Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejsou to už děti, a přesto touží po pochopení a lásce vlastních rodičů...  Snímek, ve kterém James Dean ztvárnil svou typickou roli mladého rozervaného hrdiny, se po více než čtyřiceti letech stal filmem téměř kultovním. Jako jeden z prvních se zaměřil na svět problematické dospívající mládeže, která nemůže najít kvůli chybějícímu zázemí své místo ve světě kolem. Citová otupělost a zločinnost těchto stále ještě dětí je tu ukazována jako důsledek naprostého nepochopení rodičů, kteří nedokáží překročit hranice svého světa a naslouchat svým ratolestem. Jak otřesně zní komentář jednoho z mladých hrdinů: "Děti ovšem nejsou nijak zvlášť žádoucí. Jsou hlučné a obtížné, nemyslíte? Proto je dětský pokoj umístěn stranou. Až budete mít děti, oceníte toto zařízení. Mohou vyvádět a vy to ani nezaznamenáte. Zavřete je tu a do smrti je už neuvidíte..." Vedle životní role Jamese Deana si tu připomeneme i neméně slavnou a půvabnou Natalii Woodovou v postavě Judy. Ti pozornější poznají v jednom z chlapců z party mladistvých i Dennise Hoppera. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (288)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Skvělej a napínavej film. Byť tedy ten název mi přijde poněkud zavádějící. Jednak v samotném ději o nějaké rebelství zas tak nejde, a jednak je zde podle mého soudu jediným skutečným "rebelem bez příčiny" postava Platóna (tedy nikoli Jima v podání Jamese Deana). Je to přece krucinál Platón, kdo se v závěru filmu chová jako rebel bez příčiny, ve smyslu mladýho kluka, kterýmu přeskočí, ztratí pud sebezáchovy a chová se jak vyšinutej magor. Naopak Deanova role Jima se mi strašně líbila, není to žádnej pitomej pozérskej rebel, jak jsem měl o něm původně (právě na základě názvu tohoto filmu) vytvořenou určitou předběžnou představu, ale citlivej kluk s vyspělým morálním a hodnotovým systémem, kterej mimo jiné v konfrontaci se svými rodiči usvědčuje starší generaci z fotříkovské připosranosti a pokrytecké morálky. A ačkoli je na tomto filmu velmi znát doba vzniku, i po těch letech je to stále podívaná, která stojí za to, a kterou směle každému doporučím. Snad jen jediná škoda je, že jsem to viděl na ČT2 v dabingu - nepochybuji o tom, že v originálním znění by to bylo na plný počet. ()

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Kinematografie nám za dobu své existence nabídla celou řadu tzv. generačních filmů. Tyto díla povětšinou velmi dobře vystihují dobovou atmosféru, soustředí se na určité sociální skupiny či vyjadřují myšlenky specifických hnutí a názorové proudy. Ať už se tyto snímky odehrávají kdekoliv a kdykoliv, spojuje je ona magická revolta a buřičství, spolu s nezájmem a ignorací společenských konvencí a výsměchu autoritám. Možnost ztotožnění se s hlavními protagonisty je velmi lákavá a identifikace se tak stává jednou z hlavních deviz snímku. Film s takovýmito tématy pak automaticky inklinuje ke kultovnosti, protože jde sám o sobě proti onomu zaběhanému hlavnímu proudu. Možnost alespoň na chvíli opovrhnout konzumním stylem života a vzepřít se díky pohyblivým obrázkům vůdcům a zažitým zvyklostem, je velmi lákavá. Letos /2005/ nás od uvedení, bezpochyby kultovního, Rebela bez příčiny dělí už celé půlstoletí, stejně jako od smrti jeho hlavního představitele, který se stal ikonou americké dobové mládeže a hereckou legendou, přestože natočil pouhopouhé tři filmy, z nichž za jeden byl posmrtně nominován na Oscara. James Dean stál u zrodu proměn filmového herectví, které v slavném Actors studiu v New Yorku vyučoval mimo jiné Elia Kazan. Po boku dalších hereckých gigantů druhé poloviny dvacátého století, jakými Marlon Brando či Paul Newman zcela určitě byli, zde mladé a talentované individuality pronikaly do tajů Stanislavského metody zpracované Lee Strasbergem, Cheryl Crawdordovou a právě Kazanem, která je známa pod názvem herectví metody. Příběh Rebela, který začal trochu příznačně na policejní stanici, se postupem času rozrostl do tragédie, plné pocitu zbytečnosti, nepochopení a smutku. Potyčka, jež započala na edukačním výletě v místním planetáriu, mimochodem filmaři velmi často užívanou The Griffith Observatory v Los Angeles, tak přerostla do zbytečného a smrtí zakončeného závodu na ostrých skaliskách útesů, který ani nemohl mít vítěze. To co se zprvu jevilo jako mladická nerozvážnost a touha oslnit zbytek party, vykrystalizovalo do sebevražedné agónie, jež zúčastněným změnila životy jednou provždy. Nicholas Ray natočil film, který tak trochu bořil mýty o dokonalé maloměstské společnosti padesátých let ve Spojených státech. Sluší se podotknout, že Ray, který svou kariéru započal jako režisér obyčejných a ničím nevybočujících témat, se postupem času vypracoval rovněž v rebela a z Hollywoodu přesedlal k mezinárodním produkcím. Svým dynamickým stylem, potřebou vtisknout dílu nezaměnitelné osobní rysy a rovnoprávností mezi muži a ženami se stal oblíbencem zejména u nové vlny a jména obdivovatelů jako jsou Godard, Truffaut, Rohmer či později Wenders určitě nemá smysl blíže představovat. Díky literární předloze Dr. Roberta Lidnera a citlivému režijnímu doteku tak vznikl snímek, který svou dynamickou skladbou a celkovou autenticitou oslovil obrovské množství mladých lidí., kteří ve svých stereotypních a fádních životech hledali onen vzdor, či alespoň potřebu sympatizovat s někým, kdo jejich sny uvede do pohybu. Je zbytečné komentovat, že valná většina diváků místo výtečné psychologické drobnokresby a strhujícího herectví metody, viděla spíše příběh o mladém sexy floutkovi, který se svým nicneděláním a z jejich pohledu zbytečnou duševní rozervaností stával nebezpečným příkladem pro jejich ratolesti nebo oslavovanou modlou a králem teenagerů. Ať už se na Rebela bez příčiny díváme z dnešního pohledu jakkoliv, nemůžeme mu upřít, poměrně věrné vyobrazení dobové Ameriky. Pro někoho možná hloupé, příliš konzervativní a upnuté, či třesoucí se před hrozbou komunismu stejně, jako před útokem monster ze šestákových sci-fi románů a časopisů, jejichž síly se formují v jiných vesmírech, tak vzdálených od toho našeho. Některým se ten život za bílým laťkovým plotem s pečlivě zastřiženým trávníkem a minimem starostí může jevit jako poklidný ideál, který čas od času naruší něco tak nezkušeného a triviálního, jako rebelující adolescent. Přes všechny možné úhly pohledu je však jasné, že z oné zloby vůči přezíravosti a lhostejnosti spojené s duševním rozdíráním, zůstává stejný pocit jako před oněmi magickými padesáti lety. Díky tomuto filmu tak vzniknul symbol, který se vypálil do hlavy obrovskému množství lidí, stejně jako pozérský a trochu smutný postoj mladého načesaného muže v modrých džínách. Muž, který symbolizoval vzpouru proti úzkoprsým rodičům a konzumnímu světu, který jeho zploditelé připravili, se stal miláčkem dospívající generace. Tehdy 30. září roku 1955 se mu v Californii při divoké jízdě nevyhnul protijedoucí Ford a šest tisíc dolarů, za které bílé Porsche koupil, se ukázaly jeho nejhorší a bohužel poslední investicí v životě. Odešel jeden z největších hereckých talentů všech dob a na natáčení dramatu Někdo tam nahoře mě má rád se tak musel dostavit Paul Newman. Legenda Jamese Deana, živená zejména oním rebelstvím, však žije dál... () (méně) (více)

Reklama

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Vzbura mladej generácie bola v 50 a 60 rokoch výraznejšie než kedykoľvek predtým. V tomto období vzniklo nespočetne veľa literárnych a filmových príbehov, ktoré rozoberali neľahký osud mladých ľudí, nútených konfrontovať sa so svetom, ktorý pre nich nemá porozumenie a v ktorom sa zmietajú v neistote a strachu. Rebel bez príčiny je jedným z týchto filmov. Nicholas Ray nakrútil jeden z najpôsobivejších príbehov mladej generácie vôbec, jeden z tých od ktorých nedokážete odtrhnúť oči. Jednak vďaka hereckým výkonom s ktorých najvýraznejší je sympatický James Dean alebo vďaka kompozícií záberov a tempe celého príbehu, ktoré strieda dramatické pasáže s tými miernymi a robí to tak sofistikovaným spôsobom, že myšlienka, ktorú sa snaží prezentovať sa stáva dominantnou a výraznou, že sa automaticky stáva ťahúňom, rôznych zápletiek, ktoré smerujú do nevyhnutného konca. Hlas stratenej generácie volal po vzbure a dostalo sa jej Rebela bez príčiny. Jeden z najlepších dôkazov Hollywoodskeho systému a príbehovosti a jeden z najvýraznejších filmov, filmovej histórie. ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Ikonický James Dean v bílém tričku a červené bundě a film, který... tak nějak stojí na pomezí "bezpečného" klasického Hollywoodu a bouřlivých 60. let. Vlastně je docela krotký, ale díky živelnému Deanovi z něj přeci jen sálá určitá rozervanost, díky které se stal generačním kultem. Samozřejmě je tu problém, že se jím inspirovaly zástupy dalších filmů, které jsem viděl dřív, takže Rebel bez příčiny už nemá čím překvapovat. Ale bože, pořád je tu ten Dean! A lze vůbec nemít rád film, který celou tu módu filmů o mladých lidech pro mladé lidi odstartoval? Vznikl by bez Rebela Absolvent? Natočil by Lucas Americké graffiti? A co Snídaňový klub, Co žere Gilberta Grapea a spousta dalších? Takhle obohatit kinematografii se zkrátka každému filmu nepovede. 80 % ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Viz můj oblíbený uživatel nascendi. James Dean byl nadějný herec s obstojným charismatem, který by ho, pokud by přežil svou autonehodu, asi předurčil k podobné dráze tvrdých chlapíků, jako byl Steve McQueen. Natalie Wood byla krásná a talentovaná a oba byli celkem logicky idoly tehdejší mládeže. Navíc časná smrt zapříčinila, že se Dean stal legendou filmového průmyslu a každý z jeho filmů svým způsobem kultem. Jinak je ale z dnešního pohledu Rebel bez příčiny jenom průměrné drama, které je sice koukatelné, ale ta jeho revolta už dnes působí naprosto bezzubě a spíš svědčí o měšťáckém prostředí tehdejší Ameriky. Zahlodal tady zkrátka a dobře zub času a leckteré prvky, jako je třeba hudba snažící se vybičovat napětí, působí jako dobová manýra, a proto rušivě. Celkový dojem: 55 % ()

Galerie (103)

Zajímavosti (50)

  • Natáčelo se od 28. března do 26. května 1955 v Kalifornii. (Varan)
  • Scéna, ve které si Judy a Jim dělají z Plata srandu kvůli tomu, že má jednu ponožku modrou a druhou červenou, nebyla původně ve scénáři. Představitel Plata Sal Mineo si jen ráno nevšiml, že má každou ponožku jinou. (candy_daze)

Související novinky

Režijní legenda ožívá

Režijní legenda ožívá

10.01.2006

Od konce 40. až do poloviny 70. let vedl režisér Nicholas Ray dlouhotrvající válku s hollywoodským průmyslem, kterému neseděla nejenom jeho forma vyprávění, ale i styl života, jemuž vévodily alkohol… (více)

Reklama

Reklama