty, aniž bychom dostali trochu představené postavy a s tím i větší příležitost si k nim vytvořit hlubší vztah a s vědomím dvou dalších hodin jsem se obával monotónního utrpení plného chladu, jímž oplývaly zasněžené andské hory. Ale nakonec jsem si to pouto k přeživším trosečníkům začal díky více silným okamžikům úspěšně vytvářet, ve druhé polovině si mě čistá atmosféra prostředí a tísně hodně podmanila, až se mi (vzhledem k pocitu souznění s přežíváním v tak dlouhé pusté zimě) přestávalo tempo vybraných scén zdát dlouhé. Jednou ze sytě naplňujících chvilek bylo pro mě završení putování ve svahu skal, u osvěžujícího potůčku. Za zdařilý nápad považuji krátké asociativní flashbacky, které během dlouhého času mezi ztroskotáním, přibýváním obětí a okamžikem záchrany dělají z vnitřního prožitku až lehce psychedelickou záležitost. V závěrečné dojemné části jsem ocenil, že aspoň v krátkých záblescích mimo obvyklých happyendových záběrů ukáže i relativně méně radostné nadcházející situace (u lékaře, s médiemi), byť klidně bych si nechal toho vyprávět o ústředních postavách ještě víc, ještě dál. [80%] ()
Udalosti, podľa ktorých snímka vznikla, sú ešte i po desaťročiach drsné, šokujúce a nejeden divák si zrejme položí otázku, ako by sa zachoval na ich mieste. Mám pred tým rešpekt. Bolo to šialené. Nečudujem sa, že filmárov téma láka, ale mám pocit, že voči daným udalostiam cítia takú veľkú pokoru, že im to až bráni v natočení fest strhujúcej drámy. Takže verzia 2023 je v mojich očiach rovnako nie zlá, ale ani dobrá, ako napr. verzia z deväťdesiatok s Ethanom Hawkeom (existuje ešte mexická verzia z r. 1976, na ktorú sa zabúda). Paradoxne, alebo možno aj neparadoxne, ma viac, než samotný snežný survival, bavil úvod a záver. ()
Society of the Snow je veru výstižný názov. Pamätám si, že pôvodný film Alive sme pozerali ešte na gymnáziu na náboženstve. Bolo to už dávno, no ten film si celkom pamätám a myslím si, že si budem pamätať aj tento. Mám veľmi rada skutočné príbehy. Tento príbeh má krásne posolstvo a núti diváka zamyslieť sa. Také niečo prežiť, fuuuu, tak tomu sa naozaj hovorí zázrak! Obdivuhodný boj človeka jednotlivca a zároveň človeka člena posádky o holý život, keď už nemá nič, ani len potravu, ostáva len veriť a nevzdávať sa a 🙏. "This is a place where living is impossible. Where the only thing that doesn't belong is us." ()
Keď som prvý krát zazrel tento film, tak som si povedal, že "na čo ďalší film o tejto tragickej udalosti, keď už tu máme Alive?". Ale musím uznať, že táto nová verzia spracovania andskej tragédie z roku 1972, bola naozaj vynikajúca! Úžasný vizuál, skvelé herecké obsadenie, vykreslenie atmosféry (bez)nádeje, dilemy, uvažovania, a všetky esencie, ktoré by survival dráma mala mať. Navyše, Bayona sa silno držal reálnych okolností a od skutočnosti vybočil len ojedinele - čo ešte viac zvýraznilo atmosféru a tento srdcervúci príbeh. Veľmi som prial Bayonovi, aby za toto získal Oscara za Najlepší medzinárodný film, ale kdeže by sa chytal takýto príbeh na holokaust? :( Za mňa jasných 5* ()
Galerie (32)
Photo © Netflix
Zajímavosti (24)
- Ešte pred prvým premietaním Bayona predstavil film preživším, ich rodinám a rodinám zosnulých pasažierov. Jeden z preživších, Gustavo Zerbino, o tomto súkromnom premietaní vyhlásil: „Keď sa spustili titulky, celé kino vstalo a tlieskalo. Ten film vás rozplače. Je to silný, ale úžasný film.“ (Arsenal83)
- Název filmu se objeví až před závěrečnými titulky. (griph)
- Boli použité tri repliky častí trupu: jedna bola umiestnená v hangári postavenom na parkovisku, ďalšia bola zakopaná v umelej snehovej pokrývke a držala ju hydraulická plošina, ktorá umožňovala pohybovať trupom. Tretia replika bola umiestnená na horskom jazere vo výške 3000 metrov. V hangári bola obrazovka o výške 30 metrov, na ktorej sa zobrazovali snímky Andov z druhej jednotky. Tretia jednotka sa zaoberala náročnejšími zábermi horských oblastí. Všetky tri jednotky malo na starosti približne 300 pracovníkov. (Arsenal83)
Reklama