Režie:
Paul GreengrassScénář:
Tony GilroyKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
Matt Damon, Franka Potente, Brian Cox, Julia Stiles, Karl Urban, Gabriel Mann, Joan Allen, Márton Csókás, Tom Gallop, John Bedford Lloyd, Ethan Sandler (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Jason Bourne, bývalý zabiják CIA trpící ztrátou paměti, se domnívá, že se mu podařilo utéct před vlastní minulostí a se svou přítelkyní Marií si užívají klidu v jejich dočasném domově v zapadlé indické vesnici. Ale i tam jsou vystopováni. Jason s Marií místo kvapně opouštějí. Mezitím byli v Berlíně zavražděni dva agenti CIA a vše nasvědčuje tomu, že je zabil právě Bourne. Znovu se tak kolem něj začne stahovat smrtící smyčka a Jason se opět vydává na cestu. Je odhodlán vypátrat strůjce falešného obvinění a přitom postupně objevuje i svou ztracenou minulost. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 006)
Režisér Greengrass nám naservíroval špionážní thriller, plný moderní techniky, rychlých střihů a perfektní ruční kamery. Navíc děj je velmi rychlý, dynamický a hlavně naprosto nepředvídatelný. Matt Damon je skvělý akční hrdina především proto, že na nějakého supertajného agenta na první pohled vůbec nevypadá, tudíž se s ním člověk může mnohem lépe ztotožnit. ()
Menej povrchne efektné než The Bourne Identity, no zároveň psychologickejšie a dejovo pútavejšie. Scenár sa vracia do minulosti, odkrýva z nej nové veci a prehlbuje Bournovu postavu. Akcie asi najmenej zo všetkých špionážnych thrillerov za posledné roky, no inteligentne prekombinovaná zápletka, v ktorej je Bourne prďácky vždy o krok pred svojimi lovcami, ju nepotrebuje. A tá jediná - záverečná - nám to navyše plne vynahrádza. Hudba Johna Powella rulez a Karl Urban je cool drsňák. ()
Nejjednodušší návod, jak se vrátit v královském stylu. Zdravě překombinovaná hierarchie protivníků, ještě chladnější přístup a záplava strhující a formálně rozcuchané akce, která se stala měřítkem pro každý další akčňák, který si vypůjčil ruční kameru. Pro příběh je největším plusem určitě chladnokrevné duo Urban - Roden jako protiklad k mojí favoritce Pamele Landy. To, že srdeční tep okamžitě zařadí vyšší stupeň jen se Jason objeví na ulici, mě nikdy nepřestane udivovat. ()
Idylka, kterou mnozí závěru prvního dílu vyčítali, je Paulem Greengrassem během prvních chvil filmu rozmetána a ke špionážnímu thrilleru se tak přidává ještě jedna žánrová škatulka – revenge movie. O škatulkování se však nedá hovořit o formě, která je v daných vodách odvážným experimentem, o němž si většina zavedených režisérských es může nechat jenom zdát. Greengrass nebere kameru „do ruky“ jenom v akčních scénách, ale stativ zahazuje úplně a díky pečlivé práci se střihem posouvá toto vyprávění do úplně jiné dimenze, než ve které se pohyboval první díl. Drsný vzhled celého snímku skvěle odpovídá náladám hlavního hrdiny, který bez kapky emoce plní své vlastní úkoly, které jeho bývalý chlebodárci a teď lovci nejsou schopni pochopit. Ve kterém filmu uvidíte jak kladný hrdina mlátí „nevinnou“ dívkou o zeď a žádá od ní doznání? Ve kterém filmu dokáže hrdina zlikvidovat pomocí časopisu nejen protivníka, ale celý dům? Originální filmařský experiment, který se producentům mnohonásobně vyplatil, si zaslouží jediné. Uzavřít trilogii ve velkolepém stylu ()
Ufff...to jsem si oddechl. Na tenhle film jsem se těšil přímo hříšně, jelikož Agent bez minulosti je /byl do Mýtu/ pro mě nejlepším akčním thrillerem, který jsem měl tu čest kdy vidět (minimálně v několika posledních letech, co si vzpomínám). O několik tříd v kvalitě převyšoval první dvě M-I a podle mě stojí i nad třetím pokračováním i těmi nejlepšími bondovkami. Bournův mýtus se mu celkově vyrovnal, v něčem malinko zaostal, v něčem ho překonal. Za prvé, pořád je bouřlivě atmosferický, tempo je téměř neuvěřitelné, bičované kupředu rychlým střihem, strhující hudbou a nervními pohyby hlavy a těla Matta Daemona (skutečně, klobouk dolů Matte, po těhle dvou filmech...). Taktéž kamera přímo létá, zoomuje, je všude, zabírá akci z nevšedních úhlů... lahoda! Souboje jsou dokonce lepší, automobilová honička úžasnější (!!!) než v prvním díle, v čem dvojka trochu ztrácí je ten úžasný koncept amnézií postiženého a nic netušícího bojového stroje, kterým byl Jason v jedničce. V Mýtu už Bourne ví o hodně víc, což je jedno malé (i když nevyhnutelné) mínus co do atmosféry. Další malou výtkou by mohlo být až přílišné opakování schématu nastoleného prvním filmem - jedna superbitka s dokonalou choreografií, jedna automobilová superhonička (skutečně nejlepší jakou jsem kdy viděl)... Na druhou stranu jsou tu samozřejmě nové prvky (Karl Urban je super)... No tak už nezbývá než pochválit Paula Greengrasse, protože je to z velké části jeho zásluha a konstatovat, že se jedná o můj nejoblíbenější akční film, který mě totálně přizdil do křesla a jen párktát za bezmála dvě hodiny mě nechal vydechnout. Mimochodem, vychutnejte si konec honičky v tunelu... 90% a 100% za oba díly! ()
Galerie (86)
Zajímavosti (45)
- Vodka, ktorou si Bourne (Matt Damon) čistí strelnú ranu počas auto nahánačky v Moskve, sa volá Stoličnaja. (Zdroj: ČSFD)
- Zástupce amerického konzulátu John Nevins (Tim Griffin) prohlíží na celnici agentův pas. Je zřejmé, že Jason Bourne (Matt Damon) byl i v tehdejší ČSFR – dokládá to razítko pasové kontroly v Chebu. (cochtan523)
- Mistr špionážních románů Robert Ludlum vydal knihu „The Bourne Supremacy“ v roce 1986. Trilogii pak uzavírá „The Bourne Ultimatum“ (1990). (imro)
Reklama